علائم حتمی و غیرحتمی ظهور

کد خبر: 144092

یک دسته علائم حتمی و دسته دیگر علائم غیرحتمی است. علائم حتمی علائمی است که همراه ظهور امام زمان(عج) یا یکماه به ظهور اتفاق می افتد مثل شنیدن صدایی از آسمان که ندا می دهد مهدی ظهور کرد، وقوع کسوف و خسوف در یکماه و علائم دیگر.

مهر: عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه موعودگرایی باید بر اساس استدلال باشد، از تحریک احساسات در بحث ظهور انتقاد کرد و گفت: تطبیق مواردی که در روایات در مورد علائم ظهور آمده با افرادی که ما تصور می کنیم، درست نیست. حجت الاسلام حسینعلی اختری عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در کمیته همکاری حوزه های علمیه تهران با آموزش و پرورش، با اشاره به مسئله ظهور تأکید کرد: انتظار راستین و منتظر بودن که موجب سازندگی است اختصاص به اینکه علائم ظهور چیست؟ ندارد؛ هر انسان متدینی خوب است که همیشه حالت انتظار صحیح داشته باشد یعنی هر فرد مسلمان و معتقد به امام زمان(عج) به گونه ای باشد که هرگاه او را برای همکاری به خدمت دعوت کردند از نظر روحی و اخلاقی و اعتقادی آمادگی داشته باشد. علائم حتمی و غیرحتمی ظهور وی با اشاره به اینکه علائم ظهور دو دسته است افزود: یک دسته علائم حتمی و دسته دیگر علائم غیرحتمی است. علائم حتمی علائمی است که همراه ظهور امام زمان(عج) یا یکماه به ظهور اتفاق می افتد مثل شنیدن صدایی از آسمان که ندا می دهد مهدی ظهور کرد، وقوع کسوف و خسوف در یکماه و علائم دیگر. عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به تحقیقی علائم غیرحتمی را حدود 130 مورد اعلام کرد و افزود: اکثر علائم غیرحتمی اتفاق افتاده است مانند رواج گناه، زیاد شدن روابط نامشروع، ملبس شدن مردان به لباس زنانه و بالعکس و... که این گونه از مسائل را ما در جامعه جهانی می بینیم و هرکدام که نشده است اسمش با خودش است یعنی"علائم غیرحتمی". ممکن است که شرایطی پیش آید که آن علائم آشکار شود و یا خیر. تطبیق مواردی که در روایات آمده با افرادی که ما تصور می کنیم، درست نیست حجت الاسلام اختری با انتقاد از تطبیق دادن برخی از علائم ظهور به برخی از شخصیتها و حوادث جهانی بر اساس برداشتهای شخصی، تصریح کرد: به هیچ شکل نباید مورد خاص این علائم را مشخص کنیم و این مصادیق را نباید با روایات کلی مشخص کنیم چون ما از ریزه کاری های مطالب آگاه نیستیم. این روایات بیش از هزار سال پیش به دست ما رسیده و ممکن است همه ریزه کاری های آن به ما نرسیده باشد؛ اگر مصادیق را بر اساس دریافتهای خود مشخص کنیم ممکن است به خاطر یک ویژگی که ما متوجه نشده ایم با آن مورد خاص سرانجام تطبیق نکند و این بهانه ای برای تبلیغات بیگانگان علیه طرفداران حضرت مهدی شود. برخی در بیان مصادیق علائم ظهور غرض سوء دارند وی با اشاره به تبعات منفی اشاعه مطالب غیرموثق در مورد ظهور تصریح کرد: برخی از افراد که چنین مسائلی را بر اساس برداشتهای شخصی منتشر می کنند سوء نیت ندارند که باید آنها را آگاه کرد اما برخی افراد غرض سوء دارند و عمدا هر روایتی را بر کسی تطبیق می کنند و وقتی تطبیق نشد آنگاه علیه شیعه موضع گیری می کنند در حالیکه کتب معتبر شیعه و علمای ما هیچگاه مصادیق را مشخص نمی کنند. موعودگرایی باید بر اساس استدلال باشد نماینده مقام معظم رهبری در کمیته همکاری حوزه های علمیه تهران با آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر ما کسانی را با تحریک احساسات موعودگرا کنیم، احساسات وقتی برانگیخته می شود فرد را جذب می کند و به محض اینکه آن داغی احساسات فرو نشست فرد عقب نشینی می کند و این موعودگرایی به درد نمی خورد بلکه معتقدیم موعودگرایی باید بر اساس استدلال باشد. حجت الاسلام اختری در پایان یادآور شد: آیات و روایات زیادی در مورد ظهور داریم و خداوند در سوره صف می فرماید که خداوند وعده داده است که این دین را جهانی کند یا در ابتدای سوره قصص می فرماید ما می خواهیم بر مستضعفین منت گذاشته و آنها را ائمه و پیشوایان جهانی کنیم که این مسائل هنوز محقق نشده و وقتی مسئله ای هنوز محقق نشده ما چگونه می توانیم اظهار نظر کنیم اما از آنجایی که تخلفی در وعده الهی نیست قطعا این وعده الهی محقق خواهد شد که زمان تحقق آن در نزد خداوند است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد