«ایست قلبی» و «سکته قلبی» چه تفاوتی با هم دارند؟

کد خبر: 1317276

استاد جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تفاوت بین سکته قلبی و ایست قلبی توضیح داد.

«ایست قلبی» و «سکته قلبی» چه تفاوتی با هم دارند؟

ایست قلبی در واقع از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری است.

این وضعیت معمولاً به دلیل مشکلی در سیستم الکتریکی قلب ایجاد شده که عمل پمپاژ قلب را مختل کرده و جریان خون در بدن را متوقف می‌سازد. ایست قلبی ناگهانی به معنای حمله قلبی نیست؛ با این حال، یک حمله قلبی گاهی اوقات می‌تواند یک اختلال الکتریکی ایجاد کند که منجر به ایست قلبی ناگهانی می‌شود.

اگر این عارضه بلافاصله درمان نشود، ایست قلبی ناگهانی می‌تواند منجر به مرگ شود. درمان این بیماری با مراقبت‌های پزشکی سریع و مناسب امکان‌پذیر است. احیای قلبی ریوی (CPR) و تنفس مصنوعی می‌تواند شانس زنده ماندن را تا مراجعه به بیمارستان بیشتر کند،

هنگامی که ایست ناگهانی قلب اتفاق می‌افتد، کاهش جریان خون در مغز باعث بیهوشی می‌شود. اگر ریتم قلب به سرعت به حالت طبیعی برنگردد، آسیب مغزی رخ می‌دهد و منجر به مرگ می‌شود. به طوری بازماندگان ایست قلبی ممکن است نشانه‌هایی از آسیب مغزی نیز داشته باشند.

راه تشخیص ایست قلبی

در تشخیص بیماری ایست قلبی آزمایشاتی که پزشک توصیه می‌کند شامل موارد زیر است:

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)؛ نوار قلب می‌تواند اختلالات در ریتم قلب را نشان دهد.

آزمایش خون؛ ممکن است تهیه نمونه‌ای از خون برای بررسی میزان سطح پتاسیم، منیزیم، هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی که می‌توانند بر عملکرد قلب تأثیر گذارند، توصیه شود. 

سایر آزمایش‌های خون می‌توانند آسیب قلبی و حملات قلبی را که به تازگی ایجاد شده اند را تشخیص دهند.

سکته قلبی

حمله قلبی (سکته قلبی) نوعی اختلال در گردش خون است و زمانی رخ می‌دهد که خون به اندازه کافی در اختیار عضله قلب قرار نمی‌گیرد.گاهی جریان خون غنی از اکسیژن به بخشی از عضله قلب مسدود شده و آن بخش، از دریافت خون محروم می‌شود.

حمله قلبی  کاملا ناگهانی رخ می‌دهد و یک وضعیت اورژانسی است.در زمان حمله قلبی، قلب همچنان به ضربان خود ادامه می‌دهد.لازم به ذکر است که سکته قلبی به معنی ایست قلبی و مرگ نیست اما می‌تواند منجر به ایست قلبی شود.

مسعود اسلامی، فوق تخصص بیماری‌های قلبی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی»، بیان کرد:‌ ایست قلبی یعنی دیگر قلب نزند و هوشیاری فرد از دست می‌رود و روی زمین می‌افتد و اگر احیا نشود، می‌میرد.

وی ادامه داد: سکته قلبی یعنی اینکه رگ قلب بسته شود و قسمتی از عضله قلب  از بین برود.همه سکته‌های قلبی منجر به ایست قلبی یا مرگ نمی‌شود.

این جراح قلب ابراز کرد: یکی از علل مهم ایست قلبی سکته‌های قلبی است و اگر به فردی که سکته قلبی کرده رسیدگی کنیم احتمال مرگ و میر این فرد در علم امروز، کمتر از 2 درصد است.

اسلامی افزود: در قدیم برای درمان فردی که دچار سکته قلبی شده 40 روز در بیمارستان بستری می‌شد اما اکنون فرد دچار سکته قلبی حاد شده به بیمارستان می‌آید و در بیمارستان رگ فرد را باز می‌کنیم و فردای آن روز از بیمارستان مرخص شده و در نهایت روز بعد نیز فرد می‌تواند سر کار خود برود.

این استاد جراحی قلب خاطرنشان کرد: تحول عجیبی در علم قلب و عروق به خصوص در سکته‌های قلبی روی داده است./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد