ماجرای ساخت دروازه تمدن در دربند تهران/ مسیر کوهنوردی بسته است؟

کد خبر: 1313399

بسته شدن مسیر کوهنوردی دربند پایتخت در چند وقت اخیر در فضای مجازی به گونه‌ای مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و اظهارنظرهای متفاوتی درباره بسته یا باز بودن آن دارد، یکی از پولی شدن آن نوشت و دیگری از حصارکشی، توپ آخر هم به زمین شهرداری تهران به عنوان متولی این وضعیت انداخته شد، اما واقعیت ماجرا چیست؟

ماجرای ساخت دروازه تمدن در دربند تهران/ مسیر کوهنوردی بسته است؟

دربند به عنوان یکی از مهمترین مناطق دیدنی، تفرجگاهی، گردشگری و حتی کوهنوردی در منطقه یک تهران به شمار می‌رود که از میدان قدس (تجریش) تا میدان دربند مسیر اصلی خیابان دربند است و پس از آن بسیاری از کوهنوردان برای پیمودن و صعود به قله توچال از این مسیر استفاده می‌کنند.

ناگفته نماند برخی از مردم نیز برای دیدن این مسیر جذاب و دیدنی تا بخشی از محل استقرار رستوران‌ها و کافه‌های متععد آن طی مسیر کرده و باز می‌گردند در واقع دربند پاتوقی برای همه کسانی است که به تفریح و کوهپیمایی علاقه جدی دارند.

میدان دربند به مسافت ۲۵۰ متر گردشگران را با جاذبه‌هایی زیبا و انواع مغازه‌ها و فروشندگان خیابانی روبه‌رو می‌کند، بسیاری از خوراکی‌هایی چشم‌نواز از ترشک و ترشی گرفته تا باقالی پخته و لبو بویژه در فصل زمستان و دیگر خوراکی‌ها در این محله همه را غافلگیر می‌کند، محال است به این خیابان بروید اما حداقل یک خوراکی خرید نکنید.

کافه، رستوران و چای‌سرای‌ها نیز در طول مسیر به تعداد زیاد وجود دارد، این موارد برای همه گردشگران و کوهنوردان آشناست چون حتما خود را برای خوردن غذا، چای و قهوه در این مکان‌ها میهمان خواهند کرد.

خلاصه به جرات می‌توان گفت که کمتر گردشگری به تهران آمده و از نزدیک این زیبایی‌های دربند را ندیده باشد؛ منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا که بویژه پنجشنبه و جمعه‌ها پاتوق کوهنوردی و شب‌ها مسیر گردشگری است.

از میدان سربند تا قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها، بوی کباب و طعم ترس و ملس لواشک‌های رنکارنگ در کنار طبیعت کوهستانی و پُر درخت و رودی که از شمال به سمت جنوب جاری است؛ به قول یکی از دوستان که می گفت «دلم دربنده دربند است»، چشم همه را به خود جلب می‌کند و به این سو می‌کشاند اما موضوعی که این روزها در خصوص این محله مطرح است اینکه قرار است دربند به روی گردشگران باز باشد یا بسته؟

آیا مسیر کوهنوردی دربند بسته است؟

موضوع وقتی مطرح شد که از چندی پیش در شبکه اجتماعی ایکس موضوعاتی درباره بسته شدن مسیر کوهنوردی، به صورت ویژه از سوی کاربران این شبکه اجتماعی به اشتراک گذشاته شد، کاربری نوشت که کوه رفتن قبل زاکانی آزاد و بود و الان برای دربند حصاری کشیدند تا هر وقت بخواهند آن را ببندند.

این موضوع ابهام جدی در راستای بسته با باز بودن مسیر کوهنوردی برای همه گردشگران و علاقه‌مندان به مسیر زبیا و جذاب دربند ایجاد کرده و همانگونه که گفته شد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به فوریت به آن واکنش نشان دادند، این موج خبری فقط منحصر به شبکه ایکس نبود و در اینستاگرام، تلگرام هم و دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز برخی پا را فرا تر گذاشته و منطقه دربند را اسیر خواندند.

یکی دیگر نوشته، در ورودی دربند رو دارن سر در و گیت می‌سازند؛ یک تفریح رایگان برامون کوه بود که اونم دیگه پولی میشه. موج روی خط خبری بسته شدن دربند تهران در نهایت با واکنش شهرداری تهران مواجه شد که اعلام کرد این سازه در دست ساخت دروازه تمدن و طرحی فرهنگی و گردشگری است.

پیشرفت ۷۰ درصدی سازه دروازه تمدن

همه موارد مطرح شده در شبکه‌های مجازی بهانه‌ای شد تا معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک تهران درباره موضوع باز یا بسته بودن دربند پایتخت به برخی از این ابهامات در گفت وگو با خبرنگار ایرنا پاسخ دهد و بگوید: با توجه به اینکه مسیر دربند به عنوان یک مسیر گردشگری محسوب می‌شود، تصمیم بر آن شد که یک سازه به نام دروازه تمدن در این نقطه ساخته شود که اکنون شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت این سازه هستیم.

مجید افشاری افزود: منطقه کوهستانی دربند از سال‌ها پیش مسیری توریستی و گردشگری است اما مواردی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز، مسیر ناهموار و تلاقی مسیر تردد خودروها با شهروندان، مشکلاتی را برای مردم و حتی ورزشکاران ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران برای بهبود مسیر و هویت‌بخشی به این منطقه گردشگری و تسهیل تردد مردم اقداماتی را مانند کف‌سازی سنگ‌فرش، احداث سر درب ورودی با معماری ایرانی و نظم‌بخشی تردد خودروها در مسیر گردشگری دربند در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته معاون شهردار منطقه یک تهران، استفاده از فضای کوهنوردی حق مردم است و می‌توانند همچون گذشته بدون محدودیت از آن استفاده و تردد کنند و مطمئن باشند شهرداری به هیچ عنوان اجازه سوءاستفاده سودجویان برای ساخت و سازهای غیرمجاز در این محله را نخواهد داد.

افشاری یادآور شد: تعریض پل دوربرگردان موجود و کم عرض دربند هم که به صورت جنوب به جنوب احداث شده یکی دیگر از معضلات بود که در این رابطه هم بخشی از کانال به مساحت پنج مترمربع به دوربرگردان اضافه شد تا مسیر دور زدن خودروها راحت‌تر شود.

با این توضیحات مشخص شد مسیر گردشگری دربند همچون گذشته باز است و هیچ برنامه‌ای برای ممانعت از تفریح مردم در این منطقه وجود ندارد بلکه اقدامات عمرانی شهرداری تهران گامی در جهت تسهیل در خدمت رسانی به مردم و گردشگران و کوهنوردان است.

به گزارش ایرنا، منطقه یک شهرداری تهران در منتهی‌الیه شمال شرقی این شهر واقع شده‌ و شمالی‌ترین منطقه شهر تهران به حساب می‌آید. این منطقه از شمال (شمیران) به رشته‌ کوه البرز، از غرب به منطقه اوین، از جنوب به بزرگراه شهید چمران و بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید صدر و از شرق به لواسانات محدود می‌شود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد