قطره طلایی که کودکان را شارژ می‌کند

کد خبر: 1311889

فوق تخصص گوارش کودکان گفت: چهار تا شش ماهگی سن مناسب استفاده قطره آهن در شیرخواران است.

قطره طلایی که کودکان را شارژ می‌کند

آهن یک ماده معدنی است که نوزادان و کودکان برای سلامتی و رشد به آن نیاز دارند.

گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند، پروتئینی که اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن می‌رساند. بدن ما برای ساختن هموگلوبین به آهن نیاز دارد. آهن به گلبول‌های قرمز رنگ می‌دهد.در صورت کمبود آهن، گلبول‌های قرمز کوچک و رنگ پریده می‌شوند و نمی‌توانند اکسیژن کافی را به اندام‌ها و ماهیچه‌های بدن برسانند. به این وضعیت کم‌خونی ناشی از فقرآهن گفته می‌شود.

آهن برای رشد طبیعی مغز نوزادان و کودکان ماده‌ای ضروری است. نوزادانی که آهن کافی دریافت نکنند دچار کمبود یا فقر آهن شده و درنتیجه ممکن است فعالیت بدنی کمتر و نیز رشد کندتری داشته باشند. این کودکان ممکن است این علائم را نشان دهند:

روند رشد و افزایش وزن آهسته

پوست رنگ‌پریده

بی‌اشتهایی

تحریک‌پذیری (تندخویی و بداخلاقی)

کمبود آهن می‌تواند بر عملکرد کودکان بزرگتر در مدرسه نیز تأثیر بگذارد. سطح پایین آهن ممکن است تمرکز را برای کودک سخت کند و باعث شود کودک احساس خستگی و ضعف داشته باشد.

امیرحسین حسینی، فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه چهار تا شش ماهگی سن مناسب استفاده قطره آهن در شیرخواران است، اظهار کرد: در برخی موارد، استثنائاتی برای مصرف زودتر قطره آهن خصوصا در نوزادان نارس وجود دارد.

وی افزود: معمولا شیرخوارانی که کم‌خونی ندارند، دو تا چهار میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مصرف آهن المنتال نیاز دارند.

 حسینی درباره نوزادنی که دچار کم خونی‌اند، گفت: در این نوزادان به ازای هر کیلوگرم وزن، مصرف چهار تا شش میلی‌گرم قطره با نظر پزشک متخصص ضروری است.

 این عضو هیأت علمی دانشگاه توضیح داد: اگر قطره آهن برای شیرخواران استفاده نشود، اولین اتفاق کم شدن ذخیره آهن و یا کم خونی است.

 وی با اشاره به اینکه کم‌خونی برای کودکان عوارض زیادی دارد اضافه کرد: بی‌قراری، عصبی بودن شیرخوار، بی‌حالی، اختلال در شیرخوردن از جمله این عوارض است.

 به گفته این متخصص گوارش کودکان فقر آهن در دراز مدت بر ضریب هوشی افراد و رشد مغزی اثرات مخرب دارد.

 حسینی تاکید کرد: مصرف آهن برای کودکان، خصوصا کودکان کمتر از دو سال ضرورت دارد.

گوشت قرمز از بیشترین میزان آهن برخوردار است

متخصص کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه انواع گوشت‌های قرمز، غنی از آهن هستند، ادامه داد: جگر، انواع گوشت قرمز، سبزیجاتی که برگ سبز دارند، حبوبات و انواع عدس دارای مقادیر بالای آهن هستند.

وی تاکید کرد: گوشت قرمز از بیشترین میزان آهن برخوردار است.

حسینی با اشاره به اینکه آهن موجود در گیاهان با هم تفاوت دارد، اضافه کرد: جذب آهن گوشت قرمز بسیار زیاد است؛ ضمن اینکه آهن بیشتری نسبت به منابع گیاهی دارد./ فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد