کاظم غریب‌آبادی: حمید نوری به ناحق و غیرقانونی در سوئد زندانی است

کد خبر: 1293620

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه حمید نوری به صورت غیرقانونی در سوئد زندانی است، گفت: این ستاد استیفای حقوق ایرانیان در هر کجای دنیا را پیگیر می‌کند

کاظم غریب‌آبادی: حمید نوری به ناحق و غیرقانونی در سوئد زندانی است

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه حمید نوری به صورت غیرقانونی در سوئد زندانی است، گفت: این ستاد استیفای حقوق ایرانیان در هر کجای دنیا را پیگیر می‌کند.

به گزارش معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی روز دوشنبه در دیدار با مجید نوری فرزند تبعه ایرانی زندانی در سوئد با قدردانی از وی به دلیل در جریان قرار دادن ستاد حقوق بشر از وضعیت پدرش در زندان، اظهار داشت: یکی از وظایف و مسئولیت‌های اصلی ستاد حقوق بشر و معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه حمایت و دفاع از اتباع ایرانی در هر کجای دنیا بدون توجه به نژاد، جنسیت و مذهب آن‌ها است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: دولت و دستگاه قضایی سوئد از همان ابتدای بازداشت حمید نوری تا محاکمه و صدور رأی علیه وی، به دفعات حقوق اولیه و انسانی آقای نوری را نقض کرده‌ است؛ در حالی که خود را مدعی حقوق بشر معرفی می‌کند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به تفاهم‌نامه چهارجانبه ستاد با وزارت امور خارجه، سازمان‌زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان تاکید کرد: همه دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه، ستاد حقوق بشر و معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه در تلاش هستند اتباع ایرانی که ظالمانه و به ناحق در زندان‌های خارج از کشور گرفتار شده‌اند را آزاد کنند.

مجید نوری فرزند تبعه ایرانی زندانی در سوئد نیز در این دیدار با تشریح وضعیت بد روحی و جسمانی پدرش در زندان سوئد و رفتارهای غیرانسانی با وی در طول نزدیک به پنج سال گذشته، افزود: پدرم تمام این مدت -به جز چند ماه اخیر- را در انفرادی به سر می‌برد و طی ۶ ماه گذشته نیز تنها یک بار توانسته‌ایم با پدر به مدت چهار دقیقه ارتباط بگیریم.

وی ادامه داد: برای یک تماس تلفنی ساده از من گواهی عدم سوء پیشینه می‌خواهند. در فروردین سال جاری بعد از پیگیری‌های بسیار، نهم فروردین به ما وقت ملاقات دادند و وقتی به زندان مراجعه کردیم، گفتند اسم شما در فهرست ملاقات نیست. وقتی اعتراض کردم موبایل مرا گرفتند و هنوز هم پس ندادند، مرا زندانی کردند و لباس زندان پوشانیدند.

نوری اظهار داشت: در ماه رمضان طی یک روز مرا دادگاهی کردند و با وجود اینکه بی‌گناهی من برای آنها اثبات شده بود، اصلا عجله‌ای برای آزادی‌ من نداشتند. خاطرم هست که شهید امیرعبداللهیان شخصا با من تماس گرفت و به من دلداری داد؛ من با پیگیری این شهید بزرگوار و سایر دستگاه‌ها از جمله ستاد حقوق بشر آزاد شدم.

به گزارش ایرنا، حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه ۱۸ آبان‌ ۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد.

اتهام حمید نوری براساس ادعاهای واهی و متناقض گروهک تروریستی منافقین طراحی و آنها مدعی‌ شدند که حمید نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است. این موضوع که مبنای محکمه سوئدی قرار گرفت، سبب شد تا اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد این شهروند ایرانی از سوی مقام‌های سوئدی نقض‌ شود و این تبعه ایرانی بیش از چهار سال است که در زندان سوئد با محدودیت‌های زیادی مواجه است و سوئدی‌ها ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان را در مورد وی رعایت نکرده‌اند.

محاکمه نوری به اتهام زندانبانی اعضای گروهک تروریستی منافقین، ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و بررسی پرونده ۹۲ جلسه به طول انجامید. سرانجام ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ دادگاه سوئد با وجود اعتراض‌های رسمی مقامات ایرانی، پس از ارائه آخرین دفاعیه خود در کیفرخواست محکومیت حمید نوری، برای وی رأی حبس ابد صادر کرد همچنین دادگاه عالی استکهلم چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با رد فرجام‌خواهی حمید نوری رأی به حبس ابد محکومیت وی را صادر کرد و در واقع رأی پیشین را دوباره تأیید کرد./ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها