سرویس حسینیه «فردا» - سومین شب از بخش دوم شب شعر عاشورایی «بر آستان اشک» با دبیری محمود حبیبی کسبی و مهدی زنگنه با حضور حمید سبزواری، محمدعلی مجاهدی (پروانه)، مصطفی محدثی خراسانی، افشین علا، علیرضا معینی، محسن رضوانی، بیوک ملکی، محمد سهرابی، فاطمه نانیزاد و جمعی از شعرا و مداحان اهل بیت (ع) در فرهنگسرای اندیشه در مدح و رثای حضرت امالبنین (س) برگزار شد. در ابتدای این مراسم بعد از قرائت قرآن، زیارت عاشورا قرائت شد تا حال و هوای زیارت در فضای برنامه حاکم شود.
در ابتدای این مراسم حمید سبزواری گفت: به سختی خودم را به این مراسم رساندم و مریض هستم. خداوند به من و تمام ملت ایران رحم کند و از شما میخواهم که برای من دعا کنید و آرزوی شفا دارم.
وی سپس قطعه شعری با موضوع کربلا برای حضار قرائت کرد:
آرزوی کربلا دارد دلم یک جهان شور و نوا دارد دلم هفت وادی گر بود تا کوی دوست دیدهای راه آشنا دارد دلم کربلا دارالشفای عاشق است رو به آن دارالشفا دارد دلم
*90 درصد مقاتل بدون پشتوانه تاریخی است بعد از حمید سبزواری، محمدعلی مجاهدی متخلص به پروانه گفت: یکی از منابعی که در اختیار هر مورخ، ادیب و نویسندهای است مقاتلی است که نوشته شده است. متأسفانه بیش از 90 درصد مقاتلی که در مورد عاشورا نگاشته شده مبتنی بر مطالب بدون پشتوانه تاریخی است که برای آنها نمیتوان سند تاریخی ارائه کرد.
وی افزود: زبان حالسرایی یک گونهای از شعر عاشورایی است که در اینگونه تحریفاتی نیز رخ میدهد. شاعر گاهی خود را در جایگاه یک انسان عادی قرار میدهد و زبان حال وی را میسراید که خب در این موضوع حرفی نیست ولی گاهی شاعر خود را در مقام شخصیتی چون حضرت اباعبدالله (ع) میگذارد و میخواهد از زبان حال ایشان شعر بگوید که به نظرم اینگونه یک حالت تزکیه نفس میخواهد. دشمن هم از این نقطه ورود کرده و ضربههایش را بر فرهنگ تشیع وارد آورده است. این شاعر آیینی گفت: ما شاهدیم که از فردای عاشورا دشمن در جریان تحریف و سود بردن از منابع اسلامی برای ضربه زدن به جریان عاشورا استفاده کرده است. ترفندی که دشمن از آن استفاده کرد همین حربه زبان حال سرایی است و اگر دشمن بخواهد از این حربه استفاده کند هیچ محدودیتی برای خودش قائل نیست. *حسین اهل سازش نبود
وی ادامه داد: گزارشهایی در برخی مقاتل وجود دارد که از اساس دروغ است و میخواهند نشان دهند که امام حسین (ع) میخواست سازش کند اما یادمان نرود که حسین اهل سازش نبود. روضةالشهدا مقتلی است که بر اساس زبان حالنویسی تدوین شده و بعد از وی فکر کردند که اینها سند دارد ولی تمامش زبان حال است. حقیقت خون حسینی اگر تمام عالم نیز همدست شوند از بین نخواهد رفت و تجلی دارد.
وی بعد از سخنانش قطعه شعری برای حضار قرائت کرد:
امروز اگر گم نکنی فاصلهها را فرداست که پیدا نکنی قافلهها را عشق است دلیل ره مردان بلاکش بیخضر به پایان نبری مرحلهها را گر همسفر قافله کرب و بلایی بردار به آهی ز میان فاصلهها را هنگام رحیل آمده انگار که زینب میشمارد تمام راحلهها را شیون ز دل قافلهها برخاست چون بستند به گردن همه سلسلهها را از بانگ نهیب تو جرس از نفس افتاد وقت است که خاموش کنی هلهلهها را
مصطفی محدثی خراسانی دیگر شاعری بود که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت:
نام امالبنین به یمن علی پر عطر بهشتی یاس است همچنان خیمههای عاشورا ایستاده به دست عباس است
محسن رضوانی نیز قطعه شعری به ساحت امام حسین (ع) تقدیم کرد:
چتر را میبندم و روی زمین میایستم زیر باران امام اولین میایستم هر جا که بود نام حسین میگریم هر جا که بود نام یل امالبنین میایستم
*از حضرت امالبنین (س) برای فرهنگسازی الگو برداریم
در ادامه سومین شب سوگواره عاشوریی بر آستان اشک افشین اعلا گفت: حضرت امالبنین (س) اگرچه در طول زندگی سرشار و پرافتخار خود مقام و منزلت والایی دارند اما بیشترین اعتبار و عظمت خویش را در حادثه عاشورا به دست آوردهاند و این در شرایطی است که شخصاً در این حادثه حضور نداشتهاند. وی در ادامه افزود: در فرهنگ ما همواره کلمه نامادری با بار معنای منفی به کار برده میشود. این در صورتی است که با اتکا بر ویژگیهای والای این بانوی بزرگوار میتوان چنین فرهنگ غلطی را از بین برد. در این راستا به مسئولان فرهنگی کشور پیشنهاد میکنم روز ولادت ایشان را بانام نامادری یا نامی زیباتر و رساتر نامگذاری کنند تا شروعی باشد برای پی گذاشتن چنین فرهنگ نیکو و حسنهای. اعلا در ادامه صحبتهای خود با اشاره به قهرمانپروری فرضی و تخیلی در فرهنگ غربی گفت: ویژگی فرهنگ ایرانی اسلامی ما این است که تمامی آن قهرمانها را با ویژگیهایی والاتر در یک روز، در روز عاشورا به دست آوردهایم. باید به این مسئله آگاه باشیم و به ترویج آن بپردازیم. وی در ادامه قطعه شعری به حضرت فاطمه (س) و حضرت امالبنین (س) تقدیم کرد:
مرا به خانه زهرای مهربان ببرید به خاک بوسی آن قبر بینشان ببرید اگر نشانی شهر مدینه را بلدید کبوتر دل ما را به آشیان ببرید کجاست آن در آتش گرفته تا که مرا برای جامه دریدن به سوی آن ببرید * زن رشک حور بود و تمنای خود نداشت چون آسمان نظر به بلندای خود نداشت اسمی عظیم بود که چون راز سر به مهر در خانه علی سر افشای خود نداشت امالبنین کنایهای از شرم عاشقیست که از حجب تا به نام دلارای خود نداشت
همچنین در این مراسم فاطمه سهامی مادر شهید احمدرضا تقیزاده در جمع حضور داشت. در ادامه سوگواره عاشورایی «بر آستان اشک» محسن عربخالقی برای حضار مرثیهسرایی کرد و حال و هوای مجلس را عوض کرد. پس از وی محمد سهرابی قطعاتی را با شور و احساس برای حاضرین خواند. در ادامه این مراسم فاطمه نانیزاد قطعه شعری به مقام حضرت امالبنین تقدیم کرد:
چه بیقرار ولی کی قرار آورده خزان رسیده و با خود بهار آورده دوباره شاخه شکوفه به دامنش دارد دوباره باغ گل بیشمار آورده زنان کوفه به هم میرسند میگویند چه غنچههای نجیبی به بار آورده برای صورت قبری که میکشد هر روز چهار شاخه گل بیمزار آورده
در پایان این مراسم علیرضا معینی قطعه شعری از مجموعه «کفشهای مکاشفه» اثر احمد عزیزی را برای حضار قرائت کرد و از خداوند برای شفای این شاعر آیینی آرزوی سلامتی کرد. نکته در خور توجه استقبال پر شور از این برنامه بود، همچنین در انتهای مراسم به قید قرعه و با توجه به ثبت نامی که در بدو ورود انجام شده بود یک نفر برای سفر زیارتی کربلای معلی انتخاب شد.
دیدگاه تان را بنویسید