چرا تاریخ رند برای تولد برخی خانواده‌ها اینقدر مهم است؟

سزارین‌های تقویمی؛ شیفتگان تاریخ رُند!

کد خبر: 1214829

یک تاریخ تقویمی رُند دیگر در راه است! 02/02/02 تاریخی که بسیاری از پیش‌ترها آن را در تقویم نشانه‌گذاری کرده‌اند تا به بهای به خطر انداختن جان فرزندشان آن را پیش روی تاریخ تولد او ثبت کنند. اتفاقی عجیب که البته سابقه‌ای نزدیک به سه دهه دارد، یکی از اولین مواجهه‌ها ما با این اتفاق در 7 مهر 1377 بود، بیش از ده سال بعد همین اتفاق در 8 آذر 88 تکرار شد و البته که حالا هم دوم اردیبشت 1402 تاریخ جدید برای رُندبازهای ایرانی است. این موضوع البته که محدود به ماجرای تولد نیست و حوزه‌های دیگری همچون شماره موبایل رُند یا پلام خودروی رُند هم رایج است ، آنقدر رایج و معمول که حتی باعث شکل گرفتن بازارهای کاذب چند میلیاردی هم شده است، اما ماجرای تولدهای تقویمی جز آسیب احتمالی که بر کودکان تازه متولد شده می‌گذارد باعث شلوغی مراکز درمانی و البته فسادهای مالی احتمالی در این میان هم می‌شود. همین دیروز وزارت بهداشت با انتشار اطلاعیه‌ای به مراکز درمانی هشدار داده است که نشارتش را در این روز بیشتر می‌کند و با متخلفان هم برخورد صورت می‌گیرد؟ چه چیز این عدد رُند ثبت در شناسنامه جذاب است که حتی بیش از جان کودک ارزش پیدا کرده است؟

سزارین‌های تقویمی؛ شیفتگان تاریخ رُند!

به دوران «تمایز» خوش آمدید!

به خطرات آشکار سزارین‌های پیش از موعد اشاره می‌کنیم، مهم‌تر از آن شاید رفتن پی پایخ این پرسش است که اساسا چرا علاقمند به عددهای رند هستیم؟ باز هم پای چیزی به نام «تمایز» در میان است. همه چیز برای این است که در میانه آدم‌های مشابه پیرامونمان چیزی داشته باشیم تا خودمان را از آنها متمایز نشان دهیم! اباذر اشتری جامعه‌شناس معتقد است «دوران مدرن، دوران تمایز و جدایی اقشار مختلف از یکدیگر است. مرزبندی‌ها در این دوران به واسطه طبقه، جای خود را به قشر داده است.» پوشیدن مارک‌های خاص لباس یا استفاده از دستگاه‌های تلفن خاص بخشی از این عطش را فرومی‌نشاند اما به نظر می‌رسد کافی نیست! اشتری به فردا می‌گوید «افراد این فعالیت‌ها و رفتارها را انجام می‌دهند که اولا خود را از طبقه‌ای که در آن حضور دارند، جدا کرده و ثانیا خود را به طبقه دیگری که عضو آن نیستند، نزدیک کنند.»

نشانه‌های یک بیماری اجتماعی

اما مگر رسیدن به یک طبقه اجتماعی راه معقول ندارد؟ به عنوان مثال آیا می‌توانیم با تحصیلات و کسب یک شغل مناسب خود را در طبقه اجتماعی خود ارتقا بدهیم؟ اشتری معتقد است اگر در جامعه‌ای این امکان وجود داشته باشد که به طور مثال یک فرد با تحصیلات یا تخصص به شغل مناسب دست پیدا کرده و درآمد خوبی داشته باشد، از این طریق خود را از طبقه‌ای به طبقه اجتماعی دیگر می‌رساند. او به فردا می‌گوید « وقتی سازوکار این امر مشخص نیست، افراد مجبور می‌شوند برای میان بُر زدن و ارتقای طبقه اجتماعی خود، به این نوع اقدامات دست بزنند و از راه‌های مختلفی خودشان را به طبقه یا قشر دیگری نزدیک کنند.» به باور او این نشانه یک بیماری برای جامعه است. او می‌گوید « این موضوع یکی از نشانه‌های بیماری فرهنگی و اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود و باید گروه‌های مختلف از جمله متخصصان در این زمینه بحث و بررسی انجام داده و به نتایج مناسبی برسند.»

رشد 4 برابری سزارین در ایران

نظام رشد جنین در ماه آخر چیزی است که اغلب متخصصین زنان  و زایمان به آن اشاره داشته‌اند، اینکه این نظام شامل پیچیدگی‌هایی است که اختلال در آن خطرات بسیاری به همراه دارد، آنها می‌گویند جراحی سزارین  نباید برای همه مادران باردار انجام شود و باید فقط در مادرانی سزارین انجام بگیرد که مورد توصیه داشته باشد.

سزارین می‌‌تواند به طور موثری از مرگ و میر مادران و نوزادان جلوگیری کند اما در صورتی که لزومی به انجام این جراحی نباشد، خطراتی برای مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت.

از سال ۱۹۸۵، جامعه بین المللی مراقبت‌‌های بهداشتی نرخ ایده آل برای سزارین را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در نظر گرفته‌‌است حدود ۵۰ درصد عمل‌های سزارین در بیمارستان‌های دولتی و حدود ۹۰ درصد در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود‌؛ این درحالی است که ۸۰ درصد از مادران باردار توانایی این را دارند که زایمان خود را به‌صورت طبیعی انجام دهند! اما داده‌های ایران تفاوت‌های عجیبی با جهان دارد. به عنوان مثال می‌دانیم در حالی حرف از استاندارد 15 درصدی درباره سزارین در جهان است که این آمار به گفته رئیس انجمن مامایی در ایران 60 درصد است، یعنی 60 درصد زایمان‌ها در ایران به صورت سزارین صورت می‌گیرد و آمار سزارین در ایران طی 25 سال گذشته هم 4 برابر گذشته شده است!

تاریخ‌های لاکچری و کودکان بیمار

آنطور که رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید: طول یک بارداری طبیعی معمولاً بین ۳۸ تا ۴۱ یا ۴۲ هفته است. غافل از اینکه، متوجه تبعات تاریخ تولد لاکچری نیستیم.

در نامه معاون درمان وزارت بهداشت که پیوست به یخشنامه‌ای به بیمارستان‌هاست آمده « پیرو ابلاغ بخشنامه‌های قبلی در خصوص تاکید بر کنترل سزارین های غیراورژانس تقویمی و مناسبتی در بیمارستان‌ها و اعمال مقررات با بیمارستان‌های متخلف و همچنین پزشکان ترویج کننده و دارای آمار بالای سزارین در ایام خاص تقویمی، به استحضار می‌رساند همچنان گزارش‌هایی از عدم کنترل موضوع و ادامه این روند در بعضی از بیمارستانها دریافت می گردد.» اما آنطور که ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی گفته این موضوع تنها با ابلاغ بخشنامه و اولتیماتوم به بیمارستان‌ها حل شدنی نیست چرا که به گفته او «برای مقابله با این معضل تا زمانی که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، امکان برخورد با چنین رفتارهایی وجود ندارد.« او معتقد است باید این دغدغه در جامعه ایجاد شود که سلامت مادر و فرزند نباید به خاطر این قبیل رفتارهای غیر علمی و غیر منطقی، به خطر بیافتد.

به گفته خداکرمی قطعاً تغییر تاریخ زایمان، بالقوه سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد و اگر تخلف پزشک در این کار ثابت شود، جرم تلقی شده و قابلیت رسیدگی در معاونت انتظامی سازمان و مراجع بالاتر را دارد.

خطر نقص کودک و لایک بیشتر!

آنچه پراضح ات تغییر تاریخ سزارین می‌تواند خطر سلامت کودک را تا اندازه قابل توجهی افزایش دهد. این پرتکرارترین هشدار از زبان متخصصین است، اما آنچه برای والدین لاکپری‌باز مهم است نه سلامت کودک که تعداد لایک بیشتری است که آنها از این اتفاق در فضای مجازی کسب می‌کنند!

شیوا احمدی متخصص زنان و زایمان است. او هم معتقد است باید زایمان دقیقا در لحظه درد مادر انجام گیرد ولی گاه می‌توان در صورت نبود درد روی یک یا دو روز مانور داد، در غیر این‌ صورت خطر بزرگی برای مادر و مخصوصا نوزاد محسوب می‌شود.

او به فردا می‌گوید  فضای مجازی گاه اینگونه مسائل را تبلیغ می‌کند و اگر در ذهن کسی هم نباشد به طریق فضای مجازی می‌تواند به فکر رفته و آن کار را انجام دهد، از این‌رو از مادران و خانواده‌ها درخواست دارم تا درگیر تاریخ‌های به اصطلاح رُند و یا خاص نباشند.

‌چشم‌ و هم‌چشمی و وسواس بیش از حد برخی والدین موجب صدمه‌زدن به سلامت نوزادان می‌شوند؛ سلامت نوزاد را فدای تاریخ تولد شیک و قشنگ نکنیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد