فرانسه برای اجرای اینستکس در ایران شرط گداشت

کد خبر: 953309

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفته ایجاد مکانیسم تبادلات تجاری با ایران (اینستکس) در صورتی عملی می‌شود که ایران FATF را به‌طور کامل بپذیرد.

فرانسه برای اجرای اینستکس در ایران شرط گداشت

خبرگزاری فارس:به گفته یک دیپلمات فرانسوی، ایجاد مکانیسم تجاری اروپایی (اینستکس) برای انتقال کالاهای بشردوستانه و مواد غذایی به ایران عملی نخواهد بود مگر این‌که شرکتی متناظر در ایران شکل گرفته و تهران استانداردهای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه گفت: «یک ساختار متناظر ایرانی در حال کار وجود ندارد. روزی که آن‌ها شرایط ضروری FATF‌ را امضا کردند درباره آن صحبت می‌کنیم و روزی که مطمئن شدیم اولین نقل‌وانتقال‌ها از طریق اینستکس تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرد دوباره در مورد آن صحبت می‌کنیم».

تا پیش از این،‌ همواره موضع مقامات اروپایی این بود که پذیرش FATF پیش نیازی برای اجرای اینستکس محسوب نمی‌شود و پیوستن به آن فقط سازوکارهای تجاری را تسهیل می‌کند.

FATF ماه ژوئن اعلام کرد پذیرش تنها بخشی از قوانین این سازمان مورد قبول نخواهد بود و کشورهای متعهد باید تمامی قوانین آن را اجرایی کنند. این سازمان برای پذیرش کامل قوانین FATF به ایران تا ماه اکتبر مهلت داده است.

پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تهران و دیگر کشورهای اروپایی تلاش کردند سازوکاری را برای انجام تبادلات تجاری با ایران ایجاد کنند که تا کنون ناموفق مانده است.

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه این کشور به کرات از ایران خواسته بودند تا همه ضوابط FATF را اجرا کند. همچنین «خوان زاراته»، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در کتاب «جنگ خزانه‌داری»، به نقش FATF در تنگ‌تر کردن حلقه فشار مالی بر ایران اشاره کرده بود.

سخنگوی اتحادیه اروپا: از ایران می‌خواهیم هرگونه کاهش دوباره تعهدات را متوقف کند

یک سخنگوی اتحادیه اروپا از ایران خواسته از کاهش دوباره هرگونه تعهدات خود در چارچوب برجام خودداری کند. شبکه الجزیره عربی گزارش داد، یک سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید، از ایران می‌خواهیم هرگونه کاهش مجدد تعهدات خود در چارچوب برجام را متوقف کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 8 شهریور اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در برجام فراتر رفته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سطح اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به 241 کیلوگرم رسیده که از حد مجاز 202 کیلوگرم فراتر رفته است.

ایران در گام اول کاهش تعهدات خود اعلام کرده بود که به ذخایر اورانیوم غنی شده مطابق با برجام پایبند نیست. علت این تصمیم عدم اجرای تعهدات سایر طرفین برجام بود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز چهارشنبه اعلام کرد که ایران طی امروز یا فردا گام سوم کاهش تعهدات خود را اجرایی خواهد کرد.

روحانی با اشاره به گام سوم ایران، خاطرنشان کرد: ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء الله با این گام سوم ، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می گیرد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد