سوریه میدان مناسب برای عرض اندام اقتصادی هند

کد خبر: 866838

به دنبال دعوت مقامات سوری از هند برای مشارکت در بازسازی این کشور و دادن امتیازات و معافیت‌های مالیاتی ویژه به شرکت‌های آن، منافع قابل توجهی پیش روی این کشور در سوریه قرار گرفته است.

سوریه میدان مناسب برای عرض اندام اقتصادی هند

خبرگزاری ایسنا: به دنبال دعوت مقامات سوری از هند برای مشارکت در بازسازی این کشور و دادن امتیازات و معافیت‌های مالیاتی ویژه به شرکت‌های آن، منافع قابل توجهی پیش روی این کشور در سوریه قرار گرفته است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در گزارشی نوشت: به دنبال دعوت سوریه از هند مبنی بر مشارکت در بازسازی این کشور، در حال حاضر بیش از ۳۰ شرکت خصوصی هندی برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی دمشق که قرار است از ششم تا ۱۵ سپتامبر جاری (۱۵ تا ۲۴ شهریور) و با مشارکت ۶۲ کشور برگزار شود، اعلام آمادگی کرده‌اند و هیئت هندی به ریاست سوشما سواراج، وزیر امور خارجه این کشور در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد.

پیشتر، ریاض کامل عباس، سفیر سوریه در دهلی نو گفته بود: اولویت ما این است که شرکت‌های هندی وارد سوریه شوند و در امر بازسازی این کشور کمک کنند. ما با دادن معافیت‌های مالیاتی از حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هندی در سوریه حمایت می‌کنیم.

ریاض کامل اظهار کرد: ما به جای کشور‌های غربی به دنبال دادن فرصت مشارکت در بازسازی کشورمان به کشور‌های دوستی، چون هند هستیم و در همین راستا، شرکت‌های هندی زیادی برای فعالیت در سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند و ما نیز از سال گذشته شروع به صدور مجوز‌های لازم در این راستا کرده‌ایم و در حال حاضر حدود ۴۰۰ شهروند هندی در سوریه مشغول به کار هستند.

بر اساس گزارش منتشر شده از خبرگزاری "بی تی آی" سوریه همچنین از دولت هند خواسته که خطوط هوایی سوریه را مجددا راه اندازی کند.

همچنین به گفته منابع مطلع در وزارت خارجه هند، دولت این کشور به مقامات دستور داده تا از بخش بزرگی از شرکت‌های هند بخواهند که در نمایشگاه بین‌المللی دمشق مشارکت کنند. از جمله مهمترین این شرکت‌ها شرکت "بی اس یو"، شرکت نفت و گاز طبیعی هند (او ان جی سی) و "بی اچ‌ای ال" هستند. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته توسط بانک جهانی توسعه و ترمیم، بازسازی سوریه ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت و از آنجایی که نظام سوریه مشارکت کشور‌های غربی در این عملیات را بعید می‌داند روسیه، ایران، چین و هند شریکان اصلی این کشور در عملیات بازسازی به شمار می‌روند، موضوعی که در نوع خود یک پیشرفت و تحول ژئوپلیتیک بزرگ در منطقه به شمار می‌رود و در واقع تعادل قدرت را در خاورمیانه تغییر می‌دهد.

گفتنی است که هند یکی از معدود کشور‌هایی است که علی‌رغم وجود بحران در سوریه روابط خود با این کشور را حفظ کرده و همواره بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و اقدامات وی را تایید کرده است و در مقابل سوریه نیز همواره روابط تاریخی خود با دهلی نو را حفظ کرده است.

در همین راستا، هند اعلام کرده که چهار میلیون دلار به سوریه کمک خواهد کرد و تا بدین لحظه دمشق کمک‌های پزشکی به ارزش یک میلیون دلار از دولت هند دریافت کرده است. همچنین علی‌رغم وجود جنگ در سوریه هیئت‌هایی از دو کشور با یکدیگر دیدار کرده‌اند. در ژانویه گذشته هند میزبان ولید معلم، وزیر خارجه سوریه بود و به دنبال سفر ولید معلم به هند، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه هند نیز به منظور گفتگو با بشار اسد به دمشق سفر کرد.

در همین راستا، انشال فوهرا، کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید که هند می‌تواند نقش مثبت و سازنده‌ای را در مرحله بعد از جنگ سوریه ایفا کند. روسیه در سال ۲۰۱۶ از هند خواسته که یک برنامه بازسازی برای سوریه طراحی کند و وزارت خارجه هند بر این موضوع نظارت دارد تا باعث خشم آمریکا نشود، چراکه چنین اقداماتی به معنای تایید و حمایت کامل از روسیه است، اما الان وقت آن فرا رسیده که هند نه تنها به خاطر انعقاد قرارداد و به دست گرفتن چند پروژه بلکه به خاطر کمک به ملت سوریه از روابط خوب خود با این کشور استفاده کند.

طرح‌های هند در سوریه

شرکت آپولو هند اخیرا قراردادی را به ارزش ۲۵ میلیون دلار در رابطه با مدرن سازی کارخانه فولاد در استان "حماة" با سوریه امضا کرده است.

هند همچنین به دنبال بدست آوردن پروژه‌های بزرگ بازسازی در بخش‌های مسکن، انرژی، صنایع نساجی و مواد غذایی در سوریه است.

به گفته منابع دولتی هند، طرف سوری همچنین از مقامات هندی خواسته تا پروژه‌های متوقف شده این کشور به دلیل جنگ را بار دیگر راه‌اندازی کند و دولت هند نیز پیشتر بر تعهد خود به احیای پروژه‌های پیش از جنگ، بویژه نیروگاه برق "تشرین" تاکید کرده بود.

شرکت نفت و گاز طبیعی هند (او ان جی سی) نیز خواستار آغاز فعالیت این شرکت در سوریه شده است.

این شرکت پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه سرمایه گذاری در بخش نفت این کشور را آغاز کرده بود.

نخستین توافقنامه میان شرکت‌های "او ان جی سی" هند و "ای پی آر اینترنشنال" سوریه در ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی برای استخراج نفت و گاز طبیعی در بلوک ۲۴ سوریه در نزدیکی "دیرالزور" در شمال سوریه امضا شد.

دومین سرمایه گذاری این شرکت نیز توافق با شرکت "سی ان پی سی" چین برای خرید مشترک ۳۷ درصد از سهام "پترو کانادا" در شرکت نفت "الفرات سوریه" است.

با این حال، بیمه سرمایه گذاری همچنان یک نگرانی عمده برای شرکت‌های هندی است که در حال فعالیت در سوریه هستند و چالش‌های امنیتی و عدم اطمینان مانع بزرگی را بر سر راه این شرکت‌ها ایجاد کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد