بهره‌های سیاسی و اقتصادی قطر از تحریم‌‌های عربستان

کد خبر: 768694

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: ادامه بحران قطر به اهداف تعیین شده آن در مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه و تهدیدهای این کشور برای کشورهای منطقه و منافع آمریکا کمکی نمی‌کند.

بهره‌های سیاسی و اقتصادی قطر از تحریم‌‌های عربستان

خبرگزاری فارس: خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی با عنوان «بحران قطر سال گرانی را پشت سر گذاشت»، گفت: اقدام کشورهای عربی در تحریم قطر موجب شد تا از آن در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی استفاده کند به گونه‌ای که ضمن جستجوی جایگزین‌هایی برای تحریم در داخل و خارج از محیط خلیج (فارس) تدابیری فوق العاده برای مقابله با پیامدهای تحریم در ابعاد اقتصادی، سیاسی و نظامی اتخاذ کرد.

این منبع در گزارشی خبری نوشت: طرف‌های ذیربط در قطر تلاش کردند خود را با تحریم سازگار کنند به گونه‌ای که برای بالا بردن سطح تولید داخلی، متنوع سازی منابع درآمد ملی و گشودن کانال‌های جدید بازاریابی محصولات قطری کار کردند.

طبق این گزارش، این اتفاق پس از آن صورت گرفت که قطر با نخستین شوک محاصره روبه‌رو شد به گونه ای که رهبران این کشور را بر آن داشت به دنبال دستیابی به خودکفایی و انقلابی اقتصادی در بخش‌های صنعتی و خدماتی باشند به گونه‌ای که متوسط نرخ رشد در سال 2017 متاثر از بحران نشد.

آناتولی گزارشی از صندوق بین المللی پول (IMF) نقل کرد که در آن پیش بینی شده متوسط نرخ رشد اقتصادی قطر در سال 2018، 4.5 درصد افزایش پیدا کند و افزود: با این حال، پیش بینی‌های دیگر نشان می‌دهد که نرخ رشد فراتر از پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول (IMF) باشد و به حدود 6 درصد برسد، چون انتظار افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، در طول سال 2018 وجود دارد.

آناتولی گفت: بحران قطر به این کشور فرصتی برای ارزیابی مجدد وضعیت امنیت غذایی این کشور و یافتن جایگزین‌های محلی داد، قطر بودجه سالیانه اخیر خود را به گونه‌ای تنظیم کرده که نشان می‌دهد اهمیت ویژه‌ای به بخش خصوصی و امنیت غذایی داده است ضمن اینکه به صرف هزینه‌ها برای زیرساخت‌ها و آمادگی خود برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022 ادامه می‌دهد بدون اینکه از ابعاد تحکیم توانمندی نظامی این کشور هم غافل بماند.

در این گزارش امده است: قطر همچنین به ارائه تسهیلات فوق العاده به سرمایه گذاری بومی و خارجی متوسل شده و ضمن اعطای حق تملک به خارجی‌ها محدودیت‌ها برای اعطای ویزا به شهروندان قریب به 80 کشور را لغو کرد تا بدین شکل به مقابله با اقدامات تنبیهی کشورهای تحریم کننده‌ای برود که 80 درصد از مواد و محصولات غذایی قطر را تامین می‌کردند.

آناتولی آورده است: خطوط هوایی قطر 49 درصد پروازهای خود را از شرکت هواپیمایی مردیانا ایتالیا و قریب به 10 درصد از شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک متعلق به دولت محلی منطقه هنک کنگ چین را به دست آورد.

این خبرگزاری ادامه داد: نتایج تحریم نیم ساله قطر در سطح اقتصادی این است که این کشور موفق به مهار پیامدهای تحریم شده است در حالی که ناظران در آغاز بحران از احتمال ناتوانی دوحه در مقاومت دراز مدت برابر تحریم‌ها گفتند و انیکه قطر مجبور به پذیرش اجرای شروط کشورهای تحریم کننده می‌شود اتفاقی که هرگز در سال 2017 روی نداد.

آناتولی تاکید کرد: قطر بر تبیین دیدگاه و دفاع از خود در برابر اتهام‌های کشورهای تحریم کننده متمرکز شد و دیپلماسی خارجی قطر نیز شاهد حرکتی بی سابقه بود به گونه‌ای که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و دیگر مقامات این کشور با انجام سفرهای دوره‌ای اتهام‌ها به کشورشان درباره کمک و حمایت مالی از تروریسم را رد کردند این تلاش‌ها همچنین با هدف تحکیم موقعیت سیاسی قطر صورت گرفت که به گونه‌ای خارج از چارچوب حمایت‌های سیاسی قرار گرفته که پیش‌تر در شورای همکاری خلیج فارس از آن بهره مند بود.

این منبع افزود: اگر مداخله شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در بحران قطر نبود و وی نقش میانجی برای ممانعت از پراکندگی اعضای شورای همکاری خلیج فارس نداشت این نهاد هم در معرض انحلال و فروپاشی بود.

وی گفت: امیر کویت موفق شد کشورهای شورای همکاری را در دسامبر 2017 در کویت گرد هم آورد آن هم در کنفرانس سران این شورا با وجود اینکه ریاض، ابوظبی و منامه سطح حضور خود را تنزل دادند در حالی که تردیدهای زیادی درباره امکان برگزاری این اجلاس وجود داشت اگرچه این نشست با پیشرفت قابل ذکری در خصوص بحران قطر همراه نبود.

آناتولی گفت: سفرهای دوره‌ای امیر قطر و دیگر مقامات این کشور شامل بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکا و کشورهای آسیایی و آفریقایی بود تا روابطی خارجی را بر اساس همکاری با جامعه بین المللی پایه‌ریزی کند به گونه‌ای که ضمن ایجاد نوعی شراکت سیاسی به راه حلی رضایت‌بخش برای بحران بر اساس سیاست قطر مبتنی بر گفت‌وگو با کشورهای تحریم کننده دست یابد.

در این گزارش آمده است: قطر همچنین در ژوئن گذشته توافقنامه‌های دوجانبه با آمریکا برای همکاری در زمینه مبارزه با حمایت مالی از تروریسم به امضا رساند و تاکید کرد که این توافق به پذیرش دیدگاه قطر در دفاع از خود برابر کشورهای دنیا نظیر روسیه، آلمان فرانسه، انگلیس و ایتالیا کمک می‌کند.

آناتولی آورده است: بحران قطر به اعتبار شش کشور عربی حاشیه خلیج (فارس) در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی آسیب زد و اعتماد غربی‌ها به این کشورها به عنوان شرکای قابل اعتماد امنیتی را کاهش داد این بحران همچنین ناتوانی آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ایفای نقشی کارآمد برای حل بحران بین کشورهای همپیمان آنها را ثابت کرد.

این منبع با اشاره به نقش اساسی قط در حمایت از جنگ علیه داعش به فرماندهی امریکا گفت: پایگاه العدید قطر خاستگاه عملیات هوایی ضد داعش در عراق، سوریه و افغانستان است و وزارت دفاع آمریکا بارها درباره ادامه بحران قطر که تلاش‌ها برای جنگ با داعش را برهم می‌زند هشدار داده است.

این خبرگزاری با بعید خواندن حل بحران قطر در آینده نزدیک گفت: تا زمانی که طرفین بحران به مواضع خود اصرار ورزیده و حاضر به امتیازدهی‌های متقابل نیستند حل بحران به این زودی‌ها امکان پذیر نیست مگر اینکه تصمیم سازان جامعه بین‌المللی نقش بزرگ‌تری برای کاستن از شدت بحران ایفا کنند تا به مناقشه‌ای منطقه‌ای که به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان نیست مبدل نشود.

آناتولی بر ضرورت مداخله قوی واشنگتن برای پایان دادن به بحران قطر تاکید کرد و گفت: ادامه بحران قطر به اهداف تعیین شده آن در مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه و تهدیدهای این کشور برای کشورهای منطقه و منافع آمریکا کمک نمی‌کند.

در پایان این گزارش آمده است: احتمال می‌رود که در سال 2018 شاهد تلاش‌های کم و زیادی از سوی کویت، ترکیه و آمریکا برای حل بحران قطر باشیم البته احتمال افزایش نقش میانجیگرانه آمریکا وجود دارد و احتمال‌های دیگری هم درباره ورود کشورهای دیگری به فرایند حل بحران قطر نظیر عمان و فرانسه مطرح است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد