داعش در دیرالزور هم به زانو درآمد/ آیا کار داعش تمام شده است؟

کد خبر: 721300

اصلا شگفت زده نمی شود اگر ارتش سوریه بتواند رقه را نیز به زودی باز پس گیرد. به نظر من این نقطه عطفی بود بر راهی که در انتهای آن داعش اغلب سرزمین های خود در شرق سوریه را از دست بدهد.

داعش در دیرالزور هم به زانو درآمد/ آیا کار داعش تمام شده است؟
سرویس بین الملل فردا: محاصره دیرالزور سرانجام شکسته شده است و رئیس جمهور سوریه به نیروهای نظامی خود بایت این پیروزی تبریک گفته است.راشا تودی در گفتگو با عمار واقف تحلیلگر مسائل سوریه به بررسی این پیروزی پرداخته است که بخش هایی از آن در ادامه خواهد آمد.
داعش
1- این پیروزی واقعا چقدر مهم است؟ ارزش راهبردی و نیز نمادین این پیروزی چقدر است؟
برای سوری ها این روز، حقیقتا روزی تاریخی است. این پیروزی از جنبه های زیادی مهم است. اولین جنبه آن این است که بخشی از مردم سوریه، برخلاف شیاطین دیگری که دائما می گفتند سوریه به زودی فرومی پاشد و دولت واحدی نخواهد داشت این مساله را نپذیرفتند و بر خلاف بسیاری از شهریهای دیگر برای نیروهای تروریست کف نزدند و از آمدن آن ها خوشحالی نکردند. وجه دوم این ماجرا این بود که دولت بشار اسد با این پیروزی مشروعیت بسیار زیادی کسب کرد. بشار اسد در مورد وعده هایش صادق بود و اکنون اگر بگوید که تا آخرین متر از سرزمین های سوریه با تروریست ها خواهید جنگید به واسطه این پیروزی مردم حرف او را قبول خواهند کرد. این پیروزی جنبه های مثبت دیگری هم داشت اما مهم ترین وجه آن را می توان همین دو مساله دانست.
2-به نظر شما پیروزی کامل در این منطقه به زودی حاصل خواهد شد؟
تصاویری که از هواپیماهای روسی، بسته به ارتفاعشان از زمین منتشر شده است نشان می دهد که در نزدیکی های آن ها تعداد داعشی ها و یگان های آن ها زیاد نیستند بنابراین می توانیم بگوییم لااقل در بخش غربی شهر که بخش اصلی آن نیز محسوب می شود، به زودی شاهد پیروزی خواهیم بود. مقامات سوریه در بیانیه ای اعلام کرده اند که این پیروزی می تواند مقدمه ای باشد بر عملیات و تهاجم به بخش شرقی فرات که بسیار کلیدی است چرا که در صورت پیروزی در آن ناحیه نیروهای سوری می توانند برای بیرون راندن داعشی ها به نیروهای عراقی نیز متصل شوند و مرزهای سوریه و عراق را در آن ناحیه به هم وصل کنند. این مساله خودش می تواند بازی را به شدت تغییر دهد. از حضور آمریکا در شرق سوریه تا مساله کردها.
عبدالباری عطوان نیز در گفتگویی با راشاتودی به بیان توضیحاتی در رابطه با شکست حصر دیرالزور پرداخته که بخش هایی از ان در ادامه می آید.
3-وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که شکستن حصر این شهر شکستی بزرگ برای داعش محسوب می شود. به نظر شما آن ها می توانند به این منطقه برگردند؟
به نظر من آن ها هیچ راهی برای برگشت نخواهند داشت. این مساله می تواند به آزادی رقه نیز بینجامد و به نظرم به زودی اکثر استان های شرقی تحت حاکمیت نیروهای سوری قرار خواهند گرفت. این پیروزی بزرگی برای بشار و مردمش است که 70 هزار نفر را از محاصره بیرون بیاورند. ما می دانیم که دیرالزور از نظر راهبردی بسیار مهم است چرا که در مرز عراق قرار دارد دارای نفت و گاز نیز هست که دولت سوریه می تواند به خوبی از این مزیت استفاده کند. البته به دست آوردن این سوریه بدون پشتیبانی هوایی سوریه امکان پذیر نبود و ما خبر داریم که سوریه برای نابودی مقر فرماندهی داعش از موسک های کروز استفاده کرد.
4-آیا شکست داعش به معنای پایان جنگ در سوریه است؟
این مساله می تواند پایان جنگ در سوریه و یا آغاز جنگی دیگر در آن باشد. چرا که ما همچنان شهری مانند ادلب را داریم که در آن القاعده و النصره حضور دارند. به نظر من بازپس گیری ادلب نیز در راه است. شاید روزها و یا هفته ها بگذرد تا ادلب دوباره پس گرفته شود. بنابراین این پیروزی ها می تواند پایانی بر داعش باشد. آن ها موصل و رمادی را از دست داده اند و در تلعفر نیز حضور ندارند. من اصلا شگفت زده نمی شود اگر ارتش سوریه بتواند رقه را نیز به زودی باز پس گیرد. به نظر من این نقطه عطفی بود بر راهی که در انتهای آن داعش اغلب سرزمین های خود در شرق سوریه را از دست بدهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد