چرا ترزا می «بازنده بزرگ» انتخابات پارلمانی شد؟

کد خبر: 681663

اين پيروزي شکننده، دست‌ كمي از شكست برای محافظه کاران ندارد؛ چرا که نتیجه این انتخابات دقیقاً بر خلاف انتظارات خانم نخست وزیر رقم خورد. در این انتخابات، محافظه‌کاران نه تنها کرسی‌های بیشتری به دست نیاوردند که ۱۲ کرسی هم از دست دادند.

چرا ترزا می «بازنده بزرگ» انتخابات پارلمانی شد؟
انتخابات پارلمانی بریتانیا
سرویس بین‌الملل فردا؛ مرتضی باقیان: در انتخابات پارلمانی بریتانیا در روز پنج شنبه (18 خرداد / 8 ژوئن) به منظور انتخاب ۶۵۰ نماینده مجلس عوام، حزب محافظه‌کار به رهبری خانم ترزا مِی، اکثریت مطلق خود در پارلمان را از دست داد و به یک پیروزی شکننده دست یافت.
باید توجه داشت که اين پيروزي شکننده، دست‌ كمي از شكست برای محافظه کاران ندارد؛ چرا که نتیجه این انتخابات دقیقاً بر خلاف انتظارات خانم نخست وزیر رقم خورد. در این انتخابات، محافظه‌کاران نه تنها کرسی‌های بیشتری به دست نیاوردند که ۱۲ کرسی هم از دست دادند. آنها برای تشکیل کابینه به صورت یکپارچه و مستقل، به ۳۲۶ کرسی نیاز داشتند اما محافظه کاران تنها توانستند 318 کرسی بدست آوردند. به این ترتیب محافظه کاران اكثريت مطلق خود را در مجلس عوام از دست دادند تا براي تشكيل دولت مجبور به ائتلاف با احزاب کوچکتر شوند.
در مقابل، حزب كارگر، به رهبری جرمی کوربین، توانست با كسب مجموع 261 كرسي، 31 كرسي را به اندوختۀ خود در پارلمان اضافه كند تا اقليتي قدرتمند را در مجلس عوام بريتانيا شكل دهد و از موضعِ ضعفِ گذشته نسبت به محافظه‌كاران خارج شود.
این انتخابات در پی آن برگزار شد که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد برای انجام مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا در پی تشکیل یک دولت قدرتمند است. بنابراین خانم مِی به امید کسب اکثریت بالاتر و تقویت موضع این حزب در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، انتخابات پیش از موعد برگزار کرد اما عملاً به این هدف نرسید.

بسیاری از تحلیلگران و مفسران، تصمیم خانم می برای برگزاری انتخابات زودهنگام را یک خطای فاحش توصیف کرده و او را «بازنده بزرگ» این انتخابات نام نهاده اند. اکنون با ضرس قاطع می توان گفت که خانم نخست وزیر در موقعیتی شکننده تر از قبل قرار گرفته است و این مسئله احتمال شروع دوره ای از بی ثباتی سیاسی را در سپهر سیاست بریتانیا افزایش می دهد. همچنین نتیجه این انتخابات، مذاکرات قدرتمندانۀ بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا را با دشواری و چالش های متعددی روبرو می کند؛ چرا که اکنون خانم ترزا مي از مشروعیت و پشتوانه كافي در داخل کشور برخوردار نيست. هدف مي ‌از اين انتخابات افزايش قدرت مانور براي مذاكره با اتحاديه اروپا بود اما حالا اين اهرم از او گرفته شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد