رفتارهای اردوغان؛ از دعوای زرگری تا دیوار کج فهمی

کد خبر: 667315

طی سال‌های اخیر، روزی نیست که ترکیه یا یکی از مسؤولان عالی رتبه این کشور در رسانه‌های بین المللی خبرساز نشود؛ کشوری که از یک سو ژست صهیونیسم ستیزی به خود می‌گیرد و از سوی دیگر، سرانش با سردمداران تل آویو بستنی می‌خورند.

روزنامه صبح نو: طی سال‌های اخیر، روزی نیست که ترکیه یا یکی از مسؤولان عالی رتبه این کشور در رسانه‌های بین المللی خبرساز نشود؛ کشوری که از یک سو ژست صهیونیسم ستیزی به خود می‌گیرد و از سوی دیگر، سرانش با سردمداران تل آویو بستنی می‌خورند. داستان از آنجا شروع می‌شود که دوشنبه گذشته، روزنامه ترکیه‌ای «حریت» گزارش داد که ترکیه قصد دیوارکشی میان مرزهای خود با ایران را دارد. دلیل این اقدام، جلوگیری از ورود نیروهای "پ. ک. ک" اعلام شده و جالب اینجاست که آنکارا از آغازین ماه‌های بحران در سوریه، مرز خود با این کشور را ملک طلق تروریست‌های مخالف نظام دمشق قرار داده بود تا از طریق آن، هرگونه ضربه‌ای که می‌خواهند به حکومت مشروع این کشور وارد آورند.

در گزارش "حریت" آمده بود که ۷۰ کیلومتر از منطقه مرزی "آغری" و "ایغدیر" دیوار کشیده می‌شود و مناطق دیگر به شیوه‌های دیگر کنترل می‌شوند. از جمله قرار است که بزرگراه میان استان شرقی "تونجلی" و استان "الازیغ" مجهز به دوربین مداربسته شود.
طی این سال‌ها که ترکیه سیاست یک بام و دو هوا در قبال مرزهای خود به ویژه مرز با سوریه اتخاذ کرده، پا‌را از آزاد گذاشتن تروریست‌های مخالف نظام دمشق نیز فراتر گذاشته و خود، دخالت‌های نظامی آشکاری را در امور داخلی سوریه انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اشغال شهر الباب در شمال این کشور اشاره کرد.
این شرایط تا حدودی در شمال عراق نیز حاکم بود و نظامیان ترک تا نزدیکی شهر موصل در شمال غربی این کشور نیز پیشروی‌هایی داشته‌اند. در آخرین این تحولات، دیروز سه شنبه، منابع خبری گزارش دادند جنگنده‌های عراقی مواضع نیروهای «پ.ک.ک» را در شمال عراق بمباران کردند و تمامی این دخالت‌ها و اقدامات نظامی بدون هرگونه هماهنگی با بغداد صورت می‌پذیرد.
در این راستا شبکه روسیا الیوم گزارش داد که «محمود نهیلی» مسوول اطلاع رسانی استانداری دهوک، با اعلام این خبر گفته است که جنگنده‌های ترکیه کوه‌های «کاره» و «نهیل» را در ناحیه «العمادیه» بمباران کرده‌اند.

عمار حکیم رئیس ائتلاف «التحالف الوطنی» عراق، دیروز سه شنبه خطاب به سفیر ترکیه، بار دیگر بر غیر قانونی بودن حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق تأکید کرده است.

تنش‌های لفظی مقامات آنکارا و تل آویو
همه ما حتماً درگیری لفظی وی با شیمون پرز، رییس پیشین رژیم صهیونیستی در اجلاس داووس سال 2009 را به خاطر داریم. در آن اجلاس دو طرف زبان تند خود را علیه دیگری در رابطه با جنگ 22 روزه صهیونیست‌ها علیه نوار غزه گشودند.

در آخرین این موارد، اردوغان دوشنبه گذشته در اعتراض به قانون موسوم به «لایحه مؤذن» در پارلمان رژیم صهیونیستی که پخش شدن صدای اذان از بلندگوهای مساجد در شهر «قدس» را ممنوع کرده، گفت: اسرائیل سال‌هاست بیت‌المقدس را اشغال کرده است. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به دنبال اظهارات روز دوشنبه رجب طیب اردوغان درباره قدس شریف و مسجد الاقصی، واکنش تندی علیه ترکیه نشان داده است. این وزارتخانه ضمن رد اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرده: «آن‌هایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند نباید درباره دموکراسی، اسرائیل را موعظه کنند».

همچنین وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اعتراض به اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، سفیر این کشور را احضار کرد.
به نوشته روزنامه «جروزالم پست» در بیانیه وزارت خارجه رژیم جعلی اسرائیل آمده است «کمال اوکم» سفیر ترکیه در فلسطین اشغالی - که به تازگی و درپی توافق عادی‌سازی روابط آنکارا و تل‌آویو منصوب شده بود - برای ارائه توضیحات و شفاف‌سازی درباره اظهارات اردوغان احضار شده است.
«امانوئل نشحون» سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این بیانیه با کنایه به اردوغان گفت: «کسانی که به‌طور سیستماتیک حقوق بشر را در کشور خود نقض می‌کنند نباید برای اسرائیل موعظه کنند.»

وی تأکید کرد اسرائیل قصد دارد قدس و «مسجد القصی» را یهودی‌سازی کند و اما فلسطینیان مسلمان بیشتری باید به این مکان مقدس بروند تا مانع از این کار شوند. همچنین رئیس جمهوری ترکیه، دیروز از سند جدید سیاسی حماس که رژیم صهیونیستی آن را به‌شدت رد کرده، استقبال و تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس را رد کرد. به هر حال پر واضح است که تنش‌های این‌چنینی میان ترک‌ها و صهیونیست‌ها به جنگ زرگری می‌ماند و اساسی ندارد؛ چرا که حتی حمله «اسرائیل» به کشتی مرمره که به کمک غیرنظامیان در غزه شتافته بود، تنها چند صباحی روابط دو طرف را تیره کرد و آن‌ها مجدداً سراغ شرکای تجاری سنتی خود بازگشتند.

تلاش برای تقویت روابط با کشورهای عربی

از دیگر سو، برخی گزارشات ترکی نشان می‌دهد که ترکیه توافقنامه‌ای با قطر برای احداث پایگاه نظامی در این کشور و انتقال 600 سرباز و افسر ترک به این پایگاه در مرحله نخست امضا کرده است و مدیریت این پایگاه را دو افسر قطری و ترکی با درجه سرهنگی بر عهده خواهند داشت.

پایگاه «روتر نت» به نقل از یک گزارش ترکی با اشاره به امضای این توافقنامه، گزارش داد که امضای این توافقنامه با مخالفت معارضان مواجه شده و آنها از اعزام نظامیان ترک به قطر و سرمایه‌گذاری دوحه در این پایگاه ابراز شگفتی کرده‌اند.
طبق این گزارش، کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان توافقنامه دفاعی با پاکستان امضا کرده و حدود دو ماه پیش نیز با استفاده از این قرارداد 4 گردان برای حراست از مرزهای یمن فراخوانده شدند و امارات نیز تماس‌هایی با مصر در خصوص همکاری‌های دفاعی برقرار کرده است. همین امر باعث شد که قطر نیز به تلاش برای همکاری با ترکیه و استقبال از آن روی آورد.

همچنین دیروز سه‌شنبه، اردوغان وارد کویت شد و مورد استقبال «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت قرار گرفت.

خبرگزاری کویت (کونا) گزارش داد که علاوه بر امیر کویت همچنین «نواف الأحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت، جابر المبارک الحمد الصباح نخست‌وزیر، صباح الخالد الحمد الصباح معاون اول نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت، مرزوق علی الغانم رئیس پارلمان و شمار دیگری از مسوولان ارشد کویت در مراسم استقبال از اردوغان حضور داشتند.

منابع رسانه‌ای می‌گویند بررسی ایجاد مناطق «کاهش‌تنش» در سوریه، در دستور کار دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با امیر کویت قرار دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد