توافق اردن و رژیم صهیونیستی برای اتصال دریای سرخ و بحر‌المیت

کد خبر: 598941

نخست وزیر اسرائیل، طی نشستی با وزیران رژیم صهیونیستی از توافقنامه «کانال بحرین» به عنوان تحقق رؤیای دیرینه «تئودور هرتسل» پایه‌گذار رژیم صهیونیستی یاد کرد و گفت این طرح با چشم انداز هرتسل تطابق دارد که در کتابش «سرزمین کهنِ مدرن» احداث کانال بحرین را پیش‌بینی کرده بود.

توافق اردن و رژیم صهیونیستی برای اتصال دریای سرخ و بحر‌المیت
نتانیاهو پادشاه اردن
سرویس بین‌الملل فردا: روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» در یادداشتی به قلم «زهیر اندوراس»، به بررسی توافقنامه «کانال بحرین» بین اردن و رژیم صهیونیستی پرداخت و خاطر نشان کرد این پیمان تحقق رؤیای دیرینه «تئودور هرتسل» پدر سیاسی رژیم صهیونیستی است.
در این یادداشت خبری آمده است: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از روند توافقنامه احداث کانال بحرین، که منجر به تحکیم روابط اردن و اسرائیل شده است ابراز خشنودی و همچنین روابط امّان - تلاویو را دوستانه و مبنی بر اصول استراتژیک دو جانبه توصیف کرد.
پایگاه خبری- اسرائیلی(nrg) به نقل از سخنان نتانیاهو که طی جلسه‌ای با وزرای رژیم صهیونیستی ایراد شده بود، گفت: در زمانی که شرایطی خاص بر خاورمیانه حاکم است، روابط امّان و تلاویو روند تصاعدی و رو به رشد خود را سپری می‌کند. وی با اشاره به امضای توافقنامه کانال بحرین، از پیشرفت روابط با «ملک عبدالله» پادشاه اردن اظهار خشنودی کرد.
نتانیاهو خطاب به وزرای حاضر در جلسه گفت: ما در هفته گذشته گامی مهم جهت احداث کانال بحرین که دریای‌سرخ را به بحرالمیت پیوند خواهد داد، برداشتیم. وی در ادامه گفت: آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن در راستای این طرح مشترک بین تلاویو و امّان که هدف از آن شیرین‌سازی آب شهرک‌های اسرائیلی و برخی شهرهای اردن می‌باشد، سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
این وبگاه خبری عبری زبان، به نقل از نتانیاهو تصریح کرد: با توجه به اجرایی شدن این پروژه شهرک‌های صهیونیستی تا سال (2020)، به طور کامل از آب شیرین بهره‌مند خواهند شد و آب‌های شور دریای‌سرخ به بحرالمیت منقل خواهد شد. وی در ادامه نشست با وزیران خاطر نشان کرد: این طرح با چشم‌انداز «تئودور هرتسل» پایه‌گذار رژیم صهیونیستی تطابق دارد که در کتابش به نام «سرزمین کهنِ مدرن» احداث کانال بحرین را پیش‌بینی کرده بود.
نتانیاهو در پایان گفت: ما الان مفتخریم که توانسته‌ایم آرزوی هرتسل را جامه عمل بپوشانیم؛ و این پروژه یک پایگاه استراتژیک و مهمِ روابط دوستانه بین اردن و اسرائیل است، و من در اینجا می‌خواهم از «ایوب کارا» معاون وزیر همکاری‌های منطقه‌ای در اسرائیل، تشکر کنم که این طرح را به نیابت از من مدیریت می‌کند. گفتنی است ایوب کارا از جامعه دروزی اسرائیل و یکی از افراد تأثیرگذار حزب «لیکود» است که توسط نتانیاهو رهبری می‌شود.
اسرائیل و اردن جهت آغاز مراحل اولیه پروژه اتصال دریای‌سرخ به بحر‌المیت از طریق کانال بحرین و ایجاد سیستم آب شیرین‌کن‌هایی در شمال شهر عقبه توافقنامه بحرین را امضا کردند، که اسرائیلی‌ها از آن به عنوان مهم‌ترین پیمان با طرف اردنی بعد از معاهده صلح در سال (1994) یاد می‌کنند.
این توافقنامه شامل ساخت تاسیسات نمک‌زدایی آب در شمال عقبه جهت ارسال آن به اراضی اشغالی و عقبه در اردن و انتقال آب به بحرالمیت می‌شود. بر این اساس قرار است کانالی میان دریای سرخ و بحرالمیت ایجاد شود تا سالانه دومیلیارد متر مکعب آب از دریای سرخ منتقل شود. علاوه بر این در ساحل شمالی عقبه تاسیسات پمپاژ آب نصب خواهد شد. یک خط لوله 23 کیلومتری هم برای انتقال آب به تصفیه خانه کشیده خواهد شد و در ادامه آن خط لوله‌ای 12 کیلومتری به سوی عقبه و خط لوله دیگری به طول 4 کیلومتر به اراضی اشغالی وارد می‌شود.
پیمان کانال بحرین، نقطه اوج روابط بین تلاویو و امّان محسوب می‌شود. گفتنی است سازمان هواپیمایی رژیم صهیونیستی نیز امسال با درخواست پادشاهی اردن مبنی بر افزایش تعداد پرواز از فرودگاه بین‌المللی (بن گوریون) اسرائیل به سمت پایتحت اردن را در چارچوب گسترش روابط حمل و نقل هوایی بین دو طرف، موافقت کرد.
وب سایت روزنامه اقتصادی «ذی مارکر» نوشت: شرکت هواپیمایی اردن از همتای اسرائیلی خود خواست که دو پرواز را از خط فرودگاه بن گوریون به سمت امّان افزایش دهد و شرکت صهیونیستی نیز موافقت کرد.
شایان ذکر است که در نوزدهم فوریه گذشته نیز قراردادی مبنی به فروش گاز طبیعی اسرائیل به اردن امضا شد که ارزش آن بالغ بر صدها میلیون دلار بود. این پایگاه خبری در ادامه گفت: مراسم امضای بین شرکت «نوبل» آمریکا و شرکت گاز اردن در امان اجرا شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد