دومین تلاش النصره و شرکا برای خروج از بن‌بست حلب +نقشه

کد خبر: 583376

بالاخره بعد از چند هفته تحرکات و تبلیغات رسانه ای، از ساعاتی قبل این عملیات با هدف شکستن محاصره محلات شرق حلب آغاز شد.

دومین تلاش النصره و شرکا برای خروج از بن‌بست حلب +نقشه
آغاز عملیات سنگین مسلحین به سمت حلب
سرویس بین الملل فردا؛ عرفان طالبی: عملیات سنگین مسلحین به سمت حلب آغاز شد.

بالاخره بعد از چند هفته تحرکات و تبلیغات رسانه ای، از ساعاتی قبل این عملیات با هدف شکستن محاصره محلات شرق حلب آغاز شد. این حمله که دومین تلاش مسلحین برای شکستن محاصره حلب است مجددا ملحمه_کبری_حلب نامگذاری شده. تلاش قبلی آنان با عدم موفقیت و با تلفات سنگین در تابستان گذشته همراه بود. این بار محور اصلی حملات تا این لحظه، غرب حلب ( بحوث العلمیه تا ضاحیه الاسد ) است. و تا به این لحظه سه مورد عملیات انتحاری گزارش شده که با توجه به اخبار موجود، بنظر می‌رسد قبل از رسیدن به نقاط هدف، توسط رزمندگان مقاومت متوقف یا منهدم شده اند.

نکته جالب در بحث رسانه ای این عملیات، نام گذاری آن است.
جناح گروه های نزدیک به النصره نام عملیات را عملیات ابوعمر السراقب ذکر می‌کنند. او فرمانده نظامی ارشد جیش الفتح بود که در شهریور ماه سال جاری بعد از فرماندهی ملحمه کبری حلب، با حمله هواپیمای ناشناس کشته شد.

این در حالی است که در مواردی، رسانه های نزدیک به ارتش آزاد، عملیات را به نام یوسف زوعه نامگذاری کرده اند. او فرمانده سابق جیش المجاهدین بود.

قضاوت در مورد نتایج عملیات مسلحین در حلب زودهنگام است، اما توجه به شرایط قبل و نوع اجرای عملیات میتواند بیانگر وقایع روزهای آتی باشد.
هدف عملیات شکستن محاصره حلب عنوان شده است. بررسی اجمالی محورهای ممکن برای هدف عملیات:
در حال حاضر گستره محور عملیاتی مسلحین از شمال به محله الزهراء توسعه پیدا کرده، اما همچنان به نظر میرسد محور و فشار اصلی برای پیشروی در محله ضاحیه‌الاسد است. بهر حال بر کسی پوشیده نیست، پیشروی مسلحین و شکست محاصره از غرب حلب امری بعید و بسیار مشکل است. خطوط غرب حلب دارای بافت مسکونی متراکم است و از طرفی حضور جمعیت میلیونی مردم در غرب حلب که عمدتا مخالف مسلحین و معارضین هستند، نه جایی برای استقبال از مسلحین است و نه گزینه عقب نشینی را برای ارتش سوریه و مدافعان شهر قائل میشود. پیشروی های اخیر ارتش سوریه در محلات شمال حلب هم باعث عقبه مناسب طوق حلب در این محور شده و شکستن محاصره از شمال هم به مانند غرب حلب امر بعیدی است. طبیعتا تنها گزینه مناسب برای مسلحین جنوب حلب و جبهه راموسه است. که از پیشروی های عملیات قبل نقاطی مانند مدرسه الحکمه و نیمی از 1070 را هنوز در اختیار دارند. جبهه مقاومت با علم به ضعف این محور، در هفته گذشته با عملیات سریع و قاطع خود موفق به باز پس گیری چند نقطه مهم ( تل بازو، پدافند هوایی و ... ) شدند. که انجام این عملیات ها به طور اختصاصی توسط قوات تدخل حزب‌الله صورت پذیرفت. که بعد از آن هم تلاش مسلحین برای باز پس گیری این نقاط قبل از شروع عملیات ره به جایی نبرد. محوری هم که امروز به عنوان محور اصلی در نظر گرفته شده است (یعنی ضاحیه الاسد) دارای خطوط قدرتمندی است و تصرف آن توسط مسلحین کار ساده ای نیست( مدعی تصرف آن شده اند، اما هنوز قابل تایید نیست)، کما اینکه بعد از آن هم آکادمی اسد واقع شده که اهمیت آن برای ارتش سوریه بر کسی پوشیده نیست. جایی که محل تجمع و سازمان دهی گسترده نیروهای حلب است.
طبعا بنظر میرسد هدف نهایی مجددا شکستن محاصره از سمت راموسه و جنوب حلب است. مقایسه توان و شرایط طرفین:
در مقایسه این عملیات با عملیات قبلی می توان به این نکته پی برد که جیش‌الفتح در بسیج سراسری مسلحین هم نتوانسته توفیق بزرگی مثل عملیات قبلی داشته باشد. تلفات سنگین گروه های مختلف در عملیات قبلی که موجب اختلافات اساسی در نوع عملیات و اصرار بر گذرگاه نا ایمن راموسه و همچنین اعزام چند هزار نفره مسلحین به ترکیه برای عملیات درع الفرات از جمله دلایل این امر است. از جمله مواردی که این عملیات را سخت تر میکند وضعیت مسلحین داخل حلب است. که با پیشروی های ارتش سوریه در شمال و جنوب حلب به طور کامل در حالت پدافندی قرار گرفته و در شرایطی نیستند که مانند عملیات قبلی تکمیل کننده حمله مهاجمین از خارج حلب باشند. هرچند که تصاویری از آمادگی 40 خودروی انتحاری در داخل حلب منتشر کرده اند. اما واقعیت میدان داخل حلب گویای شرایط دیگری است. تنها نکته تازه ای که مشاهده میشود، تزریق آتشبارهای سنگین مثل گراد به سازمان رزم مسلحین است که از مبادی خارجی وارد شده است و تغییر محسوس در قدرت آتش مسلحین ایجاد کرده که البته امروز در چند مورد مناطق مسکونی غیر نظامی حلب را زیرآتش گرفتند که تا به حال 7 نفر از مردم غیرنظامی به شهادت رسیده و 70 نفر مجروح شده اند. اما در طرف مقابل می توان گفت که ارتش سوریه به نسبت عملیات گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد و همچنین هفته گذشته شاهد وصول نیروهای کمکی به حلب بودیم. مجموع موارد ذکر شده موید آن است که شکستن محاصره حلب از هر کدام از محورهای مذکور امری بعید است. و حتی در صورت وقوع این امر در فازهای بعدی عملیات، در نهایت امکان توسعه وجود ندارد و تله ای میشود برای تلفات گرفتن از مسلحین. باید منتظر بود و دید که محور اصلی تهاجم دقیقا کدام محور است و مسلحین تا چه اندازه حاضرند برای هدف دور از دسترس خود تلفات متحمل شوند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد