معادن دومین منبع درآمد طالبان است

کد خبر: 518282

روزانه ۲ خودرو حاوی سنگ‌های معدنی توسط «ملااحمد» و «ملا جمیل» از فرماندهان محلی طالبان از فرمانداری گیلان به فرمانداری «خروار» در ولایت لوگر انتقال و از آنجا به پاکستان قاچاق می‌شود.

خبرگزاری فارس: تسلط گروه طالبان بر معادن افغانستان به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ این روزهای مردم این کشور تبدیل شده است.
کارشناسان امور معادن می‌گویند که تسلط گروه طالبان بر معادن افغانستان نشان می‌دهد که درآمد آنان از وزارت معادن بیشتر است.
این کارشناسان بر این باورند که اکثر معادن ولایت‌های افغانستان مخصوصاً معادن ولایت‌های هلمند، بدخشان، هرات، غزنی، لوگر، ننگرهار، کنر و … در تصرف گروه طالبان است و از استخراج این معدن‌ها درآمد بیشتری نسبت به وزارت معادن و پترولیوم دارند.
چند ماه پیش سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد: طالبان از فعالیت‌های غیرقانونی معدنی در افغانستان ده‌ها میلیون دلار در هر سال به دست می‌آورد که بعد از کشت خشخاش دومین منبع درآمدی آنها به حساب می‌آید.
طالبان برای دستیابی به ثروت 3 تریلیون دلاری به معادن افغانستان چشم دوخته‌ و تلاش می‌کند تا سلطه خود را بر منابع درآمدی این کشور گسترش دهند.
مقام‌های محلی در ولایت غزنی، نیز از استخراج غیرقانونی معادن در شماری از فرمانداری‌های ناامن این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.
«عبدالجامع جامع» یکی از اعضای شورای ولایتی غزنی و نماینده مردم «اندر» گفت: در فرمانداری «اندر» طالبان سنگ‌های نادر را استخراج کرده و به پاکستان قاچاق می‌کنند.
این عضو شورای ولایتی غزنی گفت: طالبان به هیچ کس اجازه ورود به منطقه را نداده و حتی هشدارهایی را نیز به مردم این ولایت مبنی بر عدم دخالت داده‌اند.
«حسن رضا یوسفی» از اعضای شورای ولایتی است که در این اواخر درباره استخراج غیر قانونی معادن در شماری از فرمانداری‌های غزنی تحقیقی انجام داد.
وی می‌گوید: در فرمانداری «گیلان» معدن بزرگ «زرکشان»، توسط صدها تن از مهندسان پاکستان استخراج می‌شود. در فرمانداری «آب بند»، معادن نمک و طلای نو کشف شده که توسط 300 تن از طالبان محلی و خارجی استخراج می‌شود.
یوسفی تصریح کرد: طالبان از فروش این معادن سود زیادی را به دست می‌آورند و جنگ‌افزارهای سبک و سنگین به جای آن از سوی شبه‌نظامیان پاکستانی دریافت می‌کنند.
عضو شورای ولایتی غزنی خاطرنشان ساخت: در این اواخر گزارش‌هایی را از مردم محل دریافت کرده‌اند که گروه داعش با طالبان برای به دست آوردن معدن «زرکشان» در فرمانداری گیلان درگیری داشته‌اند.
«محمد ضیا یعقوبی»فرماندار «زنخان» نیز می‌گوید: مردم محل نیز در کنار طالبان به استخراج معادن این فرمانداری اقدام می‌کنند.
یکی از ساکنان این محل که خواست نامش فاش نشود، گفت: روزانه 2 خودرو معدن توسط «ملااحمد» و «ملا جمیل» از فرماندهان محلی طالبان که با گروه داعش نیز همکاری دارند؛ از فرمانداری گیلان این ولایت به فرمانداری «خروار» ولایت لوگر انتقال داده و بعد به سوی پاکستان قاچاق می‌شود.
نگرانی فرهنگیان غزنی
شماری از فرهنگیان غزنی از وضعیت بحرانی معادن در فرمانداری‌هایی که اداره آن‌ها به دست طالبان است شکایت کرده و از حکومت وحدت ملی می خواهند تا هرچه سریعتر،عملیات شفق را جهت متواری ساختن طالبان که می‌خواهند دست به استخراج خودسر معادن بزنند، اقدام کند.
«علی شا پارسا» یکی از این فعالان می‌گوید معادن بکر افغانستان درحالی نابودی است و اگر توجه جدی به آن صورت نگیرد این سرمایه ملی از بین خواهد رفت.
وی گفت: دولت از نگهداری این معادن ناتوان بوده به همین دلیل گروه‌های مسلح غیر مسئول و آموزش دیده پاکستان، با استفاده از این فرصت این گنج گران‌بها را استخراج می‌کنند.
استخراج غیر حرفه‌ای مردم محل
در کنار قاچاق معادن در غزنی، استخراج با وسایل ابتدایی و سنتی توسط مردم از دیگر نگرانی‌ها میان فرهنگیان خوانده می‌شود.
پارسا با اشاره به معدن گچ در فرمانداری «ناور» می‌گوید که مردم محل بعد از استخراج آن را به قیمت ناچیز فروخته و این به فرهنگی میان مردم تبدیل شده است.
معادنی چون کرومیت در «زنخان»، مس در «واغظ»، لیتیوم و گچ در «ناور»، مرمر در «جاغوری»، طلای «زرکشان» در «گیلان» از جمله معادنی است که در معرض نابودی قرار دارند.
طبق آمارهای انجام شده توسط مهندسان افغانستانی و آمریکایی در سال 2010، ارزش لیتیوم فرمانداری ناور برابر با تمام نفت عربستان است.
با این وجود کارشناسان می‌گویند اگر افغانستان از منابع طبیعی خود بصورت درست استفاده کند، برای سالیان دراز خودکفا خواهد شد.
این کارشناسان معتقد هستند که دولت مسئول تامین امنیت شرکت‌های خارجی است که علاقه مند به استخراج و سرمایه‌گزاری در این کشور هستند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد