گلایه شدید از بیکاری و وضعیت بد اقتصادی عربستان

کد خبر: 507973

«طراد العمری» نویسنده عربستانی، با مخاطب قرار دادن پادشاه سعودی از وی می‌خواهد تا خود شخصا برای رفع معضل بیکاری و فساد وارد عمل شود.

خبرگزاری فارس: «طراد بن سعید العمری» نویسنده و تحلیلگر عربستانی در روزنامه البلاد، در مطلبی با عنوان «سه سؤال از ملک سلمان»، شاه سعودی را مخاطب قرار داده و از وضعیت فساد و بیکاری ابراز نگرانی کرده است.
وی در این مطلب، می‌نویسد: سه سؤال از مقام ملک سلمان دارم.
سوال اول: گفته می‌شود که تعداد زنان و مردان سعودی که برگه‌های درخواست اشتغال را پر کرده‌اند به عدد (1.865.674) رسیده است؛ یعنی سه برابر آماری که از میزان بیکاری اعلام شده است. این تعداد جویندگان کار در حالی است که تنها (11300) فرصت شغلی وجود دارد. یعنی حدود 1 درصد (روزنامه المدینه چاپ 27 می 2015). این چیزی است که اعلام شده است، آیا حقیقت اعلام نشده بدتر از این است؟
سؤال دوم: بنا بر گفته مؤسسات بیمه، 55 درصد شاغلان در بخش خصوصی میزان حقوقشان بین 1500 ریال الی 3500 ریال (سعودی) است. آیا حقیقت اعلام نشده رقم بدتری از این را نشان می‌دهد؟
سؤال سوم: به کارگیری کارگران خارجی در کشور [عربستان] به یک صنعت و تجارت تبدیل شده است که از آن بوی فساد و خسارت به مشام می‌رسد.
طراد العمری، سپس با حمله به وزارت کار عربستان، خطاب به ملک سلمان می‌نویسد که این وزارتخانه به رغم حمایت‌های بی سابقه و نامحدود از طرف دولت، هیچ کاری در زمینه شناسایی، مدیریت و پیش‌بینی نکرده است.
این نویسنده سعودی که بسیار با احتیاط و با عبارات احترام آمیز یادداشت خود را نوشته است، وزارت کار را به علت حمایت‌های بی دریغ و بی مهابا از تجار و سرمایه‌داران، عامل اصلی بروز فرهنگ سودجوئی میان این تجار دانست. تُجاری که علاوه بر اینکه حمایت‌های شدیدی نیز می‌شوند اما از مالیات‌های سنگین معاف هستند.
سعید العمری در ادامه با مخاطب قرار دادن مستقیم «ملک سلمان» با به کار بردن القاب مختلف و احترام‌آمیز برای او، می‌نویسد: اگر این اطلاعات و نوشته‌ شما را آزار می‌دهد، کافی است تا از وزیر قبلی یا فعلی سؤال کنید تا با بسته‌ای از توجیهات به سراغ شما بیایند و سعی در تبرئه کردن خود بکنند.
بیکاری، بمبی ساعتی
او در ادامه از خود ملک سلمان می‌خواهد تا مستقیما کار را به دست بگیرد و این وضعیت را سامان ببخشد.
سعید العمری در بخش انتهایی یادداشت خود، خطاب به پادشاه سعودی درباره بیکاری تأکید می‌کند: بیکاری برای هر حاکمی اولویت بالایی دارد. چرا که بیکاری همچون بمبی ساعتی می‌ماند و پدر همه بدبختی‌هاست و اگر با بیکاری مبارزه کنیم توانسته‌ایم سه معضل اصلی یعنی تروریسم، اعتیاد و فحشا را درمان کنیم.
این نویسنده و کارشناس استراتژیک عربستان، با اشاره به نا امیدی جوانان عربستانی، این‌گونه نامه خود را به ملک سلمان پایان می‌دهد: درمان همه این‌ها خلاصی از دست بیکاری و فسادهای بازار تا ابد است. شاید حل این قضیه برای برخی دردناک باشد اما باعث می‌شود یأس و نا امیدی از ذهن برخی جوانان زدوده شود. راه‌حلی را بیان نمی‌کنم تنها راه‌حل به دست و اراده خود شماست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد