اختلاف در پاکستان بر سر مبارزه با تروریسم

کد خبر: 507365

داون چاپ پاکستان نوشت: به نظر می رسد اختلافات حال حاضر ارتش و دولت پاکستان، نواز شریف را بر آن داشته که مدت مأموریت فرمانده ارتش را تمدید نماید اما از طرفی از کودتای نظامی نیز ترس و واهمه‌ شدیدی دارد.

خبرگزاری فارس: تروریسم امنیت ملی پاکستان را تهدید می‌کند این مسئله تنها مربوط به احزاب سیاسی یا ارتش نیست با این وجود دولت و نظامیان هنوز نتوانسته‌اند این موضوع را درک کنند که بدون همکاری یکدیگر نمی‌توانند تروریست‌ها را ریشه‌کن کنند.
هفته گذشته موقعیت خوبی پیش آمد تا رهبران سیاسی و نظامی ضمن اتحاد با یکدیگر و جلب اعتماد مردم به صورت جدی علیه تروریسم وارد عمل شوند اما ملاقات‌های مخفیانه و مذاکراتی که اتفاق افتاد همه چیز را زیر سؤال برد.
به گزارش داون،‌ شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب و چودهری‌‌نثار‌علی‌خان وزیر کشور با ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان ملاقات کردند اما هنوز مشخص نیست که چرا هنوز جزئیات این ملاقات مشخص نشده است.
مشخص است که هر زمان نواز شریف نخست وزیر پاکستان با رهبران نظامی دچار مشکل می‌شود چودهری‌نثارعلی‌خان و شهباز شریف با میانجی‌گری این مشکل را حل می‌کنند.
اختلاف بین ارتش و دولت به معنای چشم پوشی از گسترش تروریسم در ایالت پنجاب است. گروه تروریستی جماعت الاحرار در بیانیه‌ای اعلام کرد با کمک گروه‌های دیگر عملیات‌های خود را در ایالت پنجاب گسترش می‌دهد.
اگر خواهان شکست تروریسم در ایالت پنجاب هستیم باید رهبران سیاسی و نظامی با کنار گذاشتن اختلافات جزئی و منافع حزبی با یکدیگر متحد شوند.
ارتش سعی دارد به تمام بخش‌ها از جمله ادارات دولتی و سیاسی نفوذ پیدا کند البته دلیل اصلی موفقیت نظامیان ضعف و عدم صلاحیت سیاسیون است.
اعمال قدرت ارتش برای تعییین سیاست داخلی در دراز مدت مبارزه با تروریسم را به چالش می‌کشد.
دولت و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف برای بهتر انجام شدن عملیات ضرب عضب و اصلاح نظام همچنین قوانین دادگاه برای عمل به طرح ملی مبارزه با تروریسم اقدامی انجام نداده است.
دولت‌های ایالتی سند و خیبرپختونخواه نیز اقدامی در زمینه مبارزه با تروریسم و اصلاح نیروی پلیس در این راستا انجام نداده‌اند این در حالی است که دولت بلوچستان تمام توجه خود را به مبارزه با جدایی‌طلبان معطوف کرده است.
پارلمان در سردرگمی به سر می‌برد و به پرونده بزرگترین شرکت هواپیمایی پاکستان رسیدگی نشده است این در حالی است که تظاهرات حامیان ممتاز قادری قاتل فرماندار سابق پنجاب دولت را وادار می‌کند برای قوانین مبارزه با تروریسم از خود انعطاف نشان دهد.
ارتش دایره فعالیت خود را گسترش داده این در حالی است که سیاسیون در حال عقب‌نشینی کردن هستند و از اختیاراتی که دارند صرف نظر می‌کنند.
فرمانده ارتش پاکستان «راحیل شریف» با انجام عملیات «ضرب عضب» در مبارزه با تروریسم و فساد مالی محبوبیتی نزد مردم بدست آورده است و این موضوع باعث اختلافاتی با نواز شریف شده است.
پاکستان در طول تاریخ سیاسی خود با پدیده «کودتای نظامی» دست به گریبان بوده است. ژنرال «ضیاء الحق» با کودتای نظامی دولت نخست وزیر وقت «ذوالفقار علی بوتو» را به دست آورد و در اقدامی مشابه ژنرال پرویز مشرف دولت خود «نواز شریف» را با کودتای نظامی بر انداخت و برادران نواز شریف از ترس جان خود به عربستان سعودی گریختند و سالها دور از وطن به زندگی ادامه دادند.
به نظر می رسد اختلافات حال حاضر ارتش و دولت، نواز شریف را بر آن داشته که مدت مأموریت فرمانده ارتش پاکستان را تمدید نماید و از طرفی از کودتای نظامی ترس و واهمه‌ای شدید به دل دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد