اجازه نمی‌دهیم روند برکناری روسف سیاسی شود

کد خبر: 496708

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که دولت برزیل اجازه سیاسی شدن روند برکناری رئیس‌جمهور این کشور را نخواهد داد.

خبرگزاری فارس: به نقل از «تله‌سور»، دولت برزیل روز گذشته اعلام کرد که اجازه نخواهد داد روند عزل «دیلما روسف» رئیس‌جمهور این کشور، سیاسی شود و دموکراسی در این کشور آمریکای جنوبی را به خطر بیندازد.
«ادینهو سیلوا» سخنگوی دولت برزیل در این رابطه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در «ریودوژانیرو» عنوان کرد: ما نمی‌پذیریم روند تحقیقاتی که باید به صورت فنی انجام شود، به ابزاری برای مبارزه سیاسی تبدیل گردد و دموکراسی در برزیل را به خطر بیندازد.
وی در ادامه ضمن اشاره به عدم وجود هیچ‌گونه شکایتی علیه «روسف»، افزود: روند عزل رئیس‌جمهور برزیل تنها می‌تواند در مورد جرایم وی به کار گرفته شود.
«سیلوا» تحقیقات درباره فساد در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» را بزرگترین تحقیقات پلیسی تاریخ برزیل خواند و تصریح کرد: از آنجایی که دامنه این تحقیقات مدیران سیاسی مهم برزیل و تمامی احزاب کشور را در بر گرفته، این موضوع سبب بی‌ثباتی سیاسی در برزیل شده است.
موضوع فساد در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» چهره دولت برزیل و طرفداران آن را در نزد مردم این کشور به شدت مخدوش کرده است؛ 3 تن از نمایندگان سابق مجلس برزیل، خزانه‌دار حزب حاکم «کارگران» و مدیر سابق خدمات شرکت نفتی مذکور از جمله افرادی هستند که به جرم دست داشتن در این فساد عظیم بازداشت شده‌اند.
«روسف» اتهامات مربوط به فساد علیه خود را رد کرد
«دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل نیز روز گذشته در چارچوب سفر رسمی خود به شیلی هرگونه اتهام به فساد علیه خود را رد کرد و گفت: وجدان من آسوده است چراکه هیچ خطایی مرتکب نشده‌ام.
وی با اشاره به بحران سیاسی حال حاضر برزیل، تصریح کرد: بهترین راه برای حل اختلافات موجود، گفت‌وگو است؛ ما باید بر مسائل گذرای کشور خود غلبه کنیم و به دفاع از منافع ملی مردم برزیل بپردازیم.
رئیس‌جمهور برزیل روز گذشته وارد شیلی شد و با «میشل باچلت» همتای شیلیایی خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار کرد؛ در این نشست دو طرف درباره برخی قراردادهای مالی و تجاری با یکدیگر گفتگو کردند.
تلاش برای برگزاری دادگاه سیاسی علیه «روسف» پس از آنکه دادگاه عالی برزیل دستور آغاز مجدد این فرآیند را به علت بروز برخی تخلفات در مراحل اولیه صادر کرد، متوقف شد.
این در حالی است که «ادواردو کونها» رئیس مجلس برزیل در ماه دسامبر سال 2015 (آذرماه 1394) اعلام کرده بود که دادگاه سیاسی رئیس‌جمهور برزیل در سال 2016 برگزار می‌شود.
رئیس مجلس برزیل که خود نیز از سوی دادگاه برزیل به فساد متهم شده، چندی پیش درخواست برخی احزاب اپوزیسیون این کشور مبنی بر برگزاری دادگاه سیاسی علیه «روسف» را پذیرفت.
در ماه مارس 2014 بی‌نظمی‌های موجود در شرکت «پتروبراس» به لطف یکی از عملیات‌های پلیس فدرال آشکار شد و چند نفر از افراد مجرم نیز دستگیر شدند.
به گفته دادستان کل برزیل، بین سال های 2004 تا 2012، 3 درصد از ارزش قراردادهای امضا شده توسط شرکت «پتروبراس» صرف پرداخت رشوه به مقامات آن و تامین مالی اتحادیه‌های سیاستمداران از جمله حزب حاکم کارگران و شریک اصلی آن حزب جنبش دموکراتیک برزیل می‌باشد.
رسوایی فساد مالی «پتروبراس» به شدت بر روی نفت این کشور تاثیر گذاشته و منجر به سقوط سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار «سائوپائولو» شده است.
این رسوایی همچنین مشکلات فراوانی را برای «پتروبراس» در جذب منابع مالی در بازارهای بین‌المللی به وجود آورد و همچنین 58 درصد از ارزش خود در ماه‌های اخیر را در این بازارها از دست داد، دلیلی که باعث کاهش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه نفت برای سال‌های آینده نیز شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد