جنگ‌افروزی منجر به فروپاشی رژیم آل سعود خواهد شد

کد خبر: 490384

یک رسانه عراقی در اشاره به تحلیل یک تحلیلگر مطرح عرب درباره سیاست‌های ویرانگر و جنگ افروزی حاکمان عربستان تاکید کرد این جنگ‌افروزی، رژیم آل سعود را سوی سقوط و فروپاشی سوق خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: پایگاه خبری المسله در گزارشی نوشت عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الرای الیوم نوشته بود ما در گذشته نه چندان دور، و شاید برای شناخت بیشتر واکنش رسمی سعودی به هرگونه رخداد عربی یا بین المللی از جمله توافقات کمپ دیوید که منطقه را تکان داد و به اصول آن خدشه وارد کرد، سه روز انتظار کشیدیم.
اکنون شرایط تغییر کرده و عربستان سعودی خود به منشاء و منبع حوادث و رخدادها(عامل رخدادها و بی‌ثباتی‌) و خبرسازی تبدیل شده است و این رژیم سخنگویان نظامی و امنیتی دارد که یک لحظه از حرف زدن باز نمی‌ایستند و فضیلت سکوت را زشت می‌شمارند (پرحرفی می‌کنند)،‌ این مقامات سعودی کنفرانس‌های مطبوعاتی برگزار و با اصحاب رسانه دیدار می‌کنند، شیوخ ماهواره‌ها به طور گسترده در برنامه‌های این شبکه‌ها حاضر می‌شوند، مسائل غافلگیرکننده را مطرح می‌کنند، یکی پس از دیگری، خبر خوش یا ناخوشایند.
احمد عسیری سخنگوی موسوم به توفان قاطعیت آخرین فردی بود که غافلگیر کرد، زمانی که اعلام کرد پادشاهی سعودی آماده است در هر عملیاتی زمینی در سوریه در صورتی که ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا بخواهد علیه داعش انجام دهد، شرکت کند.
پیشروی میدانی و محوری گسترده نیروهای ارتش سوریه در منطقه حلب و استان درعا در جنوب و شکسته شدن حلقه محاصره شهرک‌های نبل و الزهراء پس از سه سال، پادشاهی عربستان سعودی و ترکیه همپیمان این کشور را نگران کرده و سبب شد تا به تردیدهای پنج‌ ساله‌اش پایان داده و چالش مشارکت زمینی در جنگ برای سرنگون کردن نظام سوریه را بپذیرد.
ما بعید نمی‌دانیم که این دگرگونی و تحول در مواضع سعودی و ترکیه در پس دستورات به هیئت مخالفان سوری(مورد حمایت ترکیه و عربستان) برای عقب‌نشینی فوری از مذاکرات ژنو و بازگشت به ریاض با هواپیمای اختصاصی که سعودی‌ها برای انتقال آنها در فرودگاه ژنو آماده کرده بودند، قرار داشته باشد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه،‌گزارش‌های روسی مبنی بر لشکرکشی ارتش سوریه به مرزهای سوریه به منظور آماده شدن برای حمله را به تمسخر گرفته است،‌اما این به معنای اینکه لشکرکشی در عمل انجام نشده، نیست و سناریوی جدیدی برای تنش‌آفرینی نظامی پس از شکست حل سیاسی در ژنو و همچنین موفقیت ارتش سوریه در بازپس‌گیری مواضع متعدد به صورت برق آسا وجود دارد و بعید نیست مخالفان به سلاح‌های پیشرفته‌ای مجهز شوند.
وزیران دفاع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هفته آینده برای بررسی آمادگی سعودی‌ها برای اعزام نیروی زمینی و وضع طرح‌هایی درباره چگونگی تعامل با تغییر موازنه‌های قوا به نفع نظام سوریه نشست برگزار خواهند کرد.
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی طی 6 ماه گذشته به طور مکرر جمله مشهور «اسد یا با راه حل سیاسی یا نظامی در صورت دشوار بودن راه اول خواهد رفت» را تکرار کرده است،‌آیا آمادگی برای اعزام نیروی زمینی سعودی به سوریه بیانگر یأس و ناامیدی و انتقال به مرحله گزینه نظامی(از سوی محور ضد سوری) است؟
عربستان سعودی و همپیمانش،‌ترکیه، هر نیروی زمینی را به سوریه اعزام کنند، قطعا برای جنگ با داعش نخواهد بود هر چند بهانه علنی آنها همین است(جنگ با داعش) بلکه هدف آنها(آل سعود و متحدانش) جلوگیری از سقوط شهر حلب پایتخت اقتصادی(جلوگیری از پاکسازی کامل حلب از لوث گروه‌های تروریستی) و پیشروی به سوی دمشق به هر طریقی برای سرنگونی نظام در صورتی که راه هموار باشد و بازگرداندن اعتماد(روحیه بخشی) به گروه‌های مخالف که اخیرا ضعیف و ناتوان شده‌ اند،‌به ویژه شبه نظامیان جیش الاسلام پس از کشته شدن زهران علوش و جیش الفتح که در معرض فشارهای گسترده‌ای در ادلب و جسرالشغور قرار دارد.
پروفسور پل کندی مولف کتاب مشهور فروپاشی امپراطوری‌ها در گذر تاریخ، دلایل فروپاشی را در سه مورد مهم خلاصه کرده است که اولین مورد، توسعه‌طلبی نظامی در سایه نبود پوشش اقتصادی کافی که منجر به ورشکستگی و فروپاشی می‌شود، دوم، دخالت نظامی در کشورهای خارجی خارج از مرزها و مورد سوم تضعیف امنیت داخلی به سبب تمرکز بر دخالت‌های خارجی و جمع‌آوری تمام امکانات مالی و انسانی برای حمایت از آن که منجر به فروپاشی امپراطوری از داخل و افزایش ناآرامی‌ها و انقلاب‌های داخلی می‌شود.
ما به خوبی می‌‌دانیم که عربستان سعودی همانند امپراطوری‌های اموی، عباسی و روم، امپراطوری نیست، همانطور که می‌دانیم امپراطوری عثمانی اخیرا از هم فروپاشید و تلاش رجب طیب اردوغان برای احیای آن با شکست روبرو شده است، اما این دلایل سه گانه به نوعی بر آن دو(حاکمان ترکیه و عربستان) تطبیق می‌کند همان طور که سه دهه پیش بر امپراطوری شوروی سابق تطبیق کرد و چه بسا بعدا درباره آمریکا همین اتفاق رخ دهد(فروپاشی آمریکا)
عربستان سعودی از یازده ماه پیش جنگ زمینی و هوایی را علیه یمن به راه انداخته که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و دشمن این رژیم یعنی حوثی‌ها و نیروهای صالح از نظر تسلیحات، در سطح پایینی قرار دارند با این حال، سعودی‌ها نتوانستند این جنگ را به نفع خود و همپیمانان خود یکسره کنند همچنانکه باید به توان اقتصادی عربستان اشاره کرد که به سبب کاهش درآمدهای نفتی، در حال سقوط است به طوری که اجازه نمی‌دهد که این رژیم وارد جنگ‌های دیگری که پیچیده‌تر است و رویارویی با دشمنانی که به سلاح‌های پیشرفته‌تر مجهز بوده و توانمندی‌های نظامی بالایی دارند، شود.
منطقه در برابر یک ماجراجویی نظامی یا به عبارت دقیق‌تر در برابر ماجراجویی جدید عربستان سعودی قرار دارد که دلیل آن یأس و ناامیدی و سرخوردگی این رژیم از یکسره کردن جنگ در یمن به نفع خود است، جنگی که به جنگ فرسایشی مالی، انسانی و استراتژیکی تبدیل شده است، آیا ما در مقابل پلنگ زخمی قرار داریم که سرگردان و بی هدف به اینجا و آنجا چنگ می‌زند؟
ما نمی‌خواهیم درباره حوادث پیش‌داوری کنیم و درباره نتیجه احتمالی این ماجراجویی حکم صادر کنیم، ولی تصمیم‌گیرندگان در عربستان را نصیحت می‌کنیم از درس‌های جنگ یمن عبرت بگیرند و همچنین کتاب‌هایی مانند کتاب پل کندی، یان موریس و نیال فرگیسون را پیش از اعزام هر نیروی زمینی به سوریه خوب مطالعه کنند.
البته خوب می‌دانیم که سعودی‌ها هرگز به این نصیحت گوش نخواهند کرد،‌ همانطور که در سایه تغییرات گسترده در سیاست‌های پادشاهی سعودی در موارد مشابه آن هم به آن اعتنایی نکردند.
عطوان در پایان تاکید کرده است این جنگ در صورتی که رخ دهد، تصویر منطقه و نقشه‌ها و دولت‌های آن را به طور کامل تغییر خواهد داد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد