مخالفت آلمان با نکات کلیدی طرح پیروزی زلنسکی

کد خبر: 1322177

صدر اعظم آلمان با نکات کلیدی طرح صلح رئیس جمهور اوکراین از جمله ارسال موشک های تاروس به این کشور و عضویت سریع آن در ائتلاف نظامی ناتو مخالفت کرد.

مخالفت آلمان با نکات کلیدی طرح پیروزی زلنسکی

به نقل از "ان تی وی" آلمان ، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان بار دیگر بر موضع منفی خود برای تحویل موشک های تاروس به اوکراین تاکید کرده و ضمن ابراز نگرانی در مورد تشدید بیشتر تنش ها ، با برخی نکات محوری «طرح پیروزی» رهبری اوکراین مخالفت کرد.

شولتز پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: این مسئولیت ماست که اطمینان حاصل کنیم که جنگ بین روسیه و اوکراین به جنگ روسیه و ناتو تبدیل نشود. هیچ چیزی در امتناع آلمان از عرضه موشک های کروز دوربرد تاروس تغییر نخواهد کرد. این مقام آلمانی گفت: فکر نمی‌کنم این تحویل درستی باشد - و همینطور باقی می‌ماند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیش از این طرح خود را برای پیروزی در برابر روسیه در نشست سران اتحادیه اروپا ارائه کرده بود و بار دیگر علناً از اولاف شولتز خواسته بود موشک‌های کروز تاروس را به این کشور تحویل دهد. بر اساس ایده زلنسکی یک زرادخانه موشکی بازدارنده می‌تواند راهی برای مجبور کردن روسیه به مذاکرات صلح باشد.

نکته دیگر این طرح، دعوت سریع اوکراین به ناتو است. اولاف شولتز به این نکته هم با شک و تردید نگریست. صدراعظم آلمان در بروکسل بار دیگر به قطعنامه های نشست اخیر ناتو در واشنگتن اشاره کرد. در این نشست طرفداران یک دعوت سریع ناتو نتوانستند بر مخالفانی مانند ایالات متحده آمریکا و آلمان پیروز شوند. کشورهای عضو تنها اعلام کردند که می توانند موافقت کنند که به اوکراین اطمینان کلی بدهند که دیگر نمی توان در مسیر ورود به این ائتلاف نظامی متوقف شد.

همان زمان، بیانیه اجلاس سران اتحادیه اروپا بار دیگر به صراحت تاکید کرد که دعوت رسمی برای پیوستن اوکراین به ناتو تنها زمانی می تواند صادر شود که همه متحدان موافقت کنند و همه شرایط برای عضویت برآورده شود. بر این اساس این شرایط شامل اصلاحات در زمینه های دموکراسی و اقتصاد و همچنین بخش امنیتی است. شولتز همچنین مخالف بحث علنی درباره طرح زلنسکی با جزئیات بود. او گفت که این کار در داخل انجام می شود.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌خواهد با طرح به اصطلاح موسوم به «نقشه پیروزی» خود به جنگ روسیه پایان دهد. یک نکته کلیدی اعلام شده در این طرح این است که کشور او باید بخشی از ناتو شود.

البته وی در نشست سران اتحادیه اروپا با حضور مارک روته، دبیر کل ناتو، با بی میلی نسبت به طرح خود مواجه شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواستار دعوت از کشورش برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در نشست این ائتلاف نظامی غربی و اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از "طرح پیروزی" خود علیه روسیه شده است. زلنسکی در یک حضور مشترک با مارک روته، دبیرکل ناتو، گفت: اوکراین شایسته عضویت در ناتو است. وی حذف سیاسی اوکراین از ائتلاف را در حالی که در عمل بخشی از ناتو است، اشتباه خواند.

ناتو: نمی توان زمان دقیقی برای عضویت اوکراین اعلام کرد

روته چندین بار در کنفرانس مطبوعاتی، از جمله در مورد موضوع عضویت، صحبت‌های زلنسکی را قطع کرد. روته اطمینان داد: "اوکراین عضو ناتو خواهد شد، در این شکی نیست." وی در این راستا به بیانیه نشست سران ائتلاف در واشنگتن در ماه ژوئیه اشاره کرد که در آن آمده بود اوکراین در مسیری «بازگشت ناپذیر» برای عضویت است. با این حال، دبیرکل جدید ناتو اعتراف کرد که نمی‌تواند دقیقا بگوید که الحاق چه زمانی انجام می‌شود.

زلنسکی در مقر ناتو همچنین گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه وی در حضور قبلی خود در نشست اتحادیه اروپا به احتمال مجدد تسلیح هسته‌ای کشورش اشاره کرده است را رد کرد. رئیس جمهور اوکراین گفت: ما هرگز درباره آماده شدن برای ساخت سلاح هسته‌ای صحبت نکرده‌ایم.

وی در مقابل به تفاهم نامه بوداپست در سال 1994 اشاره کرد. در آن زمان اوکراین از سلاح های هسته ای در خاک خود صرف نظر کرد و در ازای آن از روسیه ضمانت‌های امنیتی دریافت کرد. با این حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اقدامات نظامی خود ضمانت‌ها را لغو کرده است، به همین دلیل عضویت در ناتو اکنون تنها جایگزین اوکراین است.

زلنسکی قبلا گفته بود: "ما چه راهی برای خروج داریم؟ یا اوکراین سلاح هسته‌ای خواهد داشت یا باید در یک اتحاد باشیم." وی افزود که هیچ اتحادی غیر از ناتو را نمی‌شناسد.

با توجه به مقاومت احتمالی ایالات متحده آمریکا در برابر عضویت اوکراین در ناتو، زلنسکی گفت که قبلاً با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در مورد این موضوع صحبت کرده است و فکر می‌کند که وی او را در این باره درک کرده است. او تاکید کرد که اوکراین خواهان ناتو است و نه سلاح هسته ای.

زلنسکی نگرانی‌های آمریکا مبنی بر اینکه دعوت از اوکراین به ناتو می‌تواند ناخواسته ایالات متحده را به جنگ بکشاند، قابل درک ندانست. وی با اشاره به سیاست جنگی رئیس جمهور روسیه گفت: این دعوت یک اقدام پیشگیرانه برای نشان دادن این است که این پوتین نیست که جهان را تغییر می‌دهد.

"مارک روته"، دبیرکل جدید ناتو روز چهارشنبه به درخواست رئیس جمهور اوکراین برای دعوت سریع برای پیوستن به این ائتلاف محتاطانه واکنش نشان داد. روته گفت که البته این طرح "یک سیگنال قوی از سوی زلنسکی" است. وی توضیح داد: این بدان معنا نیست که من می‌توانم اینجا بگویم که از کل طرح حمایت می‌کنم. "این کمی دشوار خواهد بود زیرا نکات زیادی وجود دارد که باید بهتر درک کنیم."/ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد