رویکرد متفاوت هریس و ترامپ در قبال کی‌یف

کد خبر: 1321623

جنگ روسیه و اوکراین به عنوان بزرگ‌ترین نقطه عطف سیاست خارجی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ظاهر شده است؛ مساله ای که هم «دونالد ترامپ» و هم «کامالا هریس» از آن استفاده کرده‌اند تا دیگری را ضعیف، ناکارآمد و حتی خطرناک نشان دهند.

رویکرد متفاوت هریس و ترامپ در قبال کی‌یف

جنگ روسیه و اوکراین  به عنوان بزرگ‌ترین نقطه عطف سیاست خارجی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ظاهر شده است؛ مساله ای  که هم «دونالد ترامپ» و هم «کامالا هریس» از آن استفاده کرده‌اند تا دیگری را ضعیف، ناکارآمد و حتی خطرناک نشان دهند.

با این حال، جنگ اوکراین و روسیه همچنین چگونگی تفکرات ژئوپلیتیکی گسترده تر ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد فعلی جمهوری خواهان، و هریس، معاون دموکرات جو بایدن رییس جمهور آمریکا و نماینده دموکرات ها را نشان می دهد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در تحلیلی در این زمینه نوشته است:

ترامپ و هریس، هر دو خواهان پایان دادن به جنگ اوکراین هستند که اکنون به سومین سالگرد خود نزدیک می شود، و هر دو از افزایش تعداد کشته ها در اوکراین و بی ثباتی جهانی ناشی از این جنگ و متعاقبا بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ابراز ناراحتی کرده اند. با این حال، تحلیلگران می گویند که مواضع آنها در خصوص این بحران به شدت با یکدیگر متفاوت است.

هریس مدافع سرسخت تلاش بایدن برای کمک های نظامی و مالی بیشتر آمریکا به اوکراین است، و او استدلال می کند که جمهوری خواهانی که می خواهند کمک ها را کاهش دهند یا کی یف را پیش از موعد تحت فشار قرار دهند تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مذاکره کند, در واقع کرملین را جسورتر می کنند تا هر وقت بخواهد بیشتر به سمت اروپا پیش برود.

تاکنون، هریس هیچ ایده جدید یا پیشنهاد جسورانه ای برای تسهیل پایان درگیری ارائه نکرده است. او اخیرا به برنامه «۶۰ دقیقه» گفت که هرگونه گفتگوی فردی با پوتین را رد خواهد کرد و اصرار داشت که اوکراین باید در چنین مکالماتی حضور داشته باشد.

از سوی دیگر، ترامپ رویکرد غیرمعمول را اتخاذ کرده است. او بارها، اغلب به دلیل مخالفت‌های شخصیت های پرنفوذ سنتی در حزب جمهوری‌خواه، اصرار داشته است که از اهرم فشار خود به عنوان رئیس‌جمهور برای وادار کردن پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به مذاکرات صلح استفاده خواهد کرد. او در جریان مناظره با هریس در سپتامبر تاکید کرد که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، جنگ به سرعت پایان خواهد یافت.

اما او به جزئیات هرگونه توافق صلح و شاید مهم‌تر از همه چگونگی عملی کردن قطع کمک های آمریکا در صورتی که زلنسکی با پیشنهاد مورد حمایت ترامپ موافقت نکند، صحبت نکرده است.

ترامپ همچنین با فشار یکی از جناح‌های جمهوری‌خواه مواجه است که می‌خواهد کمک‌های واشنگتن به اوکراین را محدود کند یا حداقل شرایط سخت‌تری را برای آن قائل شود که شامل طرحی محکم برای پایان دادن به جنگ است. بر اساس آماری که توسط شورای روابط خارجی جمع آوری شده، آمریکا بیش از ۶۱ میلیارد دلار به عنوان کمک نظامی مستقیم، علاوه بر سایر کمک های مالی، به اوکراین اختصاص داده است.

برخی از تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا معتقدند که ترکیبی از رویکردهای نامزدها - رویکردی حساب شده تر و البته خسته کننده تر از سوی هریس و تفکر خارج از چارچوب ترامپ - ممکن است نسخه درستی برای پایان دادن به جنگ باشد.

مایکل اوهانلون، کارشناس ارشد و مدیر تحقیقات سیاست خارجی در موسسه بروکینگز، گفت: مواضع آنها منعکس کننده خصوصیات کلی این دو فرد است. ترامپ جسور و بی پروا است و گاهی اوقات واقعیت یا اخلاق را نادیده می گیرد. هریس محتاط، محاسبه گر و تجاری است.

برخی کارشناسان معتقدند ترامپ روابط بسیار دوستانه ای با پوتین دارد و در طول چهار سال گذشته، چندین بار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به صورت خصوصی گفتگو کرده و آماده است اوکراین را وادار کند بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند.

ترامپ در سال جاری نیز چندین بار با زلنسکی گفتگو کرده است، از جمله ملاقات حضوری در ماه گذشته هنگام حضور رئیس جمهور اوکراین در آمریکا.

پویایی روابط ترامپ و زلنسکی پیچیده است زیرا ترامپ در سال ۲۰۲۰ توسط مجلس نمایندگان به دلیل اتهامات فشار بر دولت زلنسکی برای تحقیق در مورد معاملات تجاری خانواده بایدن در اوکراین, استیضاح شد.

هریس اخیرا رویکرد ترامپ در قبال جنگ روسیه و اوکراین را طرحی برای «تسلیم شدن» نامید و مدعی شد که نامزد جمهوری‌خواه ظاهراً مایل است اوکراین را به پذیرش یک توافق آتش‌بس وادار کند که آن را مجبور به واگذاری خاک خود در بخش شرقی این کشور کند.

او در مناظره ماه سپتامبر از این هم فراتر رفت و گفت که اگر ترامپ رئیس جمهور بود، برای جلوگیری از تصرف تمام خاک اوکراین توسط ارتش روسیه در سال ۲۰۲۲ کاری انجام نمی داد.

هریس و بایدن، به دلیل کندی در ارائه قابلیت‌های نظامی مانند توپخانه دوربرد، تانک‌ها، جنگنده و سایر تجهیزات به اوکراین با انتقاد شدید روبرو شده‌اند. دولت بایدن هم در داخل و هم از سوی کی یف با فشار مواجه است تا به ارتش اوکراین اجازه دهد تا با تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا به عمق خاک روسیه شلیک کند.

کاخ سفید تمایلی به اجازه چنین اقدامی نداشته و اوکراین را تنها به انجام حملات دفاعی علیه اهدافی در خاک روسیه برای جلوگیری از حملات قریب الوقوع به اوکراین محدود کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، علی‌رغم این محدودیت‌ها، اوکراین اخیرا در بخشی از جبهه جنگ با روسیه دستاوردی داشته است. حمله این کشور به منطقه کورسک روسیه در اوایل سال جاری، پویایی جنگ را تغییر داد و ثابت کرد که اوکراین، برغم اینکه بطور چشمگیری توسط ارتش بسیار بزرگ‌تر روسیه تضعیف شده است، می‌تواند موقعیت خود را حفظ کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش کمک های آمریکا در حال حاضر می تواند به اوکراین اجازه دهد تا دستاوردهای بیشتری کسب کند و شاید به رئیس جمهور بعدی آمریکا اهرم بیشتری جهت تلاش برای توافق کرملین با شرایط بسیار مطلوب تر کی‌یف بدهد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد