فیدان: سومین پلتفرم منطقه‌ای «۳+۳» در استانبول برگزار می‌شود

کد خبر: 1321576

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد اولین نشست ساز و کار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳» در استانبول و با مشارکت وزرای امور خارجه ایران، ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

فیدان: سومین پلتفرم منطقه‌ای «۳+۳» در استانبول برگزار می‌شود

نشست ساز و کار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳» درباره قفقاز جنوبی قرار است ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) در استانبول و با مشارکت وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ایران و روسیه برگزار شود.

خبرگزاری روسی تاس با انتشار این مطلب گزارش داد، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی خبری پس از دیدار با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن گفت پیش‌بینی می‌کند وزرای امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ایران در این نشست درباره قفقاز جنوبی شرکت کنند که ۱۸ اکتبر در استانبول برگزار خواهد شد.

فیدان گفت: «ما به همکاری و رایزنی درباره مسائل قفقاز جنوبی با کشورهای منطقه در چارچوب ابتکار ۳+۳ ادامه می‌دهیم. امیدوارم سومین نشست این مجمع در ۱۸ اکتبر در استانبول برگزار شود. وزرای امور خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران و روسیه در این نشست شرکت خواهند کرد.»

اولین نشست این ساز و کار منطقه‌ای یکم آبان و به میزبانی ایران در تهران برگزار شد.

براساس نگاه برخی از کارشناسان در وضعیت کنونی منطقه، تقریبا تقابـل منـافع میان همه بازیگران مشهود است. اما علی‌رغم این موضوع، فعال ساختن فرمت «۳+۳» پایه‌گذار ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه‌ای خواهد بود که به غیرنظامی و غیر امنیتی ساختن منطقه منجر می‌شود و می‌تواند به تحقق برنامه‌های اقتصادی و توسعه کشورهای منطقه کمک کند و این موضوع خود می‌تواند در یک فرایند زمانی به حل تدریجی یا کنترل برخی از مناقشه‌های ناشی از تقابل منافع بازیگران این منطقه کمک کند.

به اعتقاد این کارشناسان، در حال حاضر فرمت ۳+۳ در دوران طفولیت خود به سر می‌برد و نباید انتظار داشت با برگزاری یک یا ۲ جلسه این فرمت منطقه‌ای بتواند تمام مسائل منطقه قره‌باغ جنوبی را حل کند، ولی قطعا همان‌طور که فرمت‌های منطقه‌ای چون روند آستانه توانست با همکاری کشورهای عضو تنها ساز و کار موثر بر حل بحران سوریه باشد، این فرمت نیز در صورت مشارکت تمام اعضا می‌تواند نقش مهمی در حل و مدیریت بحران‌های بالفعل و بالقوه  منطقه قره‌باغ جنوبی ایفا کند./ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد