درخواست متفاوت آمریکا از اسرائیل یک روز بعد از عملیات «وعده صادق ۲»

کد خبر: 1319030

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا امروز چهارشنبه از اسرائیل خواست در هر اقدامی که قصد دارد علیه ایران انجام دهد «احتیاط زیاد» را در دستور کار قرار دهد.

درخواست متفاوت آمریکا از اسرائیل یک روز بعد از عملیات «وعده صادق ۲»

یک روز بعد از عملیات «وعده صادق ۲» آمریکا از رژیم صهیونیستی یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا خواستار «احتیاط زیاد» در هر اقدام احتمالی از سوی رژیم صهیونیستی در برابر ایران شده است. 

«کارت کمپل»، معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در خصوص ادعاهای مقام‌های اسرائیلی درباره پاسخ به انتقام موشکی ایران گفت: «پیام اصلی ایالات متحده این است "بیایید در هر کاری که در قبال ایران انجام می‌دهیم احتیاط زیاد پیشه کنیم"». 

ساعاتی قبل‌تر، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته بود که از هر گونه اقدام از سوی اسرائیل برای هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند. 

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند گفته بود: «پاسخ منفی است.»

بایدن که بعد از جلسه سران کشورهای گروه ۷ صحبت می‌کرد گفت: «همه ما ۷ کشور توافق داریم که اسرائیل حق پاسخ دارد اما آنها باید پاسخ متناسب بدهند.»

مقام وزارت خارجه آمریکا، کمپل، در ادامه اظهاراتش گفت: «درباره حمله ایران به اسرائیل این فقط اسرائیل نیست که دارد به گزینه‌هایش فکر می‌کند؛ ما هم همین کار را انجام می‌دهیم.»

وی اضافه کرد: «در تعامل‌های چند روز آینده تلاش بر این خواهد بود که دیدگاه‌های بین اسرائیل و ایالات متحده آمریکا تا حد ممکن همسو شوند.»

این مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن درک می‌کند که دادن «نوعی پاسخ» به ایران حائز اهمیت است اما این را هم می‌داند که «منطقه روی لبه چاقو قرار گرفته و نگرانی‌های واقعی درباره تنش‌های گسترده‌تر یا ادامه‌دارتر وجود دارد.»

کمپل ابراز نگرانی کرد که درگیری‌ها به چند درگیری متقابل و پراکنده میان طرف‌ها محدود نشود بلکه به «خصومت‌های مدام‌تری تبدیل شود که می‌تواند نه فقط اسرائیل بلکه منافع راهبردی ما را هم به خطر بیندازد.»

برخی از تحلیلگران معتقدند عبور موشک‌های جمهوری اسلامی ایران از لایه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در انتقام موشکی شب گذشته مقام‌های غربی را به این نتیجه رسانده که تهران ممکن است در مراحل بعدی درگیری به اقدامات زهردارتر علیه رژیم صهیونیستی روی بیاورد. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته با صدور دو اطلاعیه با اشاره به انجام عملیات وعده صادق ۲ در پاسخ به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس شهید اسماعیل هنیه، دبیرکل حزب‌الله لبنان شهید سیدحسن نصرالله و فرماندهان سپاه اعلام کرد که ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

ایران همچنین از طریق سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا اعلام کرده که قصد ادامه درگیری ندارد مگر اینکه طرف‌های مقابل پاسخ دهند. 

در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران امروز گفت که به نیروهای آمریکایی گفته شده که خودشان را کنار بکشند، «وگرنه با پاسخ سخت ایران مواجه خواهند شد.»

کمپل، مقام وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که جو بایدن در تلاش خواهد بود طی روزهای آینده به «مقایسه یادداشت‌ها» با اسرائیل بپردازد. 

او خاطرنشان کرد طی روزهای گذشته «تلاش‌های زیادی از سوی هر دو طرف برای باز نگاه داشتن کانال‌های ارتباطی» وجود داشته است. 

کمپل در اظهاراتی که به نظر می‌رسد به عدم هماهنگی‌های ادعایی برخی عملیات‌ها از سوی رژیم صهیونیستی با واشنگتن اشاره دارد گفت: «طی دو ماه گذشته لحظاتی وجود داشته‌اند که غافلگیری اتفاق افتاده و این مسئله‌ای نیست که پنهان باشد.»

وی در ادامه تصریح کرد: «ما در همه مراحل عزم خودمان را برای حمایت از اسرائیل اعلام کرده‌ام. چالش‌های امنیتی اسرائیل واقعی هستند. پاسخ‌های آنها مشروع است اما همزمان این را هم درک می‌کنیم هر چه این درگیری‌ها ادامه پیدا کنند چالش‌ها و ابهام‌های مرتبط با تنش‌ها هم بسیار واقعی‌ می‌شوند.»

ژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته حملات هوایی خود در لبنان و در نقاطی دیگر در غرب آسیا را گسترش داده است. این رژیم جمعه گذشته، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان را در حمله‌ای به مقر اصلی این گروه در ضاحیه بیروت به شهادت رساند. 

تنش‌ها در روابط حزب‌الله و اسرائیل از یک روز بعد از عملیات «طوفان‌الاقصی» در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به شکل درگیری‌های محدود روزانه به خود گرفت./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد