تقاضای اسرائیل برای آتش‌بس بعد از رژه موشک‌های حزب‌الله

کد خبر: 1317429

به موازات حملات هوایی ارتش اسرائیل به خاک لبنان، حزب‌الله هم در دفاع از تمامیت ارضی این کشور دامنه عملیات خود را به سرزمین‌های اشغالی گسترش داده است

تقاضای اسرائیل برای آتش‌بس بعد از رژه موشک‌های حزب‌الله

مقامات تل‌آویو سه روز قبل ادعا کردند که نیمی از زرادخانه تسلیحاتی حزب‌الله را نابود کرده و ضرب حملات موشکی این جنبش را گرفته‌اند، اما مقاومت لبنان دیروز شگفتانه‌های جدیدی رو کرد و برای اولین بار با موشک‌های «بالستیک و فادی ۳» مناطقی در حیفا و تل‌آویو از جمله مقر «موساد» را موشکباران کرد تا دشمن دچار اشتباه محاسباتی نشود؛ عملیاتی که صهیونیست‌ها را به وحشت انداخته و دنبال مفری برای پنهان شدن می‌گردند، اما این ترس و اضطراب زمانی برای شهرک‌نشینان نگران کننده می‌شود که به اذعان هاآرتص، ۴۰ هزار رزمنده از کشور‌های یمن، سوریه و عراق منتظر پیام نصرالله هستند تا به سرزمین‌های اشغالی وارد شوند. 

به موازات حملات هوایی ارتش اسرائیل به خاک لبنان، حزب‌الله هم در دفاع از تمامیت ارضی این کشور دامنه عملیات خود را به سرزمین‌های اشغالی گسترش داده است. به گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله روز چهارشنبه با حمله به تل‌آویو برای اولین بار از موشک‌های بالستیک دوربرد «قادر ۱» ضد اهداف صهیونیستی استفاده کرد. اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله همچنین اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت شجاع و شریف آنان و در راستای دفاع از لبنان و ملت آن، رزمندگان مقاومت اسلامی سه‌شنبه شب پایگاه شمشون (مرکز تجهیز فرماندهی و یگان تجهیز منطقه‌ای اسرائیل) را با چندین موشک فادی ۳ هدف قرار دادند». پایگاه شمشون در غرب دریاچه طبریا واقع شده و وابسته به فرماندهی منطقه شمالی ارتش اشغالگر است. 

از سوی دیگر، منابع خبری از موج جدید حملات موشکی حزب‌الله به شرق حیفا و نهاریا خبر دادند. رادیو رژیم صهیونیستی زخمی شدن سه نفر بر اثر اصابت موشک‌های حزب‌الله به شهرک ساعر در نزدیکی نهاریا را تأیید کرد. همزمان رسانه صهیونیستی واللا نیز از زخمی شدن شماری در الجلیل غربی بر اثر اصابت موشک خبر داد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش کردند که شلیک ۴۰ موشک از لبنان به سمت «صفد» رصد شده است. این رسانه‌ها افزودند هفت تیم در حال اطفای حریق در چند منطقه در صفد در الجلیل اشغالی بر اثر اصابت موشک از لبنان هستند. طبق گزارش رسانه‌های عبری، یک موشک در منطقه «بات شلومو» در جنوب حیفا فرود آمد. رسانه‌ها از رصد ۱۰ موشک در حیفا و منطقه «الکریوت» خبر دادند. 

حزب‌الله که وارد قواعد جدیدی از نبرد با اسرائیل شده، مراکز به شدت امنیتی این رژیم را در اولویت برنامه عملیاتی خود قرار داده است. حزب‌الله دیروز هدف قرار گرفتن مقر فرماندهی سرویس جاسوسی موساد در تل‌آویو را تأیید کرد. حزب‌الله تأکید کرد که مقر هدف قرار گرفته، مسئول ترور رهبران مقاومت و عملیات تروریستی انفجار دستگاه‌های پیجر و بی‌سیم در لبنان بوده است. مقاومت لبنان در ادامه اعلام کرد که مرکز فرماندهی منطقه شمال ارتش رژیم صهیونیستی واقع در پایگاه «دادو» را دو بار هدف قرار داد و با پهپاد‌های انفجاری خود حمله هوایی را علیه پایگاه یگان مأموریت‌های هوایی ویژه «الشیتت ۱۳» در پایگاه «اتلیت» آغاز کرد و نقاط استقرار سربازان و افسران را هدف قرار داد. 

استفاده حزب‌الله از موشک‌های بالستیک و دوربرد که برای اولین بار در درگیری با دشمن اشغالگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات این رژیم مدعی شده بودند که توانسته‌اند نیمی از تسلیحات حزب‌الله را نابود کنند و این جنبش توان لازم را برای تشدید عملیات علیه اراضی اشغالی نخواهد داشت، اما نیرو‌های مقاومت شگفتانه جدیدی را رو کردند تا به سران تل‌آویو این پیام را بدهند که حزب‌الله همچنان در اوج قدرت قرار دارد و هر لحظه اراده کند با سلاح‌های جدید، دشمن را غافلگیر خواهد کرد. 

 

 وحشت شهرک‌نشینان 

با تشدید حملات موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی، آرامش و امنیت از شهرک‌نشینان سلب شده است. کانال ۱۴ صهیونیستی گزارش داده است که با شدت گرفتن حملات موشکی حزب‌الله از جنوب لبنان، درخواست شهرک‌نشینان صهیونیست در شمال اراضی اشغالی برای دریافت کمک‌های روحی و روانی به میزان ۳۰درصد افزایش یافته است. یک انجمن صهیونیستی روز سه‌شنبه اعلام کرد که این افزایش شدید در درخواست فوریت‌های روحی و روانی ساکنان شمال اراضی اشغالی، تنها طی دو روز اخیر رخ داده است. این شبکه عبری اشاره کرد که صد‌ها هزار نفر از این ساکنان اکنون با واقعیتی جدید روبه‌رو هستند، زیرا دامنه تبادل آتش میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله گسترش یافته است. اوفیر یحزقیلی، معاون شهردار شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونا در شمال اراضی اشغالی، اعلام کرد که مدارس به دلیل تحولات امنیتی و صدای مداوم آژیر‌های هشدار تعطیل شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی هم بار دیگر از ساکنان روستا‌های جنوب لبنان خواست تا اطلاع ثانوی به خانه‌های خود بازنگردند، زیرا حملات هوایی همچنان ادامه دارد. به گزارش المیادین، شهرداری حیفا از شهرک‌نشینان ساکن این شهر خواسته هیچ‌گونه تصویری از حجم ویرانی‌های برجای مانده از حملات حزب‌الله منتشر نکنند. 

 

 ۴۰ هزار نیرو منتظر پیام نصرالله

نگرانی صهیونیست‌ها تنها از جانب موج حملات موشکی حزب‌الله نیست، بلکه وحشت اصلی آن‌ها از گشوده شدن جبهه‌های دیگری است که از ماه‌ها پیش انتظار آن را می‌کشیدند. روزنامه هاآرتص دیروز به نگرانی شدید تل‌آویو نسبت به حضور هزاران نیروی مقاومت منطقه در میدان‌های نبرد اشاره کرد. در این گزارش آمده است که ۴۰هزار رزمنده از سوریه، عراق و یمن خود را به بلندی‌های اشغالی جولان سوریه رسانده‌اند و منتظر اشاره سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله برای نبرد با اسرائیل هستند. هاآرتص به نقل از مسئولان امنیتی تل‌آویو نوشت که شرایط در این منطقه نگران‌کننده است و حضور این نیرو‌ها یک مسئله بسیار خطرناک به شمار می‌رود. در این گزارش آمده است که استقرار این نیرو‌ها بیانگر آن است که ممکن است جنگ اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای بسیار گسترده‌تر تبدیل شود. یک نهاد امنیتی در رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که حزب‌الله توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند میادین دریایی و اقتصادی این رژیم را تهدید کند. این حزب همچنان قدرت شلیک ۱۰۰هزار موشک برای هدف قرار دادن اراضی اشغالی را دارد. در هفته‌های اخیر گروه‌های مقاومت در عراق و یمن بار‌ها هشدار داده‌اند اگر رژیم اشغالگر به لبنان حمله کند، به یاری حزب‌الله خواهند شتافت و گشوده شدن جبهه‌های متعدد علیه اراضی اشغالی بزرگ‌ترین کابوس سران تل‌آویو است، زیرا آن‌ها اعتراف کرده‌اند در شرایطی نیستند که بتوانند همزمان در چندین جبهه بجنگند و اگر حملات از عراق و یمن شدت بگیرد، صهیونیست‌ها در حصار امنیتی شدیدی گرفتار خواهند شد. 

مقاومت عراق دیروز به وعده خود عمل کرده و در اولین پاسخ به حملات اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با پهپاد به یک هدف در نزدیکی دره اردن حمله کرده است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که یک پهپاد انتحاری به فرودگاه نظامی رامون اصابت کرده و سامانه پدافندی اسرائیل نتوانسته آن را سرنگون کند. 

زمزمه آتش‌بس در اردوگاه صهیونیستی 

حزب الله طی مدتی کوتاه، با ضرب‌آهنگ منظم و تشدید شونده موشک‌های خود توانست به فاصله چند روز، زمزمه آتش‌بس را روی زبان صهیونیست‌ها بیندازد. اسرائیل‌هیوم دیروز گزارش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به وزیر درمر اجازه داد تا به واشینگتن اطلاع دهد که اسرائیل آماده مذاکره با لبنان و آتش‌بس موقت است و بنگاه خبرپراکنی رسمی رژیم صهیونیستی هم از قول منابع آگاه خبر داده که دولت امریکا نیز در تلاش است مسیر جدیدی را برای راه‌حل سیاسی در لبنان ایجاد کند. اینکه حزب‌الله چنین آتش‌بسی را تحت چه شرایطی خواهد پذیرفت، مشخص نیست، به‌خصوص که حزب‌الله بار‌ها تأکید کرده که توقف حملاتش به سرزمین‌های اشغالی موکول به توقف حمله رژیم صهیونیستی به غزه است. رسانه‌های اسرائیلی دیروز نوشتند حزب‌الله خواستار اعلام آتش‌بس در غزه قبل از هرگونه آتش‌بس بین اسرائیل و لبنان است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد