مانور بلینکن روی فضاسازی ترامپ علیه ایران

کد خبر: 1317415

وزیر امور خارجه آمریکا بر اساس ادعاهای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ایران قصد دارد او را ترور کند به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخت.

مانور بلینکن روی فضاسازی ترامپ علیه ایران

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده در واشنگتن گفته که دولت جو بایدن تهدیدهای جانی علیه ترامپ را «بسیار بسیار جدی» می‌گیرد. 

روز چهارشنبه برخی از رسانه‌های آمریکا مدعی شدند مقام‌های اطلاعاتی ترامپ را از برخی تلاش‌های ایران برای ترور او مطلع کرده‌اند. 

مطابق این ادعاها، اطلاع‌رسانی به ترامپ توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا صورت گرفته است. رسانه‌های آمریکا می‌گویند تهدیدهای جدید علیه ترامپ به دو تلاش ناکام اخیر برای ترور او ارتباط ندارند. 

 بلینکن در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی امروز چهارشنبه گفت: «این موضوعی است که ما آن را بسیار بسیار جدی می‌گیریم. داریم آن را به دقت بررسی می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد که برخی از مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هم تهدید شده‌اند. 

دونالد ترامپ که در مظلوم‌نمایی و توسل به راهبردهای بدوی جنگ روانی شهرت دارد در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس تلاش کرده روی موج جدید ادعاهای رسانه‌ای سوار شود. 

او در این پست نوشت: ««تحرکات و (اقداماتی) قبلاً توسط ایران انجام شده است که نتیجه نداده است؛ اما آن‌ها دوباره تلاش خواهند کرد. من با مردان بیشتر، تفنگ‌ها و سلاح‌های بیشتری که تا قبل از آن ندیده بودم؛ احاطه شده‌ام».

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در فاصله حدود دو ماه، دو بار مورد سوءقصد قرار گرفته است. هر دو این اقدامات، نافرجام بوده است. ترامپ در ترور اول از ناحیه گوش مصدوم شده بود.

ستاد انتخاباتی ترامپ اذعان کرده بود که مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که این حملاتِ «ادامه‌دار و هماهنگ»، در چند ماه گذشته افزایش‌یافته است و تمامی نیروهای مجری قانون در حال فعالیت هستند تا «از حفاظت از جان ترامپ اطمینان حاصل کرده و از مداخله در انتخابات جلوگیری کنند».

کنگره آمریکا به تازگی طرحی را به تصویب رسانده که خواستار افزایش سطح حفاظت فیزیکی از روسای جمهور سابق آمریکا و رساندن آن به سطحی هم‌تراز با مقام‌های کنونی دولت است. 

جمهوری اسلامی ایران پیش از این ادعاهای مقام‌های آمریکایی درباره تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و یا تلاش برای ترور مقام‌های این کشور را رد کرده است. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ماه گذشته اتهامات آمریکا درباره تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا را «ادعاهای تکراری، بی‌اساس، مغرضانه و دارای مصارف سیاسی داخلی» توصیف کرده بود. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک موضوع داخلی است و ایران در آن مداخله نمی‌کند.

مقام‌های ایران علاوه بر این اتهام‌ها برای ترور مقام‌های آمریکایی را رد کرده و گفته‌اند چنین روش‌هایی با سیاست تهران برای پیگرد قضائی قاتلان سردار سلیمانی مغایرت دارد. 

دونالد ترامپ در دی‌ماه سال 1398 دستور ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرده بود. 

ایران اعلام کرده مقام‌های دخیل در این اقدام تروریستی را تحت پیگرد قضائی قرار داده است.  /فارس

 

اسنادی که رسانه‌های آمریکا در ماه‌های گذشته افشا کردند نشان می‌دهد واشنگتن تنها برای حفاظت از 2 نفر از مقام‌های دخیل در این عملیات تروریستی بیش از 12 میلیون دلار هزینه می‌کند.

طبق گزارشی که چند ماه پیش منتشر شد «جان بولتون» و «رابرت او برایان» مدت‌هاست سمت‌های خودشان به عنوان مشاوران اسبق امنیت ملی آمریکا را ترک کرده‌اند اما آنها به دلیل نگرانی‌ها از نقشی که در ترور سردار «قاسم سلیمانی» داشته‌اند خواستار ادامه محافظت فیزیکی از خودشان شده‌اند.

در اسناد وزارت امنیت داخلی آمریکا تصریح شده این دو مقام سابق آمریکایی تحت حفاظت ۲۴ ساعته قرار دارند. این حفاظت‌ها، دفاتر کار و منزل شخصی و همچنین سفرهای داخلی و خارجی آنها را در برمی‌گیرد.

مشاوران امنیت ملی آمریکا معمولاً بعد از خروج از قدرت از حفاظت‌هایی در این سطح برخوردار نمی‌شوند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد