استقبال ترکیه از تلاش روسیه برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق

کد خبر: 1312562

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از تلاش روسیه برای عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق استقبال کرد.

استقبال ترکیه از تلاش روسیه برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: آنکارا از تلاش‌های روسیه برای برقراری روابط و همکاری میان ترکیه و سوریه استقبال می‌کند و به تلاش‌های خود برای هموار کردن راه به منظور عادی سازی روابط با دمشق بر اساس اصل حسن نیت و بدون پیش شرط ادامه خواهد داد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این وزارتخانه اضافه کرد: ما دوست داریم سوریه را همسایه‌ای ببینیم که با مردم و جامعه خود در صلح زندگی می‌کند و به منافع ملی خود بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دست یابد، چراکه این مسئله ثبات را در منطقه برقرار خواهد کرد.

گفته می‌شود که روسیه با همراهی دولت عراق ابتکارعملی را برای عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا در پیش گرفته‌اند.

مقامات ترکیه و در راس آنها «رجب طیب اردوغان» طی ماه‌های اخیر بارها نسبت به عادی سازی روابط با دولت سوریه ابراز تمایل کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان پیشتر در یک نشست خبری پس از اجلاس ناتو در واشنگتن از قصد خود برای دیدار با بشار اسد و احیای روابط ۲ کشور خبر داده و گفته بود: «۲ هفته پیش، از  اسد خواستم در ترکیه یا یک کشور ثالث دیدار کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه مسؤول فراهم کردن ساز و کار این دیدار است، گفت: «می‌خواهیم با غلبه بر مشکلات موجود در روابط خوب، فرایند جدیدی را آغاز کنیم.»

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز پیشتر درباره درخواست اردوغان برای دیدار با وی گفته بود: ما نسبت به هر ابتکاری برای بهبود روابط موضع مثبتی داریم و هیچ کس به فکر ایجاد مشکل با همسایگان خود نیست و این چیزی طبیعی است اما این به معنای آن نیست که بدون قاعده و قانون پیش برویم.

اسد افزود: مشکل در دیدار با رئیس جمهور اردوغان نیست، بلکه در محتوا و هدف این دیدار است. اولین سوالی که می‌پرسیم این است که چرا روابط ۱۳ سال پیش از مسیر عادی خود خارج شد؟ ما نشنیدیم که هیچ مقام ترکیه‌ای به صراحت درباره این موضوع صحبت کند. سوال دیگر ما این است که اساس این دیدار چیست آیا این دیدار برای پایان دادن به دلایل مشکلی است که با حمایت از تروریسم و ​​خروج ترکیه از خاک سوریه مرتبط است؟ هیچ تضمینی به ما داده نشد و ما بر اساس اصول روشن حقوق بین‌الملل و حاکمیت ملی به طور مثبت پیش می‌رویم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد