سود هنگفت شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از جنگ‌های اوکراین و غزه

کد خبر: 1311466

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد ارزش بازار تولیدکنندگان اصلی تجهیزات نظامی در ایالات متحده و اروپا طی ۲ سال و نیم گذشته به دلیل جنگ اوکراین و غزه، به شدت افزایش یافته است.

سود هنگفت شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از جنگ‌های اوکراین و غزه

طبق بررسی‌هایی که توسط «موسسه مشاوره مالی و راهبردی اکیورسی» انجام شده، عملکرد هفت شرکت اصلی آمریکا در این صنعت و هم‌چنین همتایان اروپایی آنها از زمان آغاز جنگ اوکراین یعنی ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ حدود ۵۹.۷ درصد افزایش داشته است.

روزنامه «ال پائیس» با اشاره به این مطالعه می‌نویسد شرکت‌های آمریکایی هانیول اینترنشنال، آرتی‌اکس کورپوریشن، لاکهید مارتین، نورثروپ گرامن، جنرال داینامیکس، ال‌۳ هریس و هانتینگتون اینگالس در این بررسی‌ها پیشتاز هستند.

هم‌چنین در قاره اروپا شرکت‌های فرانسوی سافران، داسو اویاسیون، گروه تالس، به همراه BAE بریتانیا، راین‌متال آلمان، لئوناردو ایتالیا و کنگسبرگ گروپن نروژ در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که همه این شرکت‌های مذکور رشد و ارقام قابل‌توجهی را در بازار سرمایه کسب کرده‌اند.

اگرچه این مطالعه بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۴ را شامل می‌شود، اما بیشترین افزایش در ارزش سهام بین سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ – یعنی دوران جنگ غزه – و سه ماهه اول ۲۰۲۴ رخ داده است.  لازم به ذکر است که در این شش ماه، سرمایه جهانی ۱۴ غول صنعت نظامی ۲۰ درصد رشد کرده‌ است.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، همزمان با جنگ اوکراین، سرمایه‌گذاران، سهام شرکت‌های اروپایی را به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو معامله کردند که بالاترین رقم در هشت فصل مالی گذشته بوده است. در حالیکه سهام معامله شده در شرکت‌های آمریکایی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱.۰۳ میلیارد یورو رسید که همزمان با تشدید خشونت ها در غرب آسیا بوده است.

حتی زمانی که جنگ‌ها در اوکراین و غزه به پایان برسد، بازارها روی یک دوره طولانی رشد هزینه‌های نظامی شرط‌بندی می‌کنند؛ به طوری که اکثر کشورهای ناتو در حال حاضر بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای دفاع هزینه می‌کنند و بقیه جهان دست به تسلیحات جدیدی می‌زنند.

تلگراف: انگلیس از اوکراین برای استفاده از موشک‌های «سایه طوفان» حمایت می‌کند

روزنامه انگلیسی نوشته است، لندن نسبت به استفاده از موشک‌های «سایه طوفان» توسط اوکراین در روسیه مخالفتی ندارد، اما به دلیل نگرانی از ایجاد اختلاف با ایالات متحده، علنا خواستار این اقدام نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بارها خواستار استفاده از این تسلیحات شده تا بتواند به عمق روسیه حمله کند.

با وجود سردرگمی در مورد موضع لندن، روزنامه تلگراف می‌داند که داونینگ استریت از این موضوع حمایت می‌کند. با این حال، موشک‌ها معمولا در کنار سامانه‌های محرمانه آمریکایی استفاده می‌شوند که نیاز به مجوز واشنگتن دارد.

روزنامه تلگراف نوشته که انگلیس درخواست رسمی از آمریکا برای استفاده اوکراین از موشک‌ها در داخل روسیه ارائه نکرده است. قابل درک است که نگرانی‌های ایالات متحده در مورد این اقدام به وضوح بیان شده است.

یکی از منابع کاخ سفید به تلگراف گفت، واشنگتن نگران است که استفاده از این موشک‌ها بدون تاییدیه آمریکا می‌تواند به تشدید تنش منجر شود و سربازان آمریکایی را وارد درگیری اوکراین کند.

کر استارمر، نخست وزیر انگلیس نمی‌خواهد بر سر این مساله تحریکی صورت گیرد و گفته شده که از رویکرد «مشورتی» برای مذاکره با آمریکا پس از تنش پیشین در دوران نخست وزیر قبلی انگلیس حمایت می‌کند.

یکی از منابع لندن گفته است: «ما می‌خواهیم به جای اینکه بخواهیم آن را ادامه دهیم و این کار را انجام دهیم، با متحدان درباره این چیزها گفت‌وگو کنیم.»

اوایل سال جاری میلادی منابع مطلع گزارش کردند، تصمیمات لندن برای تبدیل شدن به اولین کشور غربی که تانک‌های جنگی اصلی را به اوکراین اهدا می‌کند و تلاش لندن برای تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ باعث خشم واشنگتن شد و مقامات بر این باور بودند که انگلیس در تلاش است تا آنها را به سمت تصمیم‌های مشابه سوق دهد.

علاوه بر ترس از استفاده از موشک‌های سایه طوفان در روسیه که می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود، نگرانی‌هایی در ایالات متحده وجود دارد که موشک‌ها اکنون در انهدام اهداف روسیه که از مرز دور شده‌اند، موفق نشوند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد