دور جدید مذاکرات آتش بس غزه در قطر از فردا

کد خبر: 1311303

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد دور جدید مذاکرات آتش بس غزه در قطر از فردا چهارشنبه ۸ شهریور ماه (۲۸ آگوست) برگزار می شود و یک چهره کلیدی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دوحه پایتخت قطر به سر می برد.

دور جدید مذاکرات آتش بس غزه در قطر از فردا

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد دور جدید مذاکرات آتش بس غزه در قطر از فردا چهارشنبه ۸ شهریور ماه (۲۸ آگوست) برگزار می شود و یک چهره کلیدی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دوحه پایتخت قطر به سر می برد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را بیان نکرده است، اعلام کرد دور بعدی مذاکرات آتش‌بس در قطر برگزار می‌شود و یکی از چهره‌های کلیدی واشنگتن در مذاکرات در میان شرکت کنندگان قرار دارد.

این مقام آمریکایی گفت، برت مک گورک، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه وارد دوحه پایتخت شده است و انتظار می رود در مذاکرات شرکت کند.

همچنین قرار است یک هیات اسرائیلی روز چهارشنبه وارد قطر شود.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که از ابتدای جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید که ۳۳ درصد این شهدا را کودکان، ۸.۶ درصد را سالخوردگان و ۱۸.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

با وجود درخواست های جهانی برای ایجاد آتش بس در غزه و نیز تلاش میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و توافق تبادل اسرا، تل آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد.تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

نشست دوحه قطر روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ و ۱۶ اوت (آگوست) ۲۰۲۴ به منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد.

پس از آن، مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره بدون دستیابی به توافق در چهارم شهریور ماه (۲۵ اوت) پایان یافت و حماس و اسرائیل با چند ماده ارایٔه شده از سوی میانجیگران موافقت نکرده‌اند اما کاخ سفید می گوید مذاکرات قاهره در سطح کارگروههایی همچنان ادامه دارد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

عملیات طوفان الاقصی که پس از سالها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید.

با گذشت بیش از ۱۱ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و داروها ویران شده است.

اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است. دیوان مذکور به رژیم اسرائیل دستور داد که به سرعت حملات خود در شهر جنوبی رفح، جایی را که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به آنجا پناه برده بودند، متوقف کند./ایرنا

هیئت فنی رژیم صهیونیستی چهارشنبه عازم دوحه می‌شود

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند هیئت فنی این رژیم به منظور ادامه مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرای غزه فردا چهارشنبه راهی دوحه می‌شود.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند هیئت فنی متشکل از سرویس اطلاعات موساد، ارتش و شین‌بت به منظور ادامه مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرای غزه فردا چهارشنبه به دوحه خواهد رفت.

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشت این هیئت‌ پس از بازگشت از مذاکرات قاهره در تل‌آویو با کابینه رژیم صهیونیستی به رایزنی پرداخت و فردا راهی دوحه می‌شود.

این روزنامه امروز سه شنبه نوشت هیئت‌ مذاکره کننده در دوحه به دیدارهای خود با نمایندگان مصر، قطر و آمریکا؛ میانجیگران آتش‌بس غزه ادامه خواهد داد تا «شکاف‌های موجود در خطوط کلی توافق آتش‌بس را بکاهند».

یدیعوت آحارونوت نوشت طرح آتش‌بس رژیم صهیونیستی در تل‌آویو بررسی شد و به دلیل غیرعملی بودن رد شد و جنبش حماس یا میانجیگران هم آن را نخواهند پذیرفت اما «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اصرار دارد که این طرح مطرح شود.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد نتانیاهو در جلسه بررسی توفق آتش‌بس وزیر جنگ رژیم، رئیس ستاد کل ارتش و مسوول پرونده اسرای صهیونیستی را راه نداد تا درباره دو محور فیلادلفیا و نتزاریم در نوار غزه او را تحت فشار قرار ندهند.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی هم به نقل از مسوولانی گزارش کرد بدون انعطاف پذیری نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا، مذاکرات آتش‌بس در روزهای آتی احتمالا شکست می‌خورد.

در همین حال، «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی امروز خواستار برقراری فوری آتش‌بس در نوار غزه شد و گفت آزادی ۱۰۸ اسیر صهیونیستی باقی‌مانده در دست حماس از طریق عملیات نظامی موفقیت آمیز نخواهد بود و برای برای آزادی آنها توافقی حاصل شود.

دور جدید مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرای غزه روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه با حضور میانجیگران و نماینده رژیم صهیونیستی در دوحه برگزار شد اما توافقی حاصل نشد. این مذاکرات چند روز بعد توسط هیئت‌های مذاکره کننده حماس و رژیم صهیونیستی در قاهره از سر گرفته شد و بدون حصول توافق به پایان رسید.

بسیاری از صهیونیست‌ها معتقد هستند که بنیامین نتانیاهو با هدف حفظ سمت خود مانع از دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه می‌شود؛ چراکه اعضای تندرو ائتلاف کابینه به سرنگون کردن آن در صورت موافقتش با توافق تهدید کرده‌اند.

سفر هیات آمریکایی به دوحه برای مذاکرات صلح غزه

هیأت آمریکایی برای شرکت در مذاکرات صلح غزه وارد پایتخت قطر شد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا به عنوان یکی از میانجیگران بین المللی مذاکرات صلح غزه اکنون در حال تدارک دور تازه گفتگوها در قطر است.

بر این اساس، یک مقام آگاه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در این زمینه اعلام کرد: هیأت آمریکایی برای شرکت در گفتگوهای صلح غزه اکنون وارد دوحه، پایتخت قطر شده است.

این منبع افزود: ریاست هیأت آمریکایی در این دور از مذاکرات را برت مک گورک، مشاور امور خاورمیانه کاخ سفید برعهده دارد.

با این حال، مشخص نشده است که دیگر طرف‌های شرکت کننده در این دور از مذاکرات چه کسانی هستند.

پس از شکست مذاکرات قاهره برای استقرار آتش بس در غزه و تبادل اسرا که ریشه در زیاده خواهی‌های آمریکا داشت، اکنون میانجیگران شامل مصر، قطر، و آمریکا می‌کوشند اختلافات میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی را کاهش دهند.

پایگاه خبری آکسیوس آمریکا نیز به نقل از منابع صهیونیست اعلام کرد هیأت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز قرار است روز چهارشنبه به دوحه سفر کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد