چراغ سبز فنلاند به کی‌یف برای حمله به روسیه

کد خبر: 1311217

رئیس جمهور فنلاند این مساله را که اوکراین با تسلیحات اعطایی کشورش به خاک روسیه حمله کند را مجاز دانست. این در حالیست که مسکو درباره تبعات چنین تحرکاتی هشدار می‌دهد.

چراغ سبز فنلاند به کی‌یف برای حمله به روسیه

«الکساندر استاب» رئیس‌جمهور فنلاند امروز (سه‌شنبه) اظهار کرد، هلسینکی شرط و شروطی برای اینکه اوکراین از تسلیحات دریافتی چطور استفاده کرده و با آنها چه کاری انجام دهد، تعیین نکرده، جز اینکه از آنها برای «مقاصد دفاعی» و «مطابق با قوانین بین‌المللی» استفاده کند.

به نوشته «راشا تودی» استاب در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به اینکه آیا ارتش اوکراین ممکن است از تسلیحات دریافتی از متحدانش برای حمله به خاک روسیه استفاده کند یا خیر، گفت: «اگر بخواهم به این سوال جواب مستقیم بدهم باید بگویم بله، ارتش اوکراین ممکن است از تسلیحات غربی برای حملات به خاک روسیه استفاده کند.»

رئیس‌جمهور فنلاند اظهار کرد کشورش برای اوکراین شرایطی تعیین نکرده که چطور از تسلیحاتی که به آن داده شده استفاده کند، جز این که از این سلاح‌ها برای «مقاصد دفاعی و بدون نقض قوانین بین‌المللی» استفاده شود.

نشریه آمریکایی «پالتیکو» چند روز پیش گزارش داد اوکراین در صورتی که واشنگتن محدودیت‌ها بر استفاده ارتش این کشور از تسلیحات دوربرد علیه خاک روسیه را بردارد، فهرست اهداف حملات در خاک روسیه را به ایالات متحده می‌دهد.

به ادعای این نشریه، کی‌یف قبلا هم یک چنین فهرستی را به واشنگتن داده بود اما این بار این فهرست «هدفمندتر و دقیق‌تر» است.

رئیس‌جمهور فنلاند و همچنین «الینا والتونن» وزیر خارجه این کشور اوایل خرداد ماه هم موضع مشابهی را درباره اینکه اوکراین مجاز به استفاده از تسلیحات دریافتی از هلسینکی برای حمله به خاک روسیه است، مطرح کرده‌ بودند. همچنین اوایل تیر ماه «آنتی هاکانن» وزیر دفاع فنلاند گفت سربازان اوکراینی توسط مربیان نظامی فنلاندی، از جمله در خود فنلاند آموزش می‌بینند.

چراغ سبز غرب به کی‌یف برای استفاده از تسلیحات اهدایی علیه اهدافی در خاک روسیه، با هشدارهای کرملین مواجه شده است. در تازه‌ترین هشدار، وزیر خارجه روسیه امروز –سه‌شنبه– گفت درخواست‌های اوکراین از غرب جهت استفاده از موشک‌های آنها به منزله «باج‌خواهی و بازی با آتش» است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خطاب به خبرنگاران گفت: «این باج‌خواهی است. این تلاشی از سوی غرب است تا وانمود کند که از تشدید تنش‌ها جلوگیری می‌کند اما در واقعیت این طور نیست.»

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر خارجه روسیه گزارش کرد: «گفت‌وگوها پیرامون استفاده احتمالی از موشک‌های سایه توفان ساخت انگلیس توسط اوکراین جهت حمله به عمق خاک روسیه، بازی با آتش است. غرب به دنبال جلوگیری از مشارکت اوکراین در مذاکرات صلح است و این کشور را به امید شکست خوردن روسیه، در مسیر تشدید تنش‌ها قرار می‌دهد. اگر غرب خواهان صلح در اروپاست، باید بدون پیش شرط پشت میز مذاکره بنشیند. مسکو هم‌چنین دکترین خود را در رابطه با استفاده از تسلیحات هسته‌ای شفاف‌سازی می‌کند.»/ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد