شگفتانه موشکی حزب‌الله در چشم تل آویو

کد خبر: 1309041

در شرایطی که سطح تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی پس از ترور فرماندهان مقاومت در تهران و بیروت بالا گرفته است و متحدان غربی اسرائیل برای دفاع از سرزمین‌های اشغالی با تمام قوا به صف شده‌اند، محور مقاومت هم بخشی از قابلیت‌های نظامی خود را به نمایش گذاشته تا دشمنان حساب کار دست‌شان بیاید.

شگفتانه موشکی حزب‌الله در چشم تل آویو

در میانه نگرانی‌ها از حمله احتمالی ایران به سرزمین‌های اشغالی، حزب‌الله در اقدامی غافلگیرکننده، اما سنجیده و بموقع، ویدئویی از شهر موشکی تحت عنوان تأسیسات «عماد۴» منتشر کرد که توانایی مقاومت لبنان را در جهت دادن پاسخی تند و مخرب به دشمن به نمایش می‌گذارد. این ویدئو که بخشی از یک استراتژی رسانه‌ای گسترده‌تر برای افزایش قدرت بازدارندگی به حساب می‌آید، پیام‌های چندبعدی را به همراه دارد که از بعد نظامی فراتر رفته و به سطوح سیاسی و روانی می‌رسد و به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه اسرائیل هشدار می‌دهد که در صورت اشتباه محاسباتی، تاوان سنگینی خواهند پرداخت. 

در شرایطی که سطح تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی پس از ترور فرماندهان مقاومت در تهران و بیروت بالا گرفته است و متحدان غربی اسرائیل برای دفاع از سرزمین‌های اشغالی با تمام قوا به صف شده‌اند، محور مقاومت هم بخشی از قابلیت‌های نظامی خود را به نمایش گذاشته تا دشمنان حساب کار دست‌شان بیاید. 

حزب‌الله لبنان که در ۱۰ ماه گذشته در حمایت از مردم بی‌دفاع غزه، از برخی سلاح‌های خود برای حمله به سرزمین‌های اشغالی استفاده کرده بود، این بار شگفتانه جدیدی را رو کرده است. حزب‌الله روز جمعه فیلمی را از تأسیسات موشکی زیرزمینی خود با نام «عماد۴» منتشر کرد. شبکه المیادین اعلام کرد که این تأسیسات، نه تنها به طور محرمانه ایجاد و استتار شده، بلکه از استحکام کافی در برابر حملات دشمن نیز برخوردار است. در بخشی از ویدئو، تهدیدات سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله به زبان‌های عربی، عبری و انگلیسی نسبت به هرگونه جنگی در آینده و توانایی هدف قرار دادن سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین آمده است. در این ویدئو همچنین تصاویری از تأسیسات نظامی عظیم به نمایش گذاشته شده که در آن سکو‌های بزرگ پرتاب موشک در دل کوه قرار دارد. 

گفته می‌شود این تأسیسات تحت نظارت شهید «عماد مغنیه» با تیم ویژه‌ای که مستقیماً با سیدحسن نصرالله مرتبط است، فعالیت می‌کرد. این تأسیسات به ده‌ها مکانیسم برای پرتاب موشک‌های سنگین کالیبر ۲۲۰ و ۳۰۳ و انواع مهم دیگر مجهز است. این تأسیسات دارای انبار‌های ذخیره موشک برای مهمات پرتاب‌کننده‌ها پس از شلیک اول، با تعدادی جایگاه پرتاب از چندین زاویه است. این مرکز در عین حال دارای یک سیستم فنی و تکنولوژیکی یکپارچه با یک سیستم ارتباطی در داخل و خارج از آن است. طبق اطلاعات المیادین، سامانه فنی تأسیسات «عماد ۴» دارای رمزگذاری ویژه با فرماندهی برای دریافت فرمان شلیک در چند دقیقه است. در این فیلم نیرو‌های حزب‌الله سوار بر موتور و کامیون، ظرفیت موشکی و تونل‌های مخفی را به نمایش  می‌گذارند. 

مقاومت همچنین موشک‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر و موشک‌های دقیق‌تر و مهم‌تر در اختیار دارد. در این گزارش اشاره شده است: «این مرکز مجهز به یک بیمارستان صحرایی و نیاز‌های مختلف زندگی است که برای مدت کمتر از هشت ماه و حداکثر تا یک سال کامل پاسخگوی اعضای آن است. این مرکز شامل یک تیم لجستیکی یکپارچه و تیم‌های ساخت‌وساز، حفاظت، ذخیره و تیراندازی است که دستورات تیراندازی را بر اساس مختصات آماده دریافت می‌کنند.»

سفارت ایران در بیروت نیز به ویدئوی حزب‌الله واکنش نشان داد و اعلام کرد: «در زبان فارسی به تأسیسات موشکی واقع در زیرزمین و درون صخره‌ها و کوه‌ها «شهر‌های موشکی» می‌گوییم. این شهر‌های موشکی در سراسر جغرافیای ایران قرار دارند و رعب و وحشت را در دل دشمنان ایران می‌پاشند. در صورت لزوم می‌توانیم از هر نقطه‌ای در جمهوری اسلامی ایران به دشمن  حمله کنیم.» 

پیام هشدار به صهیونیست‌ها 

رونمایی از شهر موشکی حزب‌الله، در بحبوحه تنش‌ها با رژیم صهیونیستی حاوی این پیام است که مقاومت در بالاترین سطح قدرت قرار دارد و اگر صهیونیست‌ها حماقت کنند، عاقبت خوشی در انتظار آن‌ها نیست. حزب‌الله گفته که به ترور فؤاد شکر، از فرماندهان این جنبش در بیروت واکنش سختی نشان خواهد داد و رونمایی از این شهر موشکی بیانگر این است که مقاومت برای هرگونه سناریویی آمادگی دارد. حزب‌الله سعی دارد قدرت بازدارندگی خود را در برابر دشمن صهیونیستی نشان دهد که در درگیری تمام عیار، دشمن خسارات سنگینی را متحمل خواهد شد. 

همچنین این فیلم حاوی این پیام است که توانمندی‌های مقاومت به ویژه موشک‌های آن برای دفاع از لبنان کاملاً آماده است، و محرمانه بودن این مکان باعث می‌شود توان موشکی حزب‌الله از هرگونه حمله پیشگیرانه اسرائیل مصون بماند، چرا که مقامات اسرائیلی مدعی بودند که با حملات هوایی گسترده می‌توانند تمام زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله را نابود کرده و لبنان را به عصر حجر بازگردانند، اما شگفتانه جدید حزب‌الله نشان داد که زرادخانه اصلی این جنبش خارج از محدوده دید دشمن قرار دارد. 

از آنجا که اطلاعات کمی از میزان تسلیحات حزب‌الله در دست است، به نظر می‌رسد «تأسیسات عماد ۴» بخش کوچکی از توانمندی‌های واقعی مقاومت به ویژه در مورد موشک‌های دقیق را به نمایش گذاشت. پیش‌تر رهبران حزب‌الله خطاب به دشمن صهیونیستی هشدار داده بودند که اگر به لبنان حمله کند، دروازه‌های جهنم را به روی آن‌ها خواهند گشود. این شهر زیرزمینی نشان می‌دهد که حزب‌الله دست‌بسته نبوده و در صورت حمله دشمن، توان پاسخگویی ضربه دوم را دارد که دشمن تاکنون نسبت به آن اطلاعاتی نداشت. 

نگرانی صهیونیست‌ها 

شهر موشکی حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی بازتاب گسترده‌ای توأم با هراس در پی داشته است. تارنمای اسرائیلی «Srugim» از این قابلیت‌های موشکی شگفت زده شد و با اشاره به اینکه حزب‌الله در حال انتشار اجمالی از تأسیسات مخفی خود است، این سؤال را مطرح کرد: «سلاح قیامت؟» 

روزنامه یدیعوت‌آحارونوت نوشت: «حزب‌الله فیلم تهدید جدیدی منتشر کرده که در آن یک تأسیسات زیرزمینی را با تونل‌های عظیم نشان می‌دهد و این چیزی است که به نظر می‌رسد مجهز به رایانه‌ها و عمقی است که به کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها اجازه می‌دهد به راحتی عبور کنند. این نشان‌دهنده محرمانه بودن مکان توانایی‌های موشکی حزب‌الله و تأسیسات زیرزمینی عمیق به دور از توانایی‌های اطلاعاتی دشمن است و همچنین محافظت در برابر اهداف را فراهم می‌کند.»

روزنامه «معاریو» نیز به نوبه خود گزارش کرد که حزب‌الله برای اولین بار شهر زیرزمینی خود را با کامیون‌های آماده پرتاب موشک فاش کرد. یکی دیگر از رسانه‌های اسرائیلی در این باره گفت: «در بخش بزرگی از فیلم، بخشی از شبکه تونل واقعی حزب‌الله فاش می‌شود که در آن می‌توان از هر وسیله حمل‌ونقل احتمالی به استثنای یک هواپیمای مسافربری بزرگ استفاده کرد.»

شهر موشکی حزب‌الله در حالی رونمایی می‌شود که به‌تازگی مشاور اقتصادی سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گفت که حزب‌الله از نظر میزان ذخایر موشکی، یکی از پنج قدرت موشکی جهان است. رام عمیناخ گفته است: «اسرائیلی‌ها میزان تهدیدات از جانب حزب‌الله را درک نمی‌کنند. حزب‌الله زرادخانه بزرگ موشکی دارد و پس از امریکا، چین، روسیه و آلمان، پنجمین قدرت در این زمینه به شمار می‌رود.» عمیناخ ادامه داد: «اسرائیل بدون برخورد با لبنان، توان مقابله با حزب‌الله را نخواهد داشت.» 

حملات مداوم حزب‌الله، شهرک‌نشینان هم‌مرز لبنان را کلافه کرده است و آن‌ها گفته‌اند از اینکه در مقابل حزب‌الله مانند اردک در میدان تیر هستند، خسته شده‌اند. در همین حال، پایگاه خبری «واللا» در گزارشی به نقل از افسران ارتش رژیم اشغالگر در شمال سرزمین‌های اشغالی، نوشت: «تهدید حمله زمینی حزب‌الله به مرز‌های شمالی اسرائیل با لبنان از همیشه جدی‌تر است.» این رسانه صهیونیستی با اشاره به توانایی بالای رزمی نیرو‌های ویژه حزب‌الله افزود: نیرو‌های یگان رضوان حزب‌الله ممکن است به یک پایگاه نظامی یا شهرک نفوذ کنند.» صهیونیست‌ها از حمله ایران و حزب‌الله نگران هستند و در دو هفته گذشته در آشفتگی و اضطراب به‌سر می‌برند. 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی جمعه گزارش کردند که شمار متقاضیان استفاده از کمک‌های روانی در فلسطین اشغالی به خاطر نگرانی از حمله تلافی‌جویانه ایران افزایش چندبرابری داشته است. تأخیر در انتقام، بخشی از استراتژی محور مقاومت برای ضربه زدن به دشمن اسرائیلی است. 

همچنین، بیم از تکرار انفجار مهیب بیروت در حیفا در گرماگرم تهدیدات ایران و حزب‌الله در حمله به اسرائیل افزایش یافته است. دووی سانی، یکی از ساکنان شهر حیفا که در نزدیکی مخازن بزرگ سوخت زندگی می‌کند، گفت که سال‌ها است بوی سوخت از این مخازن برای او و همسایگان آزاردهنده بود. با این حال، پس از آنکه حزب‌الله اعلام کرد که این تأسیسات یکی از اهداف بالقوه آن‌ها در درگیری است، وضعیت نگران‌کننده‌تر شده است. 

استارت مذاکرات آتش‌بس در دوحه 

همزمان با هشدار‌های ایران برای انتقام حتمی از اسرائیل، امریکا و متحدانش سعی دارند مذاکرات آتش‌بس در غزه را به سرانجام برسانند تا شاید از بار حملات احتمالی به سرزمین‌های اشغالی بکاهند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد: «نشست میانجیگران برای پایان دادن به جنگ غزه که روز پنج‌شنبه در دوحه برگزار شد، ادامه دارد و روز جمعه از سر گرفته می‌شود.»

ماجد الانصاری، همچنین تأکید کرد که میانجی‌ها مصمم به ادامه تلاش‌های خود برای دستیابی به آتش‌بس در غزه، آزادی اسرای صهیونیست و ورود بیشترین میزان ممکن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه هستند.

براساس گزارش الجزیره، این سخنگو به بیانیه رهبران سه کشور میانجی در هشتم آگوست با استناد به اصولی که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در ۳۱ مه ۲۰۲۴ مطرح کرد که با قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت از آن حمایت شد مبنی بر پایان دادن به رنج طولانی مدت ساکنان نوار غزه و همچنین آزادی اسرای صهیونیست و انعقاد آتش‌بس اشاره کرد. هر چند نتیجه این دور از مذاکرات به دلیل بدعهدی‌های سابق اسرائیل، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما در صورت به نتیجه رسیدن، ایران و حزب‌الله نیز از آن استقبال خواهند کرد که به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

هر چند آتش‌بس در غزه با انتقام ایران دو مقوله جداگانه هستند و به گفته مقامات تهران، مسیر انتقام حتمی را مسدود نمی‌کند. چیزی که جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم آن را تأیید و اعلام کرد که ایران از تهدید خود مبنی بر حمله به اسرائیل عقب‌نشینی نکرده و ایالات متحده همچنان انتظار دارد، تهران به اسرائیل حمله کند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد