چرایی نگرانی آمریکا از نزدیکی چین و روسیه

کد خبر: 1308393

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به رزمایش‌های نظامی مشترک چین و روسیه در ماه گذشته میلادی، آنها را بازی‌های جنگی مشترک تحریک‌آمیز توصیف کرد و به دلایل نگرانی‌های فزاینده ایالات‌متحده از نزدیکی مسکو و پکن پرداخت.

چرایی نگرانی آمریکا از نزدیکی چین و روسیه

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به رزمایش‌های نظامی مشترک چین و روسیه در ماه گذشته میلادی، آنها را بازی‌های جنگی مشترک تحریک‌آمیز توصیف کرد و به دلایل نگرانی‌های فزاینده ایالات‌متحده از نزدیکی مسکو و پکن پرداخت.

به گزارش این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، دو کشور چین و روسیه در مخالفت با آمریکا و متحدانش، رزمایش‌های مشترک اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) را در نزدیکی آلاسکا، تایوان و ژاپن برگزار کرده اند.

به نوشته این روزنامه، چین و روسیه یک اتحاد سیاسی و اقتصادی غیررسمی را علیه غرب ایجاد کرده و اکنون نیز بازی‌های جنگی مشترک تحریک آمیزی را با همکاری های نظامی خود افزایش می دهند.

نویسنده این مطلب در ادامه آورده است: بمب افکن‌های دوربرد چین و روسیه ماه گذشته برای اولین بار در نزدیکی آلاسکا گشت زنی کردند و چند روز قبل هم برای نخستین بار در هشت سال گذشته تمرینات دریایی را در دریای چین جنوبی برگزار کردند. این رزمایش ها که در نزدیکی تایوان، ژاپن و کره جنوبی برگزار شده؛ یعنی جایی که آمریکا دارای منافع استراتژیک است، از نگاه نویسنده اقدام تحریک آمیز دیگری تلقی شده است.

از نقطه نظر نگارنده، این رزمایش ها، آشکارترین نوع همسویی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین همتای روس وی است که به دنبال به چالش کشیدن آمریکا به عنوان رقیب اصلی ژئوپلیتیکی خود هستند.

چرایی نگرانی آمریکا از نزدیکی چین و روسیه از نگاه نیویورک تایمز

نویسنده سپس در تشریح چرایی نزدیک شدن پکن و مسکو مدعی است: چین تنها است و از یک سو از محدودیت های تجاری آمریکا و ایجاد اتحادهای امنیتی واشنگتن در آسیا ناامید شده و از سوی دیگر تلاش آن برای جذب تجارت با کشورهای اروپایی و ایجاد نفوذ در کشورهای فقیراز طریق سرمایه گذاری، نیز پس زده شده است.

از همین رو، پکن که بیش از پیش دریافته که اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی برای رساندن منظور به واشنگتن کافی نیست و در نتیجه بیشتر به ارتش خود به عنوان ابزاری برای ارسال سیگنال به واشنگتن اتکا دارد.

برایان هارت از اعضای ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (یک اندیشکده آمریکایی)، در این زمینه معتقد است که از دیدگاه چین، مشارکت با روسیه راهی برای تقویت پیام‌های پکن است.

به عبارتی این رزمایش ها این تردید را در آمریکا ایجاد می کند که آیا در جنگ احتمالی در آسیا می‌تواند مقابل نیروهای مشترک چین و روسیه پیروز شود یا خیر. گشت زنی ماه گذشته بمب افکن چین و روسیه در نزدیکی آلاسکا نیز بر همین تهدیدها تاکید داشت و بمب‌افکن‌های چینی با قابلیت حمل سلاح اتمی با برخاستن از پایگاه هوایی روسیه در آلاسکا توانستند این پیغام را به خوبی به واشنگتن برسانند.

همکاری های چین و روسیه فقط به حوزه نظامی مربوط نمی‌شود

به ادعای نگارنده، تقویت همسویی میان چین و روسیه کلید جنگ کرملین علیه اوکراین بوده است. آمریکا از یک سو می گوید که اگر چین به خرید مقادیر عظیم نفت روسیه و تامین فناوری دو منظوره به روسیه که می تواند در میدان نبرد قابل استفاده باشد، ادامه ندهد، پوتین نمی تواند ماشین جنگش را در اوکراین تامین کند. اما پکن به روسیه به عنوان تنها شریک قدرتمند اصلی خود برای مقابله با آمریکا نیاز دارد.

الکساندر کورولف کارشناس روابط چین و روسیه در دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی در همین زمینه گفت: چین خود را در یک وضعیت ژئوپلیتیکی بسیار دشوار می بیند. هیچ متحدی ندارد. روسیه تنها کشوری است که وضعیت متفاوتی دارد.

چرایی نگرانی آمریکا از نزدیکی چین و روسیه از نگاه نیویورک تایمز

به عقیده این کارشناس، بزرگترین تفاوتی که روسیه در صورت پیوستن به چین در هر گونه جنگ احتمالی می تواند ایجاد می‌کند، تهدید زرادخانه هسته‌ای آن است که بزرگترین زرادخانه جهان بشمار می‌رود.

اما اوریانا اسکایلار ماسترو محقق مطالعات بین‌الملل در دانشگاه استنفورد معتقد است که روسیه می تواند کمک‌های دیگری هم به چین ارائه دهد که تنها شامل کمک های جنگی نمی شود.

به باور این استاد دانشگاه، چنانچه آمریکا و متحدانش بتوانند چین را محاصره دریایی کنند، مرز زمینی دو هزار و ۵۰۰ مایلی (۴۰۲۳ کیلومتر) روسیه با چین می تواند برای تحویل تسلیحات، نفت و سایر تجهیزات بسیار مهم و حیاتی باشد. علاوه بر این، روسیه همچنین می تواند دسترسی به حریم هوایی نزدیک مرزهای خود، به ویژه نزدیک به ژاپن را که آمریکا در آن پایگاه دارد، ممنوع کند.

وی سپس ادامه داد: در چنین سناریویی، حمایت روسیه از چین می تواند موضوع تسلیم شدن چین در برابر آمریکا را دشوار سازد.

کارشناسان نظامی می گویند که اگرچه ارتش چین و روسیه به اندازه ارتش آمریکا با متحدان ناتو یکپارچه نیستند، اما همکاری رو به رشد آنها سبب بروز نگرانی هایی در واشنگتن شده است.

در گزارشی که ماه گذشته توسط کمیسیون راهبرد دفاع ملی و با فرمان کنگره منتشر شد، همسویی عمیق چین و روسیه «مهم ترین توسعه استراتژیک سال های اخیر» توصیف شده است.

آوریل هینز مدیر اطلاعات ملی در جلسه استماع سنا در سال‌جاری گفت که مقامات آمریکایی باید در نظر داشته باشند که چنانچه چین تصمیم حمله به تایوان را بگیرد، روسیه از چه شیوه هایی می تواند به آن کمک کند.

به اعتقاد این مقام آمریکایی، چنین کمکی الزاما به معنای پیوستن روسیه به جنگ میان با آمریکا نخواهد بود و احتمال دارد روسیه جنگی را در جای دیگری آغاز می‌کند تا توجه نیروهای آمریکایی را منحرف سازد.

وی افزود: «چین می‌تواند از روسیه بخواهد تا سناریویی را برای انحراف توجه آمریکا و متحدانش بسازد و بدین ترتیب تمرکز از روی چین کاهش یابد».

در طرف دیگر ماجرا، چین و روسیه پس از واکنش آمریکا و متحدانش به رزمایش مشترک، اعلام کردند که دو طرف دو دهه است که با هم رزمایش های نظامی برگزار کرده اند و هیچ چیز غیرعادی در مورد این همکاری نظامی وجود ندارد و هیچ کشور ثالثی هم هدف قرار نمی گیرد.

در مقابل پکن، آمریکا را به انجام اقدامات تحریک آمیز با پرواز و حرکت کشتی ها در نزدیکی قلمرو خود متهم کرد.

سونگ ژونگ پینگ تحلیلگر حوزه دفاعی مستقر در پکن و از افسران پیشین ارتش چین گفت که انتظار می رود رزمایش های مشترک میان پکن و مسکو به ویژه در نزدیکی آلاسکا، برای مقابله با فشار آمریکا افزایش یابد.

وی افزود: اگرچه می‌گوییم رزمایش های نظامی هیچ شخص ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد، اما در واقع یک هدف دارد و آن مقابله با هژمونی آمریکا و اتحادی است که برای مهار چین ایجاد گردیده است.

به گزارش ایرنا، بمب‌افکن‌های شیان اچ-۶ چین و یک فروند توپولف تو-۹۵ روسیه روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) بر فراز آلاسکا و شمال اقیانوس آرام پرواز کردند.

همزمان فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و کانادا (NORAD) هم اعلام کرد که بمب‌افکن‌هایی که رهگیری کرده‌اند، در حریم هوایی بین‌المللی باقی ماندند و تهدید تلقی نمی‌شوند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد