ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوست

کد خبر: 1307084

یک هیات ترکیه‌ای بطور رسمی «جامع‌ترین درخواست» برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت ارتکاب نسل‌کشی در غزه، با هدف تقویت پرونده و تشویق کشورهای منطقه به پیروی از آن را به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کرد.

ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوست

روز چهارشنبه، یک هیات قانونی درخواست ترکیه مبنی بر پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت ارتکاب نسل‌کشی در غزه به دیوان لاهه تسلیم کرد.

طبق گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این درخواستنامه ۴۳ صفحه‌ای توسط گروهی به سرپرستی «جونیت یوکسل»، رئیس کمیسیون عدالت مجلس ملت کبیر ترکیه و رئیس کمیته حقوقی پارلمان ترکیه ارائه شد.

یوکسل به خبرنگاران حاضر در بیرون دادگاه گفت: «ترکیه همیشه از حقوق فلسطینیان دفاع خواهد کرد».

وی افزود: «تاکنون، اسرائیل از عواقب اقدامات خود در غزه فرار کرده است، اما ترکیه با قرار گرفتن در کنار صالحان و مظلومان، تضمین خواهد کرد که این پرونده به بهترین شکل ممکن پیش برود.»

پیشتر یک منبع دیپلماتیک از تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی خبر داده بود.

 به نوشته رویترز، این منبع دیپلماتیک خبر داده بود که این اعلامیه بعد از آنکه «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه این هفته از تصمیم آنکارا برای این اقدام طی امروز چهارشنبه خبر داد، ثبت خواهد شد.

این منبع گفت: «مداخله ترکیه جامعه بین‌المللی را تحت فشار خواهد گذاشت تا بحران انسانی در غزه را به رسمیت شناخته و مورد رسیدگی قرار دهند.»

ترکیه در ماه مه گذشته نخستین بار از تصمیمش برای پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی بعد از انجام تدارکات حقوقی لازم خبر داده بود.

ترکیه، یکی از شدیدترین منتقدان اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه است و پس از نیکاراگوئه، اسپانیا و چندین کشور دیگر، تازه‌ترین کشوری است که به به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت ارتکاب نسل‌کشی در غزه پیوسته است.

ترکیه در ماه مه گذشته نخستین بار از تصمیمش برای پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی بعد از انجام تدارکات حقوقی لازم خبر داده بود.

اسپانیا هم در ماه ژوئن تصمیم به پیوستن به این شکایت در دیوان بین‌المللی کیفری، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل که در سال ۱۹۴۵ با هدف رسیدگی به مناقشات بین دولت‌ها تشکیل شده، گرفت.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بارها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را با «آدولف هیتلر» مقایسه کرده، نسل کشی صورت گرفته در غزه توسط رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است و خواستار مجازات این رژیم در دادگاه‌های بین‌المللی شده و از کشورهای غربی به خاطر حمایت از رژیم اشغالگر انتقاد کرده است.

ترکیه درحالی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت ارتکاب نسل‌کشی در غزه می‌پیوندد که وزارت بهداشت فلسطین در غزه روز چهارشنبه در سیصد و ششمین روز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد شمار قربانیان عملیات رژیم صهیونیستی در نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۳۹ هزار و ۶۷۷ شهید و ۹۱ هزار و ۶۴۵ زخمی رسیده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت پیش از آن مرتکب سه کشتار علیه خانواده‌های فلسطینی در غزه شده و در نتیجه این حملات ۲۸ تن شهید و ۱۱۰ تن زخمی شدند.

جنگ رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا علیه مردم غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ادامه دارد و علاوه بر ۱۳۰ هزار شهید و زخمی، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی هم در میان ویرانی گسترده و قحطی که منجر به مرگ صدها کودک شده است، مفقود هستند.

رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن ۲ قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن فوری حملاتش به نوار غزه و نیز دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تلاش برای بهبود شرایط انسانی در غزه، به حملات خود ادامه می‌دهد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد