پیشنهاد عمران خان به ارتش پاکستان

کد خبر: 1306608

نخست وزیر سابق پاکستان در ضمن مقصر دانستن ارتش کشورش به خاطر برکنار شدنش از قدرت و ۱۲ ماه حبس به خاطر اتهاماتی «ساختگی» معتقد است برقرار نکردن روابط خوب با این ارتش «کاری احمقانه» است.

پیشنهاد عمران خان به ارتش پاکستان

نخست وزیر سابق پاکستان در ضمن مقصر دانستن ارتش کشورش به خاطر برکنار شدنش از قدرت و ۱۲ ماه حبس به خاطر اتهاماتی «ساختگی» معتقد است برقرار نکردن روابط خوب با این ارتش «کاری احمقانه» است.

«عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان همزمان با اولین سالگرد زندانی شدنش در روز دوشنبه از بابت ده‌ها اتهام اعم از فساد و افسای اسرار دولتی در مصاحبه‌ای که به صورت کتبی با خبرگزاری «رویترز» انجام داد گفت که هیچ کینه‌ای از ایالات متحده که آن را هم به خاطر برکنار شدنش در سال ۲۰۲۲ از قدرت مقصر می‌داند، ندارد.

به نوشته «رویترز» عمران خان در پاسخ‌هایش به مصاحبه‌ای کتبی که از طریق تیم حقوقی و رسانه‌ای او ارسال شد، گفت: «با توجه به موضع جغرافیایی پاکستان و نقش چشمگیر ارتشش در بخش خصوصی، برقرار نکردن چنین روابطی با آن کاری احمقانه خواهد بود. ما به نیروهای مسلح و سربازان خود افتخار می‌کنیم.»

عمران خان تاکید کرد انتقاداتی که بعد از سرنگون شدن دولتش مطرح کرد نه علیه کلیت نهاد ارتش بلکه علیه برخی افراد مطرح شدند.

او نوشته است: «نباید محاسبات غلط رهبران ارتش را به پای کلیت این نهاد نوشت.»

عمران خان روز چهارشنبه گذشته پیشنهاد داده بود «مذاکراتی مشروط» را با ارتش پاکستان برگزار کند. او خواستار برگزاری یک انتخابات «شفاف و پاک» و لغو پرونده‌های قضایی «ساختگی» علیه طرفدارانش شد.

رویترز نوشت که ارتش و دولت پاکستان به درخواست برای اظهارنظر در مورد این درخواست‌های عمران خان پاسخ ندادند. این نهادها قبلا چند بار اتهام‌ها و ادعاهای عمران خان درباره برکنار شدنش از نخست وزیری را تکذیب کرده‌اند و ایالات متحده نیز نقش داشتنش در این رخداد را رد کرده است.

عمران خان گفت: «در روابط بین کشورها همواره باید رفاه ملت‌هایشان در اولویت قرار بگیرد. زمانی که مردم با رای خود شما را برمی‌گزینند شما دیگر آزاد نیستید تا بر مبنای گلایه‌های شخصی خود عمل کنید.»

عمران خان ۷۱ ساله که قبل از ورود به عرصه سیاست ستاره ورزش کریکت بوده مشخص نکرد که می‌خواهد با ارتش بر سر چه مسائلی مذاکره کند.

ارتش پاکستان برای بیش از نیمی از مدت ۷۶ سالی که از استقلال این کشور می‌گذرد حاکم بر آن بوده و همچنان نفوذ زیادی در سیاست و حاکمیت این کشور ۲۴۰ میلیون نفری دارد.

در این کشور هیچ نخست‌وزیری تا کنون نتوانسته یک دور پنج ساله کامل را به پایان برساند و اکثر نخست وزیرانش نیز سر از زندان در آورده‌اند. تحلیلگران معتقدند این نخست وزیران پاکستان زمانی که با ارتش توافقی را برقرار کردند توانستند از زندان آزاد شوند اما ارتش این ادعا را رد می‌کند.

عمران خان نیز بعد از آنکه با ژنرال‌های ارتش پاکستان اختلاف پیدا کرد با دریافت رای عدم اعتماد از سوی پارلمان قدرت را از دست داد. او پیش از این گفته بود که پرونده‌های قضایی که علیه او مطرح شده‌اند، دارای انگیزه سیاسی و مورد حمایت ارتش هستند اما ارتش این ادعا را تکذیب کرد.

او در ادامه مصاحبه گفت در صورتی که از زندان آزاد شده و بخواهد به قدرت برگردد «ضرری در تعامل با ژنرال‌های ارتش نمی‌بیند.»

عمران خان افزود: «من همیشه تاکید داشته‌ام هر دولت سیاسی که توسط مردم انتخاب شود باید روابطی عالی را با رهبران ارتش داشته باشد.»

عمران خان که بنیانگذار حزب «تحریک انصاف» پاکستان است، تاکید کرد: «ما از هر گفت‌وگویی که به بهبود اوضاع وخیم پاکستان کمک کند، استقبال می‌کنیم اما تلاش برای داشتن چنین مذاکراتی با دولت ائتلافی کنونی پاکستان، تحت رهبری شهباز شریف، نخست وزیر فعلی، بی‌فایده است.»

به ادعای عمران خان، دولت کنونی پاکستان از پشتیبانی مردمی برخوردار نیست چون این دولت پیروز آنچه او یک انتخابات «دزدیده شده» در ماه فوریه خواند بوده، است و نامزدهای مورد حمایت حزب او اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان کسب کردند.

نخست وزیر سرنگون شده سابق پاکستان اظهار کرد: «به جای آن کار مفیدتر این است که با کسانی که عملا قدرت را در دست دارند تعامل داشته‌ باشیم.»

ارتش پاکستان پیشتر عمران خان و حزبش را مسئول حملات خرابکارانه‌ای که سال گذشته میلادی علیه تعدادی از تاسیسات نظامی این کشور رخ داد دانسته و برگزاری هرگونه مذاکرات را با او رد کرده است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد