پوتین: زلنسکی مشروعیت ندارد و نمی‌توان با میانجی‌ها به جنگ خاتمه داد

کد خبر: 1300557

رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنج‌شنبه) با بیان اینکه رهبری اوکراین به طور غیرقانونی در قدرت است، تاکید کرد که پایان دادن به درگیری اوکراین از طریق میانجی‌ها غیرممکن است.

پوتین: زلنسکی مشروعیت ندارد و نمی‌توان با میانجی‌ها به جنگ خاتمه داد

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی به مساله جنگ اوکراین و تلاش‌ها برای حل و فصل آن اشاره کرد.

او در بخشی از سخنانش در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی قزاقستان برگزار شد، به این نکته اشاره کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین که مدت زمان حکمرانی‌اش به پایان رسیده و هنوز انتخاباتی در اوکراین برگزار نشده، دیگر «مشروعیت» ندارد.

پوتین در جمع خبرنگاران گفت: «رهبری اوکراین به طور غیرقانونی در قدرت است.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» ولادیمیر پوتین در ادامه صحبت‌های روز پنجشنبه خود تاکید کرد پایان دادن به جنگ اوکراین از طریقه واسطه‌ها غیرممکن است.

رئیس‌جمهور روسیه خطاب به خبرنگاران گف: «شما خوب می‌دانید ما همواره حامی مذاکرات بوده‌ایم و هرگز آن را رد نکرده‌ایم. اما از نظر من این مساله که به جنگ اوکراین تنها به استفاده از واسطه‌ها و کمک آنها پایان دهیم، بعید است. در درجه اول، چون که بعید است یک واسطه این قدرت را که اسناد نهایی را امضا کند، پیدا کند.»

پوتین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر آماده بودن روسیه برای مذاکرات با ایالات متحده بر سر مسائل مربوط به ثبات راهبردی تاکید کرد اما گفت که برای این مساله باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا بود تا موضع آن را فهمید.

او خطاب به خبرنگاران بیان کرد: «ما باید در انتظار انتخابات آمریکا بوده و در ادامه تمایلات و ترجیحات دولت آینده واشنگتن را بفهمیم. ما برای این موضوع آمادگی داریم. روسیه برای گفت‌وگو با آمریکا آماده است.»

به گفته رئیس‌جمهور روسیه تا قبل از برگزاری انتخابات نوامبر آینده در آمریکا صحبت از برگزاری گفت‌وگوی سازنده با آن «غیرممکن» است. او با تاکید بر اینکه روسیه پیشنهادات امنیتی خودش را تدوین کرده است، افزود که پیشنهادات کشورهای دیگر باید بر مبنای «حسن‌ نیت» باشند.

به گفته پوتین، روسیه تا زمان حصول توافقاتی که برایش مقبول و نسبت به اوکراین نیز برگشت ناپذیر باشد، نمی‌تواند با آتش‌بس موافقت کند.

او در نشستی مطبوعاتی بعد از اجلاس سازمان همکاری شانگهای بیان داشت: «ما نمی‌توانیم حالا تنها بر مبنای این امید که طرف مقابل گام‌هایی مثبت اتخاذ کند یک آتش‌بس را اعلام کنیم. ما باید تضمین کنیم طرف مقابل با اتخاذ گامهایی که برایش برگشت ناپذیر و از نظر روسیه مقبول باشد، موافقت کند. در غیر این صورت و بدون چنین توافقی برقراری آتش‌بس ممکن نخواهد بود.»

به گفته پوتین، روسیه نمی‌تواند اجازه دهد دشمنش از فرصت آتش‌بس احتمالی برای بهبود مواضع نظامی خود استفاده کند.

او افزود: غرب زمانی در سال ۲۰۲۲ وقتی که سربازان روسیه در نزدیکی شهر کی‌یف بودند درخواست آتش‌بس داده بود و مسکو با این درخواست موافقت کرد اما بعدا با فریبکاری از سوی غربی‌ها مواجه شد.

پوتین در ادامه با اشاره به اینکه روسیه صحبت‌های ترامپ درخصوص امکان پایان دادن به جنگ در اوکراین را جدی می‌گیرد، بیان داشت: «حرف‌های ترامپ به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری درباره تمایل و آمادگی‌اش برای متوقف ساختن جنگ در اوکراین از نظر ما جدی هستند. من البته هنوز اطلاعی از پیشنهادات احتمالی او و اینکه چطور می‌خواهد به این امر دست یابد ندارم و نکته کلیدی همین‌ها هستند. اما تردیدی ندارم که او این صحبت‌ها را صادقانه مطرح می‌کند.»

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، تلاش برای تعامل با پارلمان اوکراین تا زمانی که این پارلمان پاسخگوی یک دولت غیرقانونی است بی‌فایده است.

وی افزود: «نخبگان حاکم در اوکراین به دلیل حضور دولت این کشور به صورت غیرقانونی در قدرت حتی تلاش برای تایید دوره آن بر مبنای دادگاه قانون اساسی نکرده‌اند.»

اشاره پوتین به حکم سال ۲۰۱۵ دادگاه عالی اوکراین است که دوره ریاست جمهوری این کشور را محدود به پنج سال بدون هیچ گونه تمدیدی کرده بود.

او اضافه کرد: «نخبگان حاکم بر اوکراین از آنجا که دولت به صورت غیرقانونی در قدرت است حتی تلاش برای تایید دوره دولت از سوی دادگاه قانون اساسی نکرده‌اند. تعامل کردن با پارلمان اوکراین البته امکانپذیر است اما بی‌فایده است چون حضور نخبگان حاکم اوکراین در قدرت غیرقانونی است و اکثریت این پارلمان در کنترل این به اصطلاح نخبگان حاکم است.»

رئیس جمهور روسیه گفت، معتقد است که مسکو حق توسعه و تولید موشک‌های برد متوسط و کوتاه را دارد.

پوتین ادامه داد:‌ «اگر به خاطر داشته باشید من در واکنش به خروج آمریکا از پیمان تسلیحات هسته‌ای میانبرد و اعلامیه آنها درباره آغاز تولید این تسلیحات صحبت کرده بودم. ما همچنین خودمان را لایق شروع تحقیق، توسعه و تولید در حوزه این تسلیحات در آینده می‌دانیم.»

او تاکید کرد روسیه باید به اقدامات آمریکا واکنش نشان می‌داد و مجبور به تولید تسلیحات جدید است. پوتین گفت: «من درباره استقرار این موشک‌ها گفتم که استقرار سامانه‌های مربوطه خودمان در آینده را تا زمانی که چنین سامانه‌هایی در هیچ نقطه از جهان مستقر نشده باشند معلق می‌کنیم. اگر سامانه‌های موشک‌های کوتاه‌برد و میانبرد آمریکا در نقطه‌ای از جهان ظاهر شوند ما سپس این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم که دست به اقدام مشابه بزنیم.»

ولادیمیر پوتین همچنین جنبش طالبان افغانستان را متحد روسیه در مبارزه علیه تروریسم دانسته و بیان داشت: «جنبش طالبان یک سری تعهدات را پذیرفته اما به طور کلی ما باید فرض بگیریم که طالبان کنترل قدرت در افغانستان را در دست دارد. از این نظر مطمئنا طالبان متحدان ما در جنگ علیه تروریسم هستند. لازم است روسیه روابطش را با ساختارهای سیاسی واقعی در افغانستان حفظ کند و اینگونه عمل خواهد کرد.»

به گفته رئیس جمهور روسیه، مسکو دفعات زیادی از سوی طالبان سیگنال ابراز آمادگی برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم را دریافت کرده است.

پوتین موضوع عضویت کامل افغانستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای را مربوط به همه اعضای این سازمان و نه فقط روسیه دانست.

او در قسمت دیگری از صحبت‌هایش گفت، تمامی کشورها در سازمان همکاری شانگهای مخالف مستقر کردن تسلیحات در فضا هستند و این یک پیام را درباره مساله نظامی‌سازی فضا به کل جهان می‌فرستد.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «ما در اعلامیه و همچنین در اسناد دیگر موافقت کردیم که همه کشورهای سازمان همکاری شانگهای مخالف مستقر کردن هر گونه تسلیحاتی در فضا هستند. این در مجموع سینگالی درباره دیدگاه ما پیرامون نظامی‌سازی فضا به مابقی جهان می‌فرستد.»

پوتین همچنین اظهار کرد: «روسیه و ترکیه علاقمند به توسعه روابط خود هستند اما پنهانی نیست که چه کسی مانعی بر سرراه این موضوع است. در مجموع هر 2 طرف به این موضوع علاقمند هستند، آنها صرف نظر از این مساله که چه کسی در این مسیر مانع ایجاد کرده، علاقه طبیعی به توسعه واقعی روابط دارند. اراده سیاسی رجب طیب اردوغان اجازه به ساختن روابط آنکارا-مسکو خواهد داد.»/ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها