الاخبار: جنگ با لبنان ارزان تمام نمی‌شود

کد خبر: 1299312

رسانه نزدیک به حزب الله تاکید کرد هراس رژیم صهیونیستی از خسارت‌های سنگین پاسخ مقاومت و هزینه‌های جنگ، این رژیم را از هر گونه رویارویی گسترده با لبنان بازداشته است.

الاخبار: جنگ با لبنان ارزان تمام نمی‌شود

روزنامه لبنانی الاخبار امروز پنجشنبه در گزارش اصلی صفحه اول خود به قلم حسین الامین و با عنوان « جنگ با لبنان ارزان نخواهد بود: اسرائیل نگران پاسخ مقاومت است» تاکید کرد که هراس رژیم صهیونیستی از خسارت‌های هر گونه جنگ تازه در سایه هزینه‌های سنگین جنگ غزه،  این رژیم را از رویارویی گسترده با حزب الله بازخواهد داشت.

در این گزارش تاکید شده که سران صهیونیست برای پایان دادن به خسارت‌های مادی واقتصادی در شمال سرزمین‌های اشغالی و فراهم کردن زمینه بازگشت شهرک‌نشینان صهیونیست از جنگی ارزان و محدود با لبنان صحبت می‌کنند اما در عین حال می‌دانند که پاسخ مقاومت برای آنها گران تمام می‌شود.

در این گزارش آمده است: بحث در اسرائیل در مورد گزینه‌ها در خصوص جبهه شمالی با لبنان متوقف نمی‌شود. این بحث در روزهای اخیر و با توجه به تشدید تهدیدها در رژیم صهیونیستی در پی شدت گرفتن عملیات مقاومت اسلامی لبنان و با نزدیک شدن به پایان عملیات ارتش دشمن در رفح و انتقال به مرحله سوم جنگ غزه داغ تر شده است.

با اطمینان می‌توان گفت که تصمیم برای تشدید تنش بزرگ با لبنان تنها در اختیار تل آویو نیست، بلکه واشنگتن مستقیماً در آن دخالت می‌کند و عوامل آن را تامین می‌کند که در مقطع فعلی آمریکا امیدوار است که با پایان عملیات نظامی اسرائیل در رفح از شدت تنش‌ها در مرزهای شمال لبنان کاسته شود.

این روزنامه لبنانی افزود: با وجود اینکه تهدیدها و هشدارها از سوی صهیونیست‌ها بالا گرفته و آنها می‌گویند تل آویو ممکن است خود را در مقابل انتخاب‌های دشواری در قبال لبنان بیابد، اما تاکنون هیچ نشانه میدانی از اینکه اسرائیل به دنبال بر پایی مانور زمینی و آماده شدن برای جنگ  و بمباران گسترده عمق لبنان وجود نداشته است.

الاخبار ادامه داد: در عوض بحث‌هایی که این روزها در رژیم صهیونیستی جریان دارد عمق بن بستی را نشان می‌دهد که اسرائیل در جبهه شمالی گرفتار شده است و اینکه گزینه‌های آن محدود و دشوار و هزینه‌های هر گزینه‌ای برای آن سنگین است.

این روزنامه لبنانی افزود: از خلاصه بحث صهیونیست‌ها معلوم می‌شود که هدف رژیم صهیونیستی از هر گونه اقدام خصمانه علیه لبنان رفع تهدید مستقیم موشک‌های کوتاه برد و پهپادهای دوربرد است تا شهرک‌نشینان بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند و تعداد بیشتری از کسانی که زیر آتش حملات حزب الله هستند بتوانند زندگی طبیعی خود را از سرگیرند.

الاخبار در ادامه به تحلیل رفیف دراکر، تحلیلگر سیاسی در کانال 13 عبری اشاره کرد که گفت: در هفته‌های گذشته  از آنجایی که حزب‌الله به اندازه‌ای ما را تحقیر کرده که نمی‌توانیم تحمل کنیم ، صحبت از جنگ ارزان قیمتی به میان آمده است و بر خلاف تهدیدهای قبلی سران اسرائیل(قبل از جنگ فعلی) این بار ما نمی‌خواهیم لبنان را به عصر حجر برگردانیم و یا حتی به دنبال اشغال زمین‌های بیشتری تا رود لیتانی نیستیم.

این تحلیلگر صهیونیست ادامه داد: فرماندهان اسرائیلی از یک مانور زمینی محدودی تا عمق چند کیلومتری خاک لبنان صحبت می‌کنند که هدف از آن ارسال این پیام به ساکنان شمال اسرائیل است که تهدیدها درباره نفوذ زمینی دشمن به داخل خاک اسرائیل(تهدید حزب الله درباره تسخیر شهر الجلیل) نظیر عملیات هفتم اکتبر مقاومت فلسطین رفع شده و می‌توانید به خانه‌هایتان بازگردید.

دروکر در عین حال هشدار می دهد که چنین تصمیمی بد خواهد بود و با وجود اینکه اوضاع در شمال اسرائیل دشوار و تحقیر آمیز است اما جنگ هم می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

الاخبار ادامه داد: به عقیده این تحلیلگر صهیونیست که دیدگاه تقریبا همه در رژیم صهیونیستی است« هیچ کسی خواهان بازگشت به خط کمربند امنیتی در لبنان نیست یعنی بعد از هر جنگ احتمالی با لبنان و خروج ارتش از شمال اسرائیل هم نمی‌توان ادعا کرد که تهدیدها در خصوص نفوذ زمینی (مقاومت) به داخل خاک اسرائیل کاملا رفع شده است و در هر حال طرف‌های مناقشه به یک توافقی برای تسویه بازخواهند گشت که همین الان هم مطرح و روی میز است.

این تحلیلگر درباره ضربات به جبهه داخلی اسرائیل(اشاره به خسارت های مالی و اقتصادی جنگ) از پاسخ حزب الله هشدار داد و گفت: این خسارت‌ها می تواند دردناک باشد در نتیجه می‌تواند یک مانور کوچک به یک جنگ فراگیر تبدیل شود زیرا اسرائیل نمی‌تواند با قدرت بیشتری به قطع برق و حمله به تاسیسات استراتژیک خود پاسخ دهد.

الاخبار نوشت صهیونیست‌ها معتقدند اگر هدف دیگر از هر گونه تشدید تنش با حزب الله خلع قدرت تسلیحاتی و موشکی حزب الله باشد اما با یک حمله پیشگیرانه و محدود اسرائیل امکان نابودی قدرت موشکی حزب الله وجود ندارد افزون بر اینکه حزب الله می تواند در پاسخ به هر ضربه‌ای روزها و هفته‌ها اسرائیل را موشک باران کند و چه بسا این جنگ به یک جنگ فراگیر و منطقه‌ای تبدیل شود چیزی که پنتاگون هم درباره آن هشدار داده است.

بر این اساس، انشل فافر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه هاآرتص، می‌گوید همانطور که حزب‌الله «جلوگیری از حمله اسرائیل به زرادخانه موشکی خود را یک پیروزی استراتژیک می‌داند»، «اسرائیلِ خسته از جنگ هم بدون یک جنگ بزرگ اجازه بازگشت به شهروندان خود را به شمال را یک پیروزی بزرگ می‌داند.

الاخبار در پایان آورده است از اینجا می توان نتیجه گرفت که آنچه اسرائیل را  تا کنون  از اقدام قابل توجه علیه لبنان منصرف کرده، نگرانی عمیق این رژیم از پاسخ بعدی مقاومت و عدم اعتماد به توانایی دستیابی به اهداف این جنگ است./فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها