ماکرون اصلاحات انتخاباتی را متوقف کرد

کد خبر: 1296513

رئیس جمهور فرانسه در سخنانی اعلام کرد که رسما اصلاحات بحث برانگیز انتخاباتی در کالدونیای جدید که اخیرا منجر به اعتراضات گسترده‌ای شده بود را متوقف می‌کند.

ماکرون اصلاحات انتخاباتی  را متوقف کرد

به نقل از روزنامه اتریشی "دی پرسه" آلمان، فرانسه اصلاحات انتخاباتی برنامه ریزی شده را در قلمرو فرادریایی خود در کالدونیای جدید فرانسه در شرق استرالیا متوقف کرده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهورفرانسه در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه از تعلیق رسمی این طرح صحبت کرد. ماکرون البته این موضوع را باز گذاشت که آیا این اصلاحات بحث‌برانگیز می‌تواند در تاریخ بعدی دوباره مورد بحث قرار گیرد یا خیر.

این مجمع الجزایر که تقریباً به اندازه اتریش سفلی است و حدود 270000 نفر جمعیت دارد، در سال 1853 توسط فرانسه ضمیمه شد. به دلیل مهاجرت از فرانسه و سایر کشورهای اروپایی، از آسیا و مناطق مختلف جزیره‌ای اقیانوس آرام، جمعیت بومی کاناک امروز به بیش از 40 درصد جمعیت این منطقه کاهش یافته است و به طور فزاینده‌ای احساس محرومیت می‌کنند.

اصلاحات قانون اساسی برنامه ریزی شده به شهروندان فرانسوی الاصل و سایر مهاجران نفوذ بیشتری می بخشید، و نقطه مهم و بحث برانگیز اصلی آن رای گیری احتمالی در مورد استقلال کالدونیای جدید است. این اصلاحات حق رای مهاجران را به ضرر بومی های این منطقه افزایش می داد.

در اواسط ماه مه، با اعتراض بومی های این منطقه به این اصلاحات، ناآرامی ها در این منطقه آغاز شد. خانه ها خراب شد، مغازه ها غارت شد، خیابان ها بسته شد، و درگیری با پلیس و ژاندارمری رخ داد.

در جریان این اعتراضات حداقل هشت کشته و بیش از 300 مجروح در فرانسه در جریان این ناآرامی ها رخ داد. در پایان ماه می، وضعیت به طور سطحی آرام شد، چندین هزار گردشگر، عمدتاً از استرالیا و نیوزلند، با هواپیماهای نظامی به دلیل وقفه در پروازهای غیرنظامی به بیرون منتقل شدند.

این مجمع الجزایر در 1500 کیلومتری شرق استرالیا از خودمختاری گسترده برخوردار است. در سه همه پرسی در سال های 2018، 2020 و 2021، ساکنان این مستعمره سابق فرانسه به باقی ماندن بخشی از فرانسه رای دادند. با این حال، از زمان آخرین رای گیری که توسط جدایی طلبان تحریم شد، صحبت ها در مورد وضعیت جدید متوقف شد. برای فرانسه، کالدونیای جدید از نظر نظامی و ژئوپلیتیکی و همچنین به دلیل ذخایر بزرگ نیکل آن اهمیت ویژه ای دارد./تسنیم

درخواست ماکرون از احزاب برای ایجاد ائتلاف ضد راست افراطی

رئیس جمهور فرانسه که بعد از شکست مفتضحانه حزبش در انتخاب پارلمانی اخیر اروپا انتخابات جدید پارلمانی را اعلام کرد از احزاب میانه رو خواست ائتلافی علیه راست افراطی مارین لوپن ایجاد کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، پوپولیست های دست راستی فرانسه به وضوح در انتخابات اروپا پیروز شده اند. در پاسخ به این وضعیت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از برگزاری انتخابات جدید فوری خبر داد. او می خواهد به این ترتیب با یک پروژه گسترده چپ-راست رقابت کند و برنده شود.

"امانوئل ماکرون"، رئیس‌جمهور فرانسه با این اقدام می‌خواهد یک اتحاد مشترک علیه حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه Rassemblement National (RN) حول "مارین لوپن" ایجاد کند.

وی به حمایت از اردوگاه های چپ و راست مجلس ملی فرانسه امیدوار است. ماکرون که خود در وسط لیبرال اقتصادی قرار دارد، از همه کسانی که این به زعم وی تب شدید را رد می‌کنند خواست تا دور هم جمع شوند.

ماکرون از انحلال مجلس ملی به عنوان اقدامی ضروری برای «روشن کردن» وضعیت دفاع کرد. وی حزب چپ پوپولیست LFI (La France Insoumise) را به ایجاد "آشوب دائمی" در مجلس ملی متهم کرد. ماکرون گفت: محاصره ای وجود داشت که مانع از اقدام دولت شد.

رئیس جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنانش به نتایج انتخابات اخیر اروپا اشاره کرده و تاکید کرد: فرانسوی ها روز یکشنبه خشم خود را ابراز کردند. سیگنال رسیده است. اما آیا می توان با عصبانیت حکومت کرد؟ ماکرون گفت، RN هیچ پاسخی برای این خشم ندارد، هیچ پروژه منسجمی مانند حزب حاکم ندارد. برعکس، همانطور که افزایش نرخ بهره و کاهش ارزش فرانسه پس از نتایج انتخابات روز یکشنبه نشان داد، اگر RN انتخاب شود، زندگی گران‌تر می‌شود.

ماکرون همچنین از موافقت اریک سیوتی، رئیس جمهوری‌خواهان راست‌گرای محافظه‌کار برای وارد شدن به ائتلاف انتخاباتی با پوپولیست‌های راست‌گرای RN که در انتخابات اروپا قدرت یافته بودند، در انتخابات مجلس ملی انتقاد کرد و آن را به عنوان "پیمان با شیطان" رد کرد. ماکرون با اشاره به مواضع متفاوت دو طرف در مورد اوکراین و حقوق بازنشستگی گفت: آنها در مورد چیزی به توافق نمی رسند.

رهبر حزب دموکرات مسیحی فرانسه در اقدامی بی سابقه و با توجه به پیروزی چشمگیر حزب راستگرای اجتماع ملی کشورش در انتخابات پارلمانی اروپا اعلام کرده که در انتخابات جدید با این حزب و نه با حزب رنسانس ماکرون برای تشکیل ائتلاف مذاکره خواهد کرد.

به این ترتیب با توجه به اعلام برگزاری انتخابات جدید، برای اولین بار یکی از رهبران یک حزب سنتی در کشور فرانسه از اتحاد با حزب راستگرای اجتماع ملی RN صحبت کرد. اریک سیوتی، رهبر جمهوری‌خواهان، روز سه‌شنبه به ایستگاه تلویزیونی TF1 گفت: ما به اتحاد با RN و نامزدهای آن نیاز داریم، در حالی که خودمان باقی می‌مانیم.

جمهوریخواهان دموکرات مسیحی بخشی از خانواده حزبی EPP هستند که شامل احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی نیز می شود. آنها نماینده چندین رئیس جمهور سابق در این کشور از جمله ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی بودند.

این در حالی است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و حزب "رنسانس" او می خواستند با دموکرات مسیحی ها پیمانی ببندند تا RN را در انتخابات جدید آینده کوچک نگه دارند. اما سیوتی دست رد به سینه ماکرون زد.

چپ فرانسه نیز در تلاش است تا استراتژی مشترکی را با نگاه به انتخابات زودهنگام پارلمانی تدوین کند. روز سه‌شنبه، نمایندگان سوسیالیست‌ها، سبزها، کمونیست‌ها و حزب پوپولیست چپ La France Insoumise (LFI) درباره اینکه چه کسی باید به عنوان نامزد اصلی احزاب انتخاب شود، مذاکره کردند.

ماکرون استعفای خود را در صورت پیروزی RN رد کرد.

ماکرون در این کنفرانس مطبوعاتی از کارنامه دولت خود دفاع کرد. او گفت: ما کامل نیستیم، همه چیز را خوب انجام ندادیم، اما به نتایجی دست یافتیم."

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به یکی از موضوعات اصلی پوپولیست های راست گفت: ما باید برای امنیت بیشتر (...) و کاهش مهاجرت غیرقانونی تلاش کنیم. وی همچنین تأکید کرد: در مورد خشونت علیه خردسالان باید سختگیرتر باشیم. وی افزود: اقتدار جمهوری باید در همه سطوح نشان داده شود.

وی همچنین وعده داد که بحثی درباره «سکولاریته»، یعنی جدایی بین دین و دولت که در فرانسه وجود دارد، برگزار کند. در اینجا بحث در مورد جایگاه جامعه مسلمانان در جامعه است، موضوع دیگری که پوپولیست های دست راستی بارها و بارها آن را مطرح می کنند.

در انتخابات پارلمانی ملی، نمایندگان پارلمان فرانسه با استفاده از رای اکثریت با دو دور انتخاب می شوند: اگر در دور اول هیچ نامزدی اکثریت مطلق را در یک حوزه انتخابیه به دست نیاورد، دور دوم برگزار می شود که در آن نامزدی که بیشترین آرا را داشته باشد برنده می شود.

قرار است دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

بهر حال ماکرون امیدوار است از این مانور مخاطره آمیز انتخابات جدید برای ایجاد اکثریت با ثبات تر برای باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود استفاده کند.

اردوگاه حکومتی او دو سال است که اکثریت مطلق مجلس شورای ملی را ندارد. از آن زمان تاکنون، حکومت داری برای ماکرون دشوار شده است. انتخابات بعدی ریاست جمهوری در فرانسه تا سال 2027 برنامه ریزی نشده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها