تل‌آویو آتش‌بس امریکایی را هم نپذیرفت!

کد خبر: 1296359

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در شورای امنیت از تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا استقبال کرد و گفت ما از هر طرحی که به توقف فوری جنگ در غزه و حفظ وحدت و یکپارچگی اراضی فلسطینی منجر شود، استقبال می‌کنیم

تل‌آویو آتش‌بس امریکایی را هم نپذیرفت!

امریکا در یک اقدام بی‌سابقه در حمایت از آتش‌بس در غزه، قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که این قطعنامه دوشنبه شب با ۱۴ رأی موافق تصویب شد. حماس و جهاد اسلامی از قطعنامه امریکا استقبال کرده‌اند. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در رأی‌گیری شورای امنیت حضور داشته، اما هیچ اظهارنظر یا بیانیه‌ای در این باره نداد. در عوض، رئوت شاپیر بن نفتالی، دیپلمات ارشد اسرائیلی سازمان ملل بدون مقابله صریح با قطعنامه امریکا گفت اهداف اسرائیل در غزه همیشه روشن است. فارین‌افرز در مقاله‌ای که دیروز منتشر شد، نوشت: «اسرائیل دارد امریکا را [هم]از دست می‌دهد.»

به گزارش «جوان»، شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه‌شب قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از طرح رونمایی شده بایدن برای توافق آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند. این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق، بدون رأی مخالف و یک رأی ممتنع روسیه تصویب شد. پیش‌نویس قطعنامه را خود امریکایی‌ها ارائه کردند و از طرح سه‌مرحله‌ای که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در ۱۱ خردادماه ۱۴۰۳ رونمایی کرد، حمایت می‌کند؛ طرحی که بایدن در سخنرانی خود گفت که آن را اسرائیلی‌ها پس از دیپلماسی فشرده با قطر و مصر و برخی کشور‌های دیگر ارائه کرده‌اند. اسرائیلی‌ها طرح بایدن را با این استدلال که «خطوط دقیق» طرح پیشنهاد شده را رعایت نکرده، قبول نکردند؛ چیزی که باعث شد امریکایی‌ها برای فشار بر تل‌آویو، آن را دوشنبه‌شب در قالب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل طرح کنند. این قطعنامه از هر دو طرف درگیری در غزه، می‌خواهد به‌طور کامل مفاد پیشنهاد هفته قبل جو بایدن را درباره آتش‌بس «بدون تأخیر و بدون قیدوشرط» اجرا کنند. شورای امنیت در این قطعنامه، هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا ارضی در نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو این منطقه را کاهش دهد، رد کرده و بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» شورا به چشم‌انداز راه‌حل دودولتی تأکید می‌کند. لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، گفت در صورتی که حماس با توافقی که اکنون در شورای امنیت تأیید شده موافقت کند، جنگ می‌تواند امروز متوقف شود. او گفت اکنون فرصتی برای ترسیم مسیری جدید وجود دارد و ایالات متحده کمک خواهد کرد اطمینان حاصل شود که اسرائیل به تعهدات خود عمل می‌کند، «با فرض اینکه حماس توافق را بپذیرد.» 

 گیلاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در رأی‌گیری شورای امنیت حضور داشت، اما در شورا سخنرانی نکرد. با این حال، رئوت شاپیر بن‌نفتالی، دیپلمات ارشد اسرائیلی سازمان ملل در سخنانی که نشانه مخالفت اسرائیل با قطعنامه است، گفت که اهداف اسرائیل در غزه همیشه روشن بوده است. او اضافه کرد: «اسرائیل به این اهداف متعهد است؛ آزادی همه گروگان‌ها، نابود کردن توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس و اطمینان از اینکه غزه در آینده تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود.» بن‌نفتالی گفت: «این حماس است که مانع از پایان این جنگ می‌شود. حماس و حماس، تنها حماس.» فارین‌افرز روز دوشنبه در مقاله‌ای با عنوان «اسرائیل دارد امریکا را از دست می‌دهد» به قلم شالوم لیژنر آورده است: «اقدام بایدن نتانیاهو را در شرایط دشواری قرار داده است. اگر او این توافق را بپذیرد، اعضای ائتلاف جناح راست او، احتمالاً به قول خود برای سرنگونی‌اش عمل خواهند کرد. اما اگر آن را رد کند، تنش‌ها را با امریکا افزایش خواهد داد.» فارین‌افرز هرچند گفته که به رغم تحولات اخیر، نسبت حمایت از اسرائیل در داخل امریکا در مقایسه با فلسطینیان «چهار به یک» است، ولی هشدار داده که یک «خطر درازمدت بسیار بزرگ‌تر» در رابطه با مناسبات تل‌آویو - واشینگتن وجود دارد که می‌تواند به «رویارویی آشکار با رئیس‌جمهور مستقر (در امریکا)» منجر شود و «آنچه را از اجماع دوحزبی در واشینگتن در مورد اسرائیل باقی مانده است، بیشتر از بین ببرد و در نهایت روابط کاری آن با ایالات متحده را از بین ببرد.» فارین‌افرز گفته که تمایل نتانیاهو «به ایجاد اصطکاک با دولت ایالات متحده نیز به نفع بلندمدت اسرائیل نیست.»

 استقبال حماس و جهاد

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در شورای امنیت از تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا استقبال کرد و گفت ما از هر طرحی که به توقف فوری جنگ در غزه و حفظ وحدت و یکپارچگی اراضی فلسطینی منجر شود، استقبال می‌کنیم. حماس با وجود اینکه با طرح سه‌مرحله‌ای رونمایی شده بایدن مخالفت کرده، از قطعنامه دوشنبه شب شورای امنیت استقبال کرد و گفت که از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت که متضمن آتش‌بس دائم در غزه، خروج کامل نیرو‌های اشغالگر از این باریکه، مبادله اسرا، بازسازی غزه و بازگشت فلسطینیان به محل زندگی خود و مخالفت با هرگونه تغییر جمعیتی یا کاهش مساحت نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است، استقبال می‌کند. 

جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای گفته که از قطعنامه تصویب شده آتش‌بس در شورای امنیت که متضمن آتش‌بس دائمی در نوار غزه و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه باشد، استقبال می‌کند. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است که «گزینه مقاومت تنها راه‌حل برای تحمیل شروط مقاومت فلسطین ضد اشغالگران و تن دادن آنان به خواسته‌های ملت و مقاومت فلسطین است.» سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس که در خارج از غزه مستقر است نیز روز سه‌شنبه گفت که قطعنامه آتش‌بس را پذیرفته و آماده مذاکره بر سر جزئیات است. او به رویترز گفته که این امر مستلزم فرمولی است که خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از غزه و مبادله اسیران اسرائیلی در غزه را با فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل مشخص کند. ابوزهری گفت: «دولت امریکا برای اجرای تعهدات خود در وادار کردن اشغالگران به پایان فوری جنگ در اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، با یک آزمون واقعی مواجه است.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در واکنش به مواضع حماس درباره قطعنامه گفت که بیانیه حماس «یک نشانه امیدوارکننده» است، اما تأکید کرد که هنوز به سخنان قطعی از سوی رهبری حماس در داخل غزه نیاز است: «این چیزی است که مهم است و این چیزی است که ما شاهدش نیستیم.» 

 استقبال جهانی

در نشست شورای امنیت روس‌ها، تنها دولتی بودند که به قطعنامه امریکا رأی ممتنع دادند ولی به‌رغم برخی گمانه‌زنی‌ها که ریشه در وتوی قطعنامه‌های قبلی داشت، آن را وتو نکردند. واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه ما از موضع اسرائیل در مورد قطعنامه آتش‌بس در غزه مطمئن نیستیم، گفت: به اعتقاد ما شورای امنیت نباید توافقاتی را با مؤلفه‌های مبهم تصویب کند. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود: «ما نمی‌خواستیم قطعنامه را مسدود کنیم زیرا تا آنجا که می‌دانیم جهان عرب از آن حمایت می‌کند، اما چندین پرسش در مورد قطعنامه پیشنهادی واشینگتن داریم.» جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور امریکا برای توقف جنگ در غزه استقبال می‌کنیم و هر دو طرف را به قبول و اجرای آن فرامی‌خوانیم.» عمار بن‌جامع، سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل با بیان اینکه کشورش به قطعنامه امریکا برای آتش‌بس در غزه رأی مثبت داد، تأکید کرد: «این متن کامل نیست، اما بارقه‌ای از امید را در فلسطینی‌ها ایجاد می‌کند.» او گفت: این قطعنامه «می‌تواند گامی به سوی یک آتش‌بس فوری و پایدار باشد.» وزارت خارجه مصر هم طی بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت خواستار آتش‌بس دائمی و فراگیر در نوار غزه شد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها