بورل: وتو، سازمان ملل را فلج کرده است

کد خبر: 1294063

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است: سیستم سازمان ملل به دلیل وتو فلج شده است و این وتوها درگیری‌ها را حفظ می‌کنند.


بورل: وتو، سازمان ملل را فلج کرده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در انجمن شومان درباره امنیت و دفاع گفت: ما شاهد بازگشت جنگ کلاسیک با شدت بالا هستیم. جنگی با شدت بالا با تانک، ​​هواپیما، انفجار، نه تنها در اوکراین و غزه، در آفریقا، آمریکای لاتین و بازی‌های جنگی در هند و اقیانوس آرام. 

بورل گفت: این روزها شاهد افزایش تهدیدهای ترکیبی هستیم. این یک تهدید کلاسیک نیست، چیزی ظریف‌تر است. دستکاری اطلاعات است، اسلحه سازی مهاجرت است، تا مهاجران به سلاحی تبدیل می‌شوند که در برابر مرزها طرح‌ریزی می‌شوند. ما شاهد حملات سایبری هستیم. نیازی به بمباران نیست، گاهی اوقات فقط یک "کلیک" کافی است تا مشکلات بزرگی ایجاد شود. می‌توان کل سیستم برق را بدون پرتاب حتی یک بمب فلج کرد.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جنگ در اوکراین مهمترین تهدید وجودی اروپا و جنگ غزه بزرگترین سؤال اخلاقی است.

به نقل از سایت اتحادیه اروپا، او گفت: پیروزی روسیه در اوکراین اتحادیه اروپا را در خطر بزرگی قرار خواهد داد و در خاورمیانه، ما در حال درک آزمون سخت دیگری برای نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی هستیم. نظم مبتنی بر قواعد بین المللی مبتنی بر نهادهایی است، برای مثال دیوان بین المللی دادگستری (ICJ). احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام آور است. همه اعضای اتحادیه اروپا باید این قوانین را رعایت کنند. اگر اینطور نیست، نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که می‌توانیم تصور کنیم.

بورل تاکید کرد: آنچه در غزه می‌بینیم قطعاً وحشتناک است و بارها گفته‌ام؛ یک وحشت نمی‌تواند وحشت دیگری را توجیه کند.

او گفت: اما فقط این دو جنگ وجود ندارد. ما تمایل داریم روی آنها تمرکز کنیم، اما بسیاری دیگر وجود دارند. در سال ۲۰۲۲، ۵۶ کشور دچار درگیری مسلحانه شدند. در سال ۲۰۱۰، فقط ۳۰ کشور بود و شدت جنگ رو به افزایش است. چند تلفات در سودان، چند تلفات در شاخ آفریقا که هرگز به سرفصل مطبوعات اروپایی نخواهد رسید؟ بله، جهان در حال تبدیل شدن به یک «تئاتر امنیتی واحد» است. نقاط داغ - در هر جایی که هستند - تأثیر گسترده‌ای بر امنیت جهانی دارند.

بورل تاکید کرد: حداقل سه نقطه مهم امنیتی در جهان وجود دارد؛ سه تنگه در جهان؛ بسفر، دریای سرخ و تایوان. بسفر درباره غلات است، درباره غذا. دریای سرخ باب المندب، درباره انرژی، نفت و گاز است و تایوان درباره تراشه‌ها، در مورد فناوری است. خوب در این سه جا می‌توان سرنوشت دنیا را نوشت و تهدیدهای در مورد غذا، انرژی و فناوری روی سر ما می‌چرخد و هر اتفاقی که در یکی از آنها بیفتد مطمئناً موجی از شوک را به بقیه جهان خواهد فرستاد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما می‌بینیم که در خلیج عدن چه اتفاقی می‌افتد، جایی که ۴۰ درصد کشتیرانی جهان ترانزیت می‌کند. این قطعاً پیامدهایی در سراسر جهان دارد. ما منطقه هند و اقیانوس آرام را می‌بینیم، جایی که ۸۰ درصد تراشه‌هایی که ما هر روز برای تقریباً همه چیز استفاده می‌کنیم، در آن تولید می‌شود. ما می‌بینیم که در کجا مواد حیاتی وجود دارد که برای انتقال دیجیتال کاملا ضروری است و کمتر و کمتر چیزی وجود دارد که بتوانیم بگوییم توافق و اجماع است.

بورل تصریح کرد: ببینید در شورای امنیت سازمان ملل چه می‌گذرد. هیچ توافقی وجود ندارد، فقط وتو وجود دارد. سیستم سازمان ملل به دلیل وتو فلج شده است و این وتوها درگیری‌ها را حفظ می‌کنند و این درگیری‌ها می‌تواند مردم را بکشد و ناامنی را گسترش دهد و سوالات اخلاقی را برای همه ما مطرح کند. /ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها