تحریم‌های جدید آمریکا علیه واگنر!

کد خبر: 1230015

درحالیکه روسیه در تدارک انحلال و ادغام گروه واگنر در ارتش است، خزانه‌داری آمریکا چهار نهاد و یک فرد را در روسیه، امارات و جمهوری آفریقای مرکزی به بهانه ارتباط با این گروه تحت تحریم قرار داد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه واگنر!

درحالیکه روسیه در تدارک انحلال و ادغام گروه واگنر در ارتش است، خزانه داری آمریکا چهار نهاد در روسیه، امارات و جمهوری آفریقای مرکزی را به بهانه ارتباط با این گروه تحت تحریم قرار داد.

به گزارش فارس، وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه تحریمهایی را علیه 4 شرکت و یک فرد، که به ادعای واشنگتن در کار تجارت طلا و تجارت تسلیحات برای گروه واگنر دخیل هستند، اعمال کرد.

براساس گزارش سی ان ان، تحریمهای جدید علیه واگنر چند روز پس از شورش مسلحانه این گروه در روسیه اعلام شده است.

این گزارش افزود: آمریکا شرکتهایی در روسیه، امارات متحده عربی و جمهوری آفریقای مرکزی را با ادعای درگیری آنها در تجارت غیرقانونی طلا برای تامین مالی گروه واگنر و حفظ و گسترش قدرت نظامی این گروه از جمله در درگیریهای نظامی در اوکراین و آفریقا را هدف گرفته است.

فرد تحریم شده توسط آمریکا «آندری نیکلاویچ ایوانف» است که گفته می‌شود یکی از مدیران اجرایی گروه واگنر و از چهره‌های نزدیک به یوگنی پریگوژین رئیس این گروه است.

خزانه داری آمریکا معتقد است که ایوانف به طور مستقیم با نهاد تحت امر پریگوژین در مالی و مقامات ارشد این کشور در تجارت طلا، معدن و دیگر فعالیتهای گروه واگنر در کشور مالی کار می‌کند.

«برایان نلسون» معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی می‌گوید، گروه واگنر از طریق استخراج منابع طبیعی در کشورهایی مثل جمهوری آفریقای مرکزی و مالی عملیاتهای نظامی خود را تامین مالی می‌کند.

وی تاکید کرد، ایالات متحده به هدف گیری منابع درآمدی گروه واگنر برای کاستن از فعالیتهای نظامی این گروه در آفریقا و اوکراین ادامه خواهد داد.

ادعاهای مقامات آمریکایی درباره منابع مالی گروه واگنر درحالیست که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که بودجه این گروه مستقیم توسط دولت روسیه و مشخصا وزارت دفاع این کشور تامین می‌شد.

به دنبال شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین در روسیه که از شامگاه جمعه تا غروب شنبه به طول انجامید دولت روسیه تصمیم گرفته گروه واگنر را در ارتش این کشور ادغام کند. رئیس گروه واگنر هم اکنون در بلاروس به سر می‌برد و به گفته پوتین اعضای واگنر یا باید با ارتش روسیه قرارداد ببندند یا به بلاروس بروند.

خزانه داری آمریکا ماه گذشته میلادی نیز «ایوان مسلوف» رئیس گروه واگنر در مالی را در لیست تحریمهای خود قرار داده بود.

 آمریکا: به زودی تحریم علیه واگنر اعلام می‌کنیم

به رغم گزارش اخیر یک رسانه آمریکایی درباره تصمیم واشنگتن برای به تاخیر انداختن تحریم‌ها علیه گروه واگنر، وزارت امور خارجه آمریکا از وضع«بسیار زود» این تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، این کشور «بسیار زود» تحریم‌هایی جدید را علیه گروه پیمانکار نظامی خصوصی واگنر و در ارتباط با فعالیت‌های این گروه در قاره آفریقا اعلام می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «مت میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری روزانه جزئیاتی بیشتر درباره این تحریم‌ها مشخص نکرد. این مقام آمریکایی گفت که این تحریم‌ها «این هفته» اعلام می‌شوند و مربوط به شورش نافرجام اخیر گروه واگنر در روسیه نبوده و با فعالیت‌های این گروه در آفریقا مرتبطند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: «اقداماتی که ما علیه گروه واگنر اتخاذ می‌کنیم در ارتباط با رخداد‌هایی که چند روز قبل اتفاق افتاد نیستند بلکه مربوط به فعالیت‌های قبلی آنها در کشورهای آفریقایی هستند.»

میلر مدعی شد: «ما به رصد نزدیک اقداماتی که آنها بر خلاف منافع کشورهای محل فعالیتشان اتخاذ می‌کنند ادامه می‌دهیم. و ما به اتخاذ اقداماتی برای پاسخگو کردن آنها ادامه خواهیم داد.»

چهار روز پیش روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا به نقل از منابع آگاه نوشت، واشنگتن قصد دارد وضع تحریم‌های جدید علیه گروه واگنر را به دلیل شورش «یوگنی پریگوژین» رهبر این گروه علیه کرملین به تاخیر بیندازد.

یکی از منابع مورد استناد این روزنامه آمریکایی ادعا کرد، بهانه آمریکا برای اتخاذ این تصمیم «این نگرانی که این تحریم‌ها در نهایت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کمک کند» است.

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین، رئیس گروه واگنر اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند.

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را متوقف کرده و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

«آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس روز سه شنبه اعلام کرد، پریگوژین وارد این کشور شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد