آمریکا به دنبال طرحی برای افزایش تعداد اعضای شورای امنیت

کد خبر: 1226985

یک رسانه آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن در حال توسعه طرح‌هایی برای ایجاد تحول در شورای امنیت سازمان ملل است و مقامات آمریکایی امیدوارند با به رسمیت شناختن نقشه پراکنده قدرت در جهان امروز، اعتماد به این شورای امنیت را بازگرداند.

آمریکا به دنبال طرحی برای افزایش تعداد اعضای شورای امنیت

یک رسانه آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن در حال توسعه طرح‌هایی برای ایجاد تحول در شورای امنیت سازمان ملل است و مقامات آمریکایی امیدوارند با به رسمیت شناختن نقشه پراکنده قدرت در جهان امروز، اعتماد به این شورای امنیت را بازگرداند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در حال رایزنی با دیپلمات‌های ۱۹۳ کشور عضو این سازمان است تا بازخوردی درباره گسترش احتمالی شورای آمریکا پیش از گردهمایی سالانه رهبران جهان در نیویورک در پاییز امسال به دست آورد.

این رسانه آمریکایی نوشت که طرح آمریکا که انتظار می‌رود شامل اضافه شدن تقریباً ۶ کرسی دائمی جدید به شورا بدون اعطای حق وتو به این کشورها باشد، نشان دهنده تمایل جو بایدن برای به رسمیت شناختن نفوذ روزافزون جهان در حال توسعه و رسیدگی به ناامیدی گسترده از اعضای فعلی شورای امنیت و ناتوانی آنها در مقابله با درگیری‌های جهانی، به ویژه جنگ در اوکراین است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: بایدن علیرغم بی میلی قدرت‌های مستقر در شورای امنیت به واگذاری سلطه سنتی خود در این شورا به دنبال اصلاحات در آن است. دولت آمریکا سعی می‌کند تا نشان دهد که سازمان ملل متحد همچنان ابزاری مهم برای جلوگیری از جنگ است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت که دولت به رهبری توماس-گرینفیلد در تلاش است تا "در مورد یک پیشنهاد معقول و معتبر که در واقع می‌تواند موفق شود و اصلاحات را محقق کند, نظر اعضای سازمان ملل را جلب کند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ کشور ۱۶ خرداد به انتخاب پنج عضو غیردائم شورای امنیت برای دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ رأی داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسلوونی، کره جنوبی, گویان، سیرالئون و الجزایر پنج عضو جدید شورای امنیت هستند.

در این میان, بلاروس، متحد نزدیک روسیه در رقابت با اسلوونی برای کسب کرسی شورای امنیت ۱۵ عضوی شکست خورد.

اسلوونی در انتخاباتی که نشان دهنده مخالفت با حمله روسیه به اوکراین بود، کرسی اروپای شرقی در شورای امنیت را به دست آورد و بلاروس از ورود به این شورای باز ماند.

در این رای گیری, اسلوونی ۱۵۳ رای و بلاروس ۳۸ رای به دست آوردند.

استقبال سازمان ملل از تصمیم آمریکا برای بازگشت دوباره به یونسکو

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل از تصمیم آمریکا برای بازگشت دوباره به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ما از تصمیم آمریکا برای پیوستن دوباره به یونسکو استقبال می‌کنیم. نهادهای چند جانبه با حضور تعداد بیشتری از اعضا می‌توانند با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

دوجاریک در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت سلامتی یک زندانی فلسطینی گفت که اطلاعاتی در این زمینه ندارد.

سخنگوی سازمان ملل در عین حال افزود که ما به صورت مداوم وضعیت میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را زیر نظر داریم و رژیم اسرائیل بعنوان عضو سازمان ملل دارای مسوولیت‌هایی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که آمریکا برای مقابله با نفوذ چین به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بازخواهد گشت و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بدهی معوقه خود را در سال‌های آتی پرداخت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری روز دوشنبه به نقل از مقام های آمریکایی نوشت که در تصمیم این کشور برای بازگشت به یونسکو، نگرانی از تلاش چین برای پر کردن جای خالی آمریکا در سیاستگذاری های یونسکو و به خصوص تعیین معیارهای هوش مصنوعی و آموزش فن آوری در جهان، نقش به سزایی داشت.

ریچارد وِرما، معاون منابع و مدیریت وزارت امور خارجه آمریکا، هفته پیش نامه ای را به اودری آزولی (Audrey Azoulay) دبیر کل یونسکو ارسال و برنامه بازگشت کشورش را به صورت رسمی اعلام کرد.

به گفته یکی از دیپلمات ها، ماه آینده میلادی ۱۹۳ عضو این سازمان در مورد بازگشت مجدد آمریکا که زمانی بزرگترین حامی مالی این سازمان بود، رای گیری خواهند کرد. آمریکا و اسرائیل در سال ۲۰۱۱ که یونسکو با عضویت فلسطین موافقت کرد، از پرداخت حق عضویت خود سرباز زده و در سال ۲۰۱۳ حق رای را از دست دادند و دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت تا آمریکا را در سال ۲۰۱۸ به صورت کامل از این نهاد خارج کند.

بر اساس طرح توافق شده میان یونسکو و واشنگتن، دولت آمریکا علاوه بر دیون سال جاری میلادی، ۱۰ میلیون دلار اضافه بابت آموزش هلوکاست، حفظ میراث فرهنگی اوکراین، ایمنی خبرنگاران و آموزش دانش و فن آوری در آفریقا اختصاص خواهد داد.

دولت بایدن خواهان اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار بابت دیون معوقه این کشور به یونسکو در بودجه سال ۲۰۲۴ شده است. در لوایح بودجه سال های آتی نیز مبالغ مشابهی به یونسکو اختصاص خواهد یافت تا بدهی ۶۱۹ میلیون دلاری آمریکا به این سازمان به صورت کامل پرداخت شود.

بودجه عملیاتی سالانه یونسکو ۵۳۴ میلیون دلار است و آمریکا پیش از خروج تامین ۲۲ درصد از آن را بر عهده داشت. آمریکا در سال ۱۹۸۴ و در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان نیز از یونسکو خارج شده بود و آن را به سوء مدیریت، فساد و پیشبرد منافع شوروی متهم می کرد. این کشور در سال ۲۰۰۳ دوباره به یونسکو پیوست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد