«روز هشتم» کابینه نتانیاهو به شورای امنیت کشید

کد خبر: 1196763

یورش وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، اگرچه از پشتوانه حمایت نخست‌وزیر و شاباک برخوردار بود، اما از کاخ سفید تا چین به شدت به این اقدام واکنش نشان دادند تا جایی که شورای امنیت امروز به درخواست امارات و چین تشکیل جلسه می‌دهد.

«روز هشتم» کابینه نتانیاهو به شورای امنیت کشید

هر چه می‌گذرد، بیشتر روشن می‌شود کابینه‌ای که بنیامین نتانیاهو بر تشکیل آن اصرار داشت و همه هشدار‌ها از بدنه این رژیم را نادیده گرفت، تا چه حد می‌تواند برای تل‌آویو بحران ایجاد کند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صبح سه شنبه با همراهی نیرو‌های پلیس این رژیم و نیرو‌های گارد مرزی به مسجدالاقصی یورش برد. آن‌هم در شرایطی که سازمان اطلاعات اسرائیل (شاباک) به او مجوز چنین اقدامی را داد. این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در توئیتی با بیان اینکه «اسرائیل دیکته‌های کسی را در مورد امنیت خود نمی‌پذیرد»، نوشت: «نزاع با نیمی از جهان فقط برای اینکه بن‌گویر ۱۳ دقیقه را در مسجدالاقصی سپری کند. این بی‌مسئولیتی سیاسی و ضعف باورنکردنی نتانیاهو در مقابل وزرای کابینه‌اش است.»‌کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید هم به شدت به اقدام ایتمار بن‌گویر واکنش نشان داد: «امریکا برای حفظ وضعیت موجود در خصوص اماکن مقدس در قدس، ثابت‌قدم است. هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که وضعیت فعلی را تغییر دهد، غیر قابل قبول است.»‌همچنین، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به این اقدام گفت که واشنگتن بسیار نگران است. وی هشدار داد، آنچه ایتمار بن‌گویر انجام داد و در خاورمیانه و فراتر از آن محکوم شد، می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند.

وحشت از موشک‌های غزه

دیگر مقامات کاخ سفید، اقدام بن‌گویر را کاملاً غیرمنطقی خوانده و گفتند که هدف او جلب توجه بیشتر به خود بوده است. این مقامات افزودند: «بن‌گویر مسائل مهمی دارد، پس به آن‌ها رسیدگی کند، چراکه اگر به خاطر او موشک‌هایی از غزه شلیک شود، بسیار آزار‌دهنده خواهد بود.» نگرانی امریکا به ویژه از این جهت اهمیت دارد که ارتش رژیم صهیونیستی عصر سه شنبه اعلام کرد شلیک چندین راکت را از غزه به سمت شهرک‌های اطراف این منطقه رصد کرده است. نیرو‌های پلیس رژیم صهیونیستی نیرو‌های خود را در شهر قدس به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.

البته بنیامین نتانیاهو طی اظهاراتی مکتوب از یورش وزیرش به مسجدالاقصی دفاع کرد. اوفیر جندلمن، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز در تشریح موضع نتانیاهو گفت: «اسرائیل هرگز وضعیت موجود در اماکن مقدس را تغییر نخواهد داد و بازدید هر اسرائیلی از حرم شریف چه وزیر باشد چه فردی عادی، بخشی جدایی‌ناپذیر از این اقدامات است.»‌اداره اوقاف اسلامی در قدس می‌گوید، مقصود از وضعیت موجود وضعیتی است که قبل و بعد از اشغال قدس توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ حاکم بوده است و به موجب آن تنها این اداره مسئول اداره امور مسجد است که به مسلمانان اختصاص دارد.

مجموعه این تحولات باعث شد در پی درخواست امارات و چین از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برگزاری جلسه‌ای با محوریت بررسی تحولات اخیر در مسجدالاقصی، شورای امنیت امروز این جلسه علنی را برگزار کند. فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره آنچه به سرکردگی ایتمار بن‌گویر انجام داد، گفت: «آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از همگان می‌خواهد از اقداماتی که ممکن است تنش‌ها را در اماکن مقدس قدس و اطراف آن بیشتر کند، خودداری کنند. گوترش بر اهمیت پایبندی به وضعیت کنونی و نقش ویژه اردن در قدس و مسجدالاقصی تأکید دارد.» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از هیئت فلسطین در نیویورک خواست اقدام فوری را در سازمان ملل و شورای امنیت برای محکومیت و توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و نقض خطرناک وضعیت تاریخی و قانونی قدس اتخاذ کند. عباس گفت: «این اقدام با هماهنگی اردن و گروه‌های دوست در سازمان ملل انجام می‌شود.»

مخالفت اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب

اتحادیه اروپا بر اهمیت حفظ وضعیت کنونی اماکن مقدس تأکید و اعلام کرد: «اقداماتی که با این مسئله مغایرت داشته باشد موجب افزایش تنش در قدس و اراضی فلسطینی می‌شود. هفته‌های گذشته شاهد افزایش خطرناک تنش‌ها بودیم و مهم است که تنش‌ها و هرگونه اقدامات تحریک‌آمیزی که موجب افزایش تنش شود، متوقف شود. موضع ما درباره قدس تغییری نکرده است و باید راهکاری ارائه شود که در آن قدس پایتخت آتی دو کشور باشد.» این اتحادیه اعلام کرد: «وضعیت کنونی اماکن مقدس و قیمومیت اردن دو مسئله ضروری برای صلح منطقه‌ای و ثبات و توازن میان ادیان اصلی در قدس هستند و این مسئله بسیار مهمی برای ما است.»‌همچنین، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، تعرض بن‌گویر به مسجدالاقصی را تحریک‌آمیز خواند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با شدید‌ترین لحن، ورود غیرقانونی ایتمار بن‌گویر به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد و آن را نقض حرم مقدس و تعرض به قبله نخست مسلمانان و تنش‌زایی و تحریک احساسات روحی آن‌ها با تصمیم کابینه نتانیاهو و حمایت دستگاه‌های امنیتی دانست. وی این یورش آشکار را در چارچوب آغاز برنامه افراطی و طرح‌های شهرک‌سازی دولت نتانیاهو که ممکن است منجر به تشدید اوضاع در قدس و سایر اراضی اشغالی به گونه‌ای بسیار خطرناک شود، عنوان کرد. ابوالغیط دولت نتانیاهو را مسئول عواقب وضع موجود دانست.

مجمع علمای مسلمان لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای تجاوز ایتمار بن‌گویر به مسجدالاقصی را محکوم و اعلام کرد، این وزیر کابینه افراطی رژیم اشغالگر هنگام سحر در تاریکی همانند دزدانی که بدون اجازه وارد خانه‌ها می‌شوند، به مسجدالاقصی یورش برد. امت اسلامی منتظر پاسخ گروه‌های مقاومت به گستاخی این وزیر صهیونیست و امثال او بوده تا از انجام تجاوزات دیگر آن‌ها جلوگیری شود. جنبش امل لبنان نیز دیروز با محکومیت هتک حرمت مسجدالاقصی توسط بن‌گویر خواستار آن شد تا اقدام چالش‌گرایانه دشمن صهیونیستی به ظرفیتی برای هم‌افزایی جهت حمایت از قدس و مقدسات تبدیل شود. وزارت امور خارجه لبنان روز سه شنبه یورش بن‌گویر به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم و اعلام کرد: «این تجاوز خطرناک و هتک حرمت مسجدالاقصی و کل حرم مقدس از جانب وزیر کابینه جدید اسرائیل بیانگر جهت‌گیری‌های افراطی این کابینه نسبت به ملت فلسطین و حقوق و مقدسات آنهاست.»‌در ادامه این بیانیه آمده است: «این سیاست‌های افراطی کابینه اسرائیل را در تجاوزات مکرر ضد فلسطینیان و حمله به اردوگاه‌ها و خانه‌ها و تخریب املاک آن‌ها می‌بینیم؛ به ویژه از خلال تغییر ویژگی و واقعیت شهر قدس.» وزارت خارجه لبنان افزود: «این اقدامات پیامی روشن از جانب کابینه نتانیاهو درباره سیاست‌های متجاوزانه خود و رد هرگونه تلاش برای رسیدن به راهکار «دودولتی» در فلسطین است. ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم مسئولیت‌های خود را در این زمینه بر عهده بگیرد و هرآنچه که لازم است برای مهار این تجاوزات و پاسخ به کابینه اسرائیل انجام داده و این رژیم را ملزم به احترام به تصمیمات مشروع بین‌المللی کند.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها