کرملین: «بمب کثیف» در اوکراین تهدید نیست خطر واقعی است

کد خبر: 1181696

سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که عدم باور کردن کشورهای غربی به اطلاعات وزارت دفاع این کشور در رابطه با قصد کی‌یف برای استفاده از «بمب کثیف» در اوکراین، به معنای از بین رفتن این تهدید نیست و این خطر واقعی است.

کرملین: «بمب کثیف» در اوکراین تهدید نیست خطر واقعی است

سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که عدم باور کردن کشورهای غربی به اطلاعات وزارت دفاع این کشور در رابطه با قصد کی‌یف برای استفاده از «بمب کثیف» در اوکراین، به معنای از بین رفتن این تهدید نیست و این خطر واقعی است.

به نقل از خبرگزاری «تاس»،دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه ظهر امروز دوشنبه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که عدم اعتماد ناتو به اطلاعات مربوط به در اختیار داشتن "بمب کثیف" که توسط کی‌یف ساخته شده، به این معنا نیست که چنین تهدیدی وجود ندارد.

وی گفت: «این تهدید وجود دارد و واقعی است و اطلاعات مربوط به آن توسط وزیر دفاع فدراسیون روسیه [سرگئی شویگو] به اطلاع طرف‌های غربی رسیده است. بعد از این، به خود آنها بستگی دارد که این تهدید را باور کنند یا باور نکنند.»

آمادگی مقامات اوکراینی برای انجام اقدامات تحریک آمیز در خاک خود با استفاده از سلاح هسته‌ای کم قدرت یا به اصطلاح «بمب کثیف»، روز گذشته، یکشنبه مشخص شد. در همان روز، سرگئی شویگو با لوید آستین، همتای آمریکایی خود در خصوص وضعیت اوکراین گفتگو کرد. وزیر دفاع روسیه همچنین در گفتگوهای تلفنی، نگرانی مسکو از تحریکات احتمالی اوکراین در این رابطه را به اطلاع همتایان خود از ترکیه، انگلیس و فرانسه رساند.

با وجود این، سه کشور انگلستان، فرانسه و ایالات متحده با انتشار بیانیه مشترکی، اطلاعات طرف روسی مبنی بر آماده شدن اوکراین برای استفاده از "بمب کثیف" را رد کرده و این اطلاعات را "ادعاهای نادرست" خواندند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، امروز در این نشست مطبوعاتی یادآور شد که پیشنهاد اتحادیه اروپا برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین، اقدامی غیرقانونی و مغایر با قوانین بین المللی است.

وی توضیح داد: «به طور کلی، اکنون بسیاری از دارایی‌های روسیه، از جمله ذخایر طلا و ارز کشور، توسط کشورهای خاصی به سرقت رفته است که ما آن را «غرب جمعی» می‌نامیم. این اقدامات کاملاً غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی هستند. مسدود کردن دارایی های روسیه توسط کشورهای خارجی تجاوز به دارایی دولتی و خصوصی است.  چنین اقداماتی "پایه و اساس سیستم روابط اقتصادی موجود در جهان را ویران می کند. البته ما به دنبال یافتن راه هایی برای مقابله با این اقدامات خواهیم بود.»

سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به سئوال دیگری، علت کاهش تماس‌های تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه را با این واقعیت توضیح داد که آنها نمی‌خواهند به مواضع مسکو گوش بدهند.

وی به خبرنگاران گفت: در خصوص ماکرون و شولز، باید بگویم که آنها تمایلی به گوش دادن به موضع گیری طرف روسی و مشارکت در تلاش‌ها برای ارائه خدمات میانجیگری به منظور حل و فصل مناقشه در اوکراین نشان نمی‌دهند. بنابراین، تماس های کمتری با آنها گرفته می‌شود.

پسکوف افزود: در عوض، آنکارا مواضعی متفاوت از دیدگاه پاریس و برلین در این زمینه اتخاذ کرده  و سه مورد گفتگوی پوتین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهورب ترکیه در طول یک ماه گذشته نشان دهنده این واقعیت است.

پیش از این،  رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که قصد دارد به گفتگوهای تلفنی خود با پوتین ادامه دهد. ماکرون این اقدام را با این واقعیت که مسئولانه به انجام مأموریت خود می پردازد، توضیح داد.

رئیس جمهوری ترکیه چندی پیش خود را تنها رهبری خواند که قادر به گفتگو هم با پوتین و هم با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین است. اردوغان یادآور شد که به لطف تلاش‌های آنکارا، تبادل بزرگ اسیران جنگی بین مسکو و کی‌یف صورت گرفته است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها