اخبار تحولات اوکراین/ بایدن به ‌کی‌یف می رود؟/گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین/مخالفت ماکرون با اتهام نسل کشی در اوکراین

کد خبر: 1141069

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا آمادگی خود را برای سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین اعلام کرد.

اخبار تحولات اوکراین/ بایدن به ‌کی‌یف می رود؟/گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین/مخالفت ماکرون با اتهام نسل کشی در اوکراین

به نقل از آرتی، بایدن روز پنجشنبه در پایگاه هوایی "اندروز" در مریلند در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید "آیا دولت آمریکا قصد دارد یک مقام عالی رتبه به اوکراین بفرستد یا خیر"، گفت: "بله، ما اکنون درحال تصمیم‌گیری در این باره هستیم."

بایدن در پاسخ به سوالی دیگر در مورد جایگاه این مقام، با سوال متقابل خطاب به خبرنگار گفت: "شما برای رفتن حاضری؟" خبرنگار هم در پاسخ به این سوال از خود بایدن، پرسید: "خود شما آماده‌ای؟"  بایدن نیز گفت:" بله".

این اولین باری نیست که بایدن نسبت به انجام این سفر ابراز علاقه می کند، اما میزان جدیت او هنوز مشخص نیست.

پیشتر کارن ژان-پیر، معاون سخنگوی کاخ سفید گفت که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر جو بایدن به اوکراین وجود ندارد.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی گفت که رئیس جمهور آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد که مقامات ارشد دولتش را به اوکراین بفرستد تا از تلاش‌ها برای مقابله با حمله روسیه حمایت کنند.

این مقام روز پنجشنبه در اظهاراتی به شبکه الحره توضیح داد از جمله شخصیت‌هایی که بایدن ممکن است به اوکراین بفرستد، وزیران امور خارجه، دفاع، خزانه داری یا مشاور امنیت ملی هستند.

این مقام افزود که تصمیم برای اعزام یک نماینده عالی رتبه به اوکراین «در صورت اتخاذ» نشان دهنده عزم و تعهد دولت آمریکا برای کمک به اوکراین در مواجهه با روسیه است.

وی توضیح داد که انتخاب فرستاده مربوط به شخص رئیس جمهور آمریکا است و این بستگی به ماهیت ماموریتی دارد که او انجام خواهد داد./ایسنا

افشاگری‌ جدید روسیه از فعالیت‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین

فرمانده دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیک روسیه در گزارشی از کارمندان آمریکایی و اروپایی در مرکز علم و فناوری اوکراین پرده برداشت که در حال تحقیق در حوزه‌ منافع بیولوژیک ارتش آمریکاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ایگور کریلوف، فرمانده دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح روسیه گفت: اسامی مقاماتی را که در اجرا کردن برنامه‌های نظامی بیولوژیک شرکت داشته‌اند، اعلام می‌کنم. کرتیس بجلاجاک، شهروند آمریکایی، مدیر اجرایی مرکز علم و فناوری اوکراین است  و از سال ۱۹۹۴ در این موسسه فعالیت می‌کند.

همچنین در این گزارش آمده، فیلیپ دالیف، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه ناظر واشنگتن در این مرکز است.

اسنادی که به دست وزارت دفاع روسیه رسیده تایید می‌کند که میان مرکز علم و فناوری اوکراین و وزارت خارجه آمریکا ارتباطی وجود دارد و شرکت مهندسی «بلک اند ویچ» پیمانکار اصلی پنتاگون در این زمینه است.

کریلوف در گزارش خود نوشت: این مرکز از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ بیش از ۵۰۰ پروژه پژوهشی در کشورهای پساشوروی (اوکراین، گرجستان، مولداوی و آذربایجان) انجام داده است.

وی افزود، آمریکا در یک سال گذشته بیش از ۳۵۰ میلیون دلار صرف پروژه‌های این مرکز صرف کرده؛ مرکزی که از این بودجه برای انجام آزمایش‌های موردنظر پنتاگون از جمله در حوزه تسلیحات بیولوژیک استفاده کرده است.

سرپرست‌های آمریکایی این آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین علاقه زیادی به پروژه‌های دومنظوره دارند، که هدف بسیاری از آن‌ها مطالعه عوامل تسلیحات بیولوژیک - از جمله تولارمی و طاعون - است.

سفارت فرانسه در اوکراین به کی‌یف بازمی‌گردد

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد کشورش، در پی اقدام ماه مارس مبنی بر انتقال سفارت خود در اوکراین به شهر"لویو" در غرب این کشور، قصد دارد مجددا آن را در "مدت زمانی خیلی سریع" به شهر کی‌یف بازگرداند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ای.بی.سی نیوز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه در تماس تلفنی با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود، این خبر را اعلام کرد.

لودریان در بیانیه‌ای گفت: روند این استقرار مجدد سفارت ما در اوکراین در شهر کی‌یف خیلی زود انجام خواهد شد و این امر این امکان را فراهم می‌کند که حمایت ارائه شده از سوی فرانسه به اوکراین در همه زمینه‌ها با هدف رسیدگی به جنگی که روسیه در ۲۴ فوریه آغاز کرد، هر چه بیشتر تعمیق شود.

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک نشست خبری با این پرسش روبرو شد که آیا آمریکا در حال بررسی اقدامی مشابه  با توجه به این که در حال حاضر بخش عمده‌ای از جنگ در اوکراین از سمت جنوب این کشور به سمت شرق منتقل شده، است؟ به گفته پرایس، سفارت آمریکا در اوکراین نیز پس از آغاز حمله روسیه از کی‌یف به لویو منتقل شد، اما کارکنان این سفارتخانه در روزهای اخیر از محل لهستان مشغول به کار بوده اند.

پرایس به خبرنگاران گفت که وزارت امور خارجه آمریکا "همچنان" در حال بررسی امکان انتقال سفارتش به شهر کی‌یف است، اما تیم سفارت در لهستان باقی می‌ماند و مانند گذشته از مرز برای رفتن به لویو عبور نمی‌کند.

پرایس خاطر نشان کرد: "بدیهی است که هدف ما این است که به محض اینکه شرایط ایمن شده و امکان عملی شدن حضور دیپلماتیک فعال ما در اوکراین فراهم شود چنین حضوری را داشته باشیم."

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین: کمک بیشتر به کی‌یف، تحریم مضاعف علیه مسکو

وزرای امور خارجه آمریکا و اوکراین در تماسی تلفنی اختصاص ۸۰۰ میلیون دلار به تقویت توان دفاعی اوکراین و وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این بودجه اضافه به اوکراین در جمع‌آوری سلاح، مهمات و دیگر کمک‌های امنیتی کمک می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود از «تعهد استوار به حق حاکمیت و تمامیت ارضی» اوکراین سخن گفت.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: در ادامه ارائه کمک‌های امنیتی و انسانی به دولت و مردم اوکراین در جنگ با روسیه مصمم هستیم.

این دو دیپلمات ارشد همچنین بیان کردند که کمک‌های دولت آمریکا و متحدانش به اوکراین تاثیرگذار بوده است.

بلینکن «شجاعت اوکراین، خصوصا مدافعان ماریوپل را ستود.»

کولبا نیز در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: در تازه‌ترین تماس خود با بلینکن، درباره بسته کمکی نظامی بعدی به اوکراین بحث کرده و درباره مواضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به توافق رسیدیم. از آمریکا به‌خاطر حمایت بی‌دریغ اتحادش با اوکراین سپاسگزارم.

 ماکرون دلیل مخالفتش با اتهام نسل کشی در اوکراین را به زلنسکی توضیح داد

رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با رئیس جمهور اوکراین مجددا تاکید کرد که با استفاده از واژه نسل کشی درباره رویدادهای اوکراین مخالف است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز پنج شنبه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین به صورت تلفنی رایزنی کرد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، ماکرون در این تماس تلفنی گفته با احترام به رویدادهایی که در اوکراین رخ می‌دهد او مخالف استفاده از واژه «نسل کشی» است.

ماکرون در مصاحبه با رادیو «بلئو» فرانسه افزود: من پاسخ مستقیمی به او دادم و گفتم که حقوقدان‌ها و نه سیاستمداران باید مشخص کنند که آیا میتوان از واژه نسل کشی استفاده کرد یا نه. اگر نسل کشی است پس کشورهایی که چنین فکر می‌کنند باید مطابق با کنوانسیونهای بین الملی مداخله کنند. اما من فکر نمی‌کنم که آنها چنین چیزی بخواهند.

رئیس جمهور فرانسه که هم اکنون در کارزار انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است همچنین گفت: یک مساله کمک کردن و مساله دیگر افزایش تنشها با عباراتی است که زیاد معنی ندارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس جمهور روسیه را متهم کرد که در حال ارتکاب نسل کشی در اوکراین است. وی این سخنان را در جریان سخنرانی در آیوا در خصوص تلاش‌ها برای مقابله با افزایش قیمت سوخت به دلیل حمله روسیه به اوکراین مطرح کرد.

ماکرون پیش از این در واکنش به استفاده از عبارت نسل کشی در اوکراین از سوی جو بایدن گفته بود، «این روزها از در استفاده از چنین کلماتی محتاط هستم زیرا این دو ملت (روسیه و اوکراین) برادر یکدیگر هستند».

رئیس جمهور فرانسه افزود: «می‌خواهم به تلاش در حد توانم برای توقف جنگ و احیای صلح ادامه دهم. مطمئن نیستم که تشدید لفاظی‌ها، در رسیدن به این هدف کمکی کند».

 روسیه، اوکراین را به حملات بیشتر به کی‌یف تهدید کرد

سخنگوی وزرات دفاع روسیه در اشاره به حمله دیروز اوکراین تهدید کرد، در صورت ادامه حمله تروریستی یا خرابکاری در خاک روسیه، تعداد و مقیاس حملات موشکی مسکو علیه اهدافی در کی‌یف افزایش خواهد یافت.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش روسیه اعلام کرد در صورت حمله کی‌یف به قلمرو روسیه، حملات بیشتری علیه اهداف در پایتخت اوکراین انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، روز پنجشنبه دو بالگرد جنگی اوکراینی وارد حریم هوایی روسیه شدند و حداقل شش حمله به ساختمان‌های مسکونی در منطقه «بریانسک» انجام دادند.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) گفت که مسکو در پاسخ به هرگونه حمله یا خرابکاری در خاک روسیه، مقیاس حملات موشکی خود را به اهدافی در کی‌یف افزایش خواهد داد. کوناشنکوف به خبرنگاران گفت: تعداد و مقیاس حملات موشکی علیه اهداف در کی‌یف در پاسخ به دستور رژیم ملی‌گرای کی‌یف برای هرگونه حمله تروریستی یا خرابکاری در خاک روسیه افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ اوکراین هم گفت که موشک‌های کروز بسیار دقیق کالیبر در طول شب یک مرکز نظامی در حومه کی‌یف را هدف قرار دادند. به گفته وی، در نتیجه حمله به کارخانه نظامی «ویزار ژولیانی»، کارگاه‌های تولید و تعمیر سامانه‌های موشکی ضد هوایی دوربرد و میان‌برد و همچنین موشک‌های ضد کشتی منهدم شد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد سامانه اس-۴۰۰ این کشور، بالگرد ام‌آی-۸ اوکراینی را که روز قبل به روستای «کلیموو» در منطقه بریانسک حمله کرده بود، سرنگون کرد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد «۳۰ مزدور لهستانی» در اوکراین کشته شدند. طبق گزارش «اسکای نیوز»، وزارت دفاع روسیه همچنین از کنترل کامل بر کارخانه فولاد «ایلیچ» در ماریوپل خبر داد.

رسانه‌های روسیه دیروز (پنجشنبه) گزارش کردند که هفت نفر از جمله یک زن باردار و یک کودک در گلوله‌باران نیروهای مسلح اوکراین به روستایی در مرز روسیه با اوکراین زخمی شدند. شبکه روسی راشاتودی نیز گزارش کرد که گارد مرزی روسیه گزارش کرده یک حمله جداگانه از سوی ارتش اوکراین با قصد هدف قرار دادن یک گذرگاه مرزی نیز صورت گرفت.

کمیته تحقیقاتی روسیه با اعلام این خبر گفت که این یک توطئه جنایتکارانه بوه که در آن دو بالگرد تهاجمی ارتش اوکراین با عبور از حریم هوایی روسیه در حدود اواسط امروز به وقت ملی در ارتفاع پایین پرواز کردند و سلاح‌های سنگین به روستا شلیک کردند و دست‌کم ۶ حمله به ساختمان‌های مسکونی انجام دادند.

این خبر در حالی منتشر شد که روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه هشدار داد تا زمانیکه حملات اوکراین به اهدافی در خاک روسیه متوقف نشود، مسکو احتمالاً اقدامات نظامی در اوکراین را تشدید می‌کند و حتی امکان دارد، اتاق‌های فکر و تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار دهد.

روسیه در اواخر فوریه (۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه) به دنبال ناکامی اوکراین در اجرای مفاد توافقنامه‌های مینسک که در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت پس از به رسمت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دونباس، به اوکراین حمله کرد. از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، روسیه خواستار آن شده که اوکراین رسماً خود را یک کشور بی‌طرف اعلام کند که هرگز به بلوک نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نخواهد پیوست. از طرف دیگر، کی‌یف اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی‌دلیل بوده و ادعاهایی مبنی بر آن که اوکراین قصد دارد این دو جمهوری را با زور بازپس گیرد، رد کرده است.

 مقام آمریکایی:موضع ازبکستان در قبال اوکراین شراکت استراتژیک ما را تغییر نمی‌دهد

سفیر آمریکا در ازبکستان گفت: موضع تاشکند در قبال جنگ اوکراین را درک می‌کنیم و این امر تاثیری بر همکاری‌های استراتژیک ما ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «دانیل روزنبلوم» سفیر آمریکا در ازبکستان گفت که موضع ازبکستان در قبال جنگ در اوکراین را درک می‌کند و برای آن احترام قائل است.

وی افزود: ما برای ازبکستان احترام عمیقی قائل هستیم که به دلیل جایگاه جغرافیایی و تاریخی، مجبور است تعادل منافع و روابط با همسایگان خود را، به ویژه با آنان که همکاران تجاری و منابع سرمایه گذاری دارد، حفظ کند.

روزنبلوم در پاسخ به این سوال که «تاشکند» به اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین چه واکنشی نشان داد و آمریکا به عنوان شریک استراتژیک ازبکستان چگونه موضع آن را درک می‌کند، گفت: من این موضع را درک می‌کنم و برای آن احترام قائل هستم. چون ما درک می‌کنیم که شرایط برای ازبکستان دشوار است.

وی ادامه داد: ما در چارچوب سفرهایی که داشتیم، نیز در این مورد صحبت کردیم. این یکی از اهداف ما از دیدارها بود. عوامل جغرافیایی و تاریخی وجود دارند. ازبکستان به خاطر منافع خود باید به طور متعادل حرکت کند. روابط تجاری و سرمایه گذاری وجود دارند. در روسیه مهاجران کارگر ازبک کار می‌کنند. پولی که آنها ارسال می‌کنند در اقتصاد کشور یک سرمایه قابل ملاحظه‌ای است. این یک موضوع حیاتی برای ازبکستان است. ما این را درک می‌کنیم.

سفیر آمریکا خاطرنشان کرد: ما باید آشکارا صحبت کنیم تا مواضع یکدیگر را درک کنیم. ما به اظهارات اخیر «کامل‌اف» وزیر امور خارجه گوش دادیم و به نظر ما سیاستی که وی بیان کرد عاقلانه، منطقی و روشن است.

روزنبلوم تاکید کرد: ما این سیاست را درک می‌کنیم. ما مصمم هستیم برای حل مشکلات کنونی جهان از جمله در منطقه با ازبکستان همکاری کنیم.

این دیپلمات آمریکا گفت: همانطور که وزیر امور خارجه توضیح داد، ازبکستان بی طرف است. این جمهوری هم با روسیه و هم با اوکراین روابط تاریخی و مهمی دارد. ازبکستان در این موضوع یک کشور بی طرف است. بنابراین ما انتظار بی‌طرفی واقعی را داریم.

وی عنوان کرد: ما درک می‌کنیم که ازبکستان تجاوز روسیه را محکوم نمی‌کند یا مانند کشورهای اروپایی به اوکراین کمک نظامی یا هر کاری شبیه آن را انجام نمی‌دهد. آمریکا این را به عنوان یک بی طرفی خالصانه درک می‌کند و انتظار آن را دارد. این امر، شراکت استراتژیک ما با ازبکستان را تغییر نخواهد داد. ما منافع مشترک داریم. ما به تقویت همکاری های خود ادامه خواهیم داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد