اخبار جنگ اوکراین/ هشدار زلنسکی درباره سقوط دونباس/ درخواست زلنسکی از سئول/ پنتاگون: به اوکراین سامانه‌های پدافندی دوربُرد می‌دهیم

کد خبر: 1140260

همزمان با عقب‌نشینی روسیه از کی‌یف و تمرکز بر شرق اوکراین، ولودیمیر زلنسکی هشدار داد که نبرد بر سر منطقه جدایی‌طلب دونباس حیاتی و سرنوشت‌ساز خواهد بود.

اخبار جنگ اوکراین/ هشدار زلنسکی درباره سقوط دونباس/ درخواست زلنسکی از سئول/ پنتاگون: به اوکراین سامانه‌های پدافندی دوربُرد می‌دهیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزیره گفت: اگر نیروهای ما در دونباس نتوانند مواضعشان را حفظ کنند، حمله دوباره روسیه به استان و شهر کی‌یف تقریبا محتمل خواهد بود.

روسیه اخیرا با انصراف از تصرف کی‌یف، از این شهر حیاتی عقب‌نشینی کرده و اعلام کرد که نخستین فاز «عملیات ویژه‌اش» تقریبا به اتمام رسیده و از این به بعد، بر «آزادسازی» کامل منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز خواهد بود.

اما این تصمیم در نگاه ناظران غربی نشانه‌ای بود مبنی بر اینکه مسکو مقاومت اوکراین را دست کم گرفته بوده و اکنون پس از یک ماه جنگ، در حال محدود کردن اهدافش در این جنگ است.

با این حال، زلنسکی احتمال حمله‌ای جدید به‌ کی‌یف در صورت موفقیت ارتش روسیه در شرق اوکراین را رد نکرد.

آینده منطقه دونباس و کریمه - که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود الحاق کرد - نقطه کانونی مذاکرات جاری بوده است.

زلنسکی گفت: ما می‌خواهیم این مناطق به ما بازگردانده شود، اما آن‌ها (روسیه) این مناطق را بخش از خاک اوکراین نمی‌دانند. این چیزی است که می‌خواهیم درباره آن بحث کنیم.

زلنسکی همچنین گفت که گرچه او برای ملاقات با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین آماده است، اما «جنایات» ادعایی روسیه در بوچا و دیگر شهرهای اطراف کی‌یف، نشان می‌دهد که فضای مذاکرات احتمالی او و پوتین مثبت نخواهد بود.

مسکو اتهامات وارده به خود مبنی بر نقش داشتن در کشتارهای شهر بوچا را رد کرده است.

در همین حال، اوکراین اعلام کرده که آماده است تا در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی الزام‌آور از سوی غرب، سودای عضویت در ناتو را از سر بیرون کرده و رویکردی بی‌طرف اتخاذ کند.

اما زلنسکی تصریح کرد: چنین توافقی بدون فدراسیون روسیه امکان‌پذیر نیست.

اوکراین به دنبال تضمین‌های امنیتی برای تقویت قدرت دفاعی خود است. این کشور زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود را در چهارچوب تفاهم‌نامه‌ بوداپست - مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها که بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ به امضا رسید - کنار گذاشت.

زلنسکی گفت، گرچه اوکراین در آینده به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود، اما از تصمیم کشورش برای رها کردن زرادخانه‌هایش هم ابراز پشیمانی کرد.

این رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: امروز کسی کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند را تصرف نمی‌کند.

وی افزود: ما وضعیت خود و قدرت دفاعی‌مان را تضعیف کرده‌ایم. ما جمعیت خود را ضعیف کرده‌ایم. این چیزی است که از دست داده‌ایم. ما جان کسانی که مردند را از دست داده‌ایم.

زلنسکی گفت که مذاکرات تنها راه جلوگیری از خونریزی است. این در حالیست که دور آخر مذاکرات حضوری در ماه گذشته در ترکیه، پیشرفت چندانی نداشت./ایسنا

 درخواست زلنسکی از سئول: نیازمند جنگنده و تانک هستیم

رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی مجازی در پارلمان کره‌جنوبی گفت که اوکراین نیازمند جنگنده و تانک است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه از سئول درخواست کرد تا به کشورش از طریق ارسال تجهیزات نظامی کمک کند.

وی در سخنرانی ویدئو کنفرانسی برای نمایندگان پارلمان کره‌جنوبی از آنها خواست تا به ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به اوکراین بپردازند.

وی گفت: «اوکراین نیازمند فناوری‌های نظامی مختلف از جمله جنگنده‌ و تانک است».

زلنسکی اضافه کرد: «با توجه به تسلیحات نظامی که کره‌جنوبی دارد می‌تواند در زمینه متوقف کردن کشتی‌ها و موشک‌های روسی به اوکراین کمک کند».

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اخیرا در گفت‌وگو با همتای کره‌ای خود از سئول خواست تا به این کشور سامانه‌های دفاع هوایی ارسال کند اگر چه کره‌جنوبی بارها اعلام کرده که از ارسال هرگونه تسلیحات مرگبار به اوکراین خودداری خواهد کرد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور اوکراین که از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین همواره از ناتو خواسته تا اقدامات محکم‌تری در قبال مسکو در پیش بگیرد و پیش از بحران اخیر خواستار پیوستن کشورش به این ائتلاف نظامی بود، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه (دیروز) پخش شد، گفت دیگر علاقه‌ای به دیپلماسی ناتو ندارد.

او در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: وقتی در دیپلماسی کار می‌کنید، هیچ نتیجه‌ای وجود ندارد. همه اینها بسیار بوروکراتیک است. به همین دلیل است که نحوه صحبت من با آن‌ها کاملاً موجه است. من دیگر جانی برای دادن ندارم. من دیگه هیچ احساسی ندارم، دیگر علاقه‌ای به دیپلماسی آن‌ها که منجر به نابودی کشورم می‌شود، ندارم.

از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، زلنسکی، ناتو را مورد انتقاد قرار داده و آن را ضعیف و با اعتماد به نفس پایین توصیف کرده است.

 آلمان: باید ارسال تجهیزات نظامی سنگین به اوکراین را افزایش دهیم

رئیس دستگاه سیاست خارجی آلمان امروز دوشنبه خواستار ارسال سلاح‌ها و تجهیزات سنگین بیشتری از سوی اروپا به اوکراین شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه آلمان بعد از ظهراز دوشنبه به وقت تهران خواستار ارسال سلاح‌ها و تجهیزات سنگین  بیشتر از سوی اروپا به اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ در گفت‌وگویی با خبرنگاران تصریح کرد لازم است تجهیزات بیشتری به اوکراین ارسال شود.

وی گفت: «اوکراین نیاز به حمایت نظامی بیشتر برای دفاع از خود دارد. آشکار است که اوکراین  به تجهیزات نظامی بیشتر از جمله سلاح‌های سنگین نیاز دارد. ما باید واقع بینانه رفتار کنیم و اینک زمان  بهانه آوردن نیست.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز صبح دوشنبه به خبرنگاران گفت که جنگ  بین روسیه و اوکراین در روزهای آینده تشدید می‌شود.

 وی گفت: «نیروهای روسیه در حال افزایش تجمع در شرق اوکراین و مهیا شدن برای حمله در دونباس هستند. اوکراینی‌ها نسبت به این مسئله اشراف دارند. من نگران روزهای آینده هستم که نبرد در دونباس شدت خواهد گرفت.»

 پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نیز روز یکشنبه اعلام کرد که  در حال ارزیابی سلاح‌های مورد نیاز ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت که مقامات ارشد پنتاگون در روزهای اخیر با همتایان اوکراینی خود تماسی دو ساعته داشته‌اند تا سلاح‌های مورد نیاز خود را بررسی کنند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در همین زمینه اظهار داشت، ایلات متحده سلاح‌هایی که اوکراین نیاز داشته باشد را تامین می‌کند.

منابع خبری به تازگی از ارسال قریب الوقوع پهپادهای انتحاری ساخت آمریکا به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه خبر دادند.  آمریکا قصد دارد ۱۰ فروند پهپاد انتحاری بسیار قدرتمند «سوئیچ بلید ۶۰۰» را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری تازه رونمایی شده به اوکراین ارسال کند.

این پهپادهای ۵۰ پوندی می‌توانند ۲۴ مایل پرواز کرده و به مدت ۴۰ دقیقه بر فراز هدف پرواز کنند. این پهپادهای انتحاری با استفاده از کلاهک‌های  مخصوص می‌توانند یک تانک را نابود کنند.

خبر اهدای کمک مالی به اوکراین توسط پنتاگون روز جمعه گذشته اعلام شد و قرار است پهپادی سوئیچ بلید مستقیماً از شرکت  سازنده مستقر در کالیفرنیا گرفته شود. این پهپادها جدا از بسته ۸۰۰ میلیون دلاری اعلام شده توسط کاخ سفید در ۱۶ مارس (چهارشنبه ۲۵ اسفند) هستند.

دولت انگلیس نیز در راستای منافع غرب در مقابله با روسیه،  اعلام کرده است که ارتش اوکراین را به سامانه‌های موشکی و خودروی زرهی مجهز می‌کند.

روسیه در  ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) در پی اقدامات تحریک‌آمیز ناتو در مرز روسیه، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد و کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده نه تنها اقدامی برای کاهش تنش‌ها و توقف درگیری‌ها در اوکراین انجام ندادند، بلکه با ارسال تجهیزات و سلاح و اعمال فشار به روسیه، بیشتر به این ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.

 بندر ماریوپل به کنترل نیروهای دونتسک در آمد

رئیس منطقه خودمختار دونتسک خبر داد که بندر راهبردی ماریوپل به کنترل نیروهای دونتسک در آمد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس منطقه خودمختار دونتسک اعلام کرد که نیروهای دونتسک توانستند بندر «ماریوپل» را به کنترل خود در آورند.

نیروهای ارتش روسیه و دو منطقه دونتسک و لوهانسک طی هفته‌های گذشته محاصره بندر راهبردی ماریوپل را تشدید بخشیده بودند.

نیروهای روس هفته گذشته خروج از برخی نواحی اوکراین از جمله منطقه کی‌یف را کلید زده و مسکو اعلام کرد در مرحله بعدی «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین، تمرکز بر روی آزادسازی دونباس خواهد بود.

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از صف هشت مایلی (۱۳ کیلومتری) کاروان نظامی ارتش روسیه به سمت مناطق شرقی و جنوبی اوکراین خبر داده است. مقامات اوکراینی می‌گویند که نبرد اصلی اکنون در شرق اوکراین در جریان است و توپخانه سنگین در سرتاسر منطقه دونباس در حال تبادل آتش است.

طی هفته‌های اول جنگ کاروان ۶۰ کیلومتری ارتش روسیه با انواع تجهیزات از طریق تصاویر ماهواره‌ای به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین مشاهده شده بود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اخیرا با اشاره به اینکه هدف اولیه روسیه از عملیات نظامی در اوکراین به دست آمده، از تمرکز بعدی مسکو بر شرق اوکراین خبر داد. سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفته خروج نیروهای این کشور از منطقه کی‌یف نشانه حسن‌نیت به منظور ایجاد شرایط مساعد برای مذاکرات صلح با طرف اوکراینی است.

جوزف بورل: بروکسل تصمیمی برای تحریم نفت و گاز روسیه نگرفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه اعلام کرد: بروکسل تصمیمی برای تحریم نفت و گاز روسیه نگرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه اعلام کرد: بروکسل تصمیمی برای تحریم نفت و گاز روسیه نگرفت.

به گزارش اسپوتنیک، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال اضافه کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در صدداند تا روی بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین کار کنند.

این در حالیست که پیشتر قرار بود در نشست امروز وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا در خصوص تحریم خرید نفت و گاز از روسیه تصمیم گیری شود.

گفتنی است که روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند سال گذشته) عملیات ویژه نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هدف از این اقدام را «حفاظت از افرادی که به مدت هشت سال توسط رژیم کی یف در معرض قلدری و نسل کشی قرار گرفته اند»، نامید.

همچنین این اتفاق پس از آن رخ داد که آمریکا و کشورهای غربی حاضر به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو نشدند.

 پنتاگون: به اوکراین سامانه‌های پدافندی دوربُرد می‌دهیم

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که این کشور به همراه شرکا به دنبال ارائه سامانه دفاع موشکی دور بُرد به اوکراینی‌هاست.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که بر اساس برآوردها، روسیه در حال انتقال تمام نیروهای خود به شرق اوکراین و تقویت نیروهایش در این منطقه است.

وی در ادامه گفت: «واشنگتن در حال همکاری با شرکای خود برای فراهم کردن سامانه‌های دفاع موشکی دوربُرد برای اوکراینی‌هاست».

کربی مدعی شد: «پوتین نتوانست بسیاری از اهداف خود را محقق کند به همین دلیل در حال حاضر بر روی منطقه دونباس متمرکز شده است».

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «پوتین می‌تواند نشستی با زلنسکی برگزار کرده و از طریق مذاکرات این جنگ را پایان بخشد».

این در حالی است که رئیس منطقه خودمختار دونتسک عصر دوشنبه اعلام کرد که نیروهای دونتسک توانستند بندر «ماریوپل» را به کنترل خود در آورند.

نیروهای ارتش روسیه و دو منطقه دونتسک و لوهانسک طی هفته‌های گذشته محاصره بندر راهبردی ماریوپل را تشدید بخشیده بودند.

نیروهای روس هفته گذشته خروج از برخی نواحی اوکراین از جمله منطقه کی‌یف را کلید زده و مسکو اعلام کرد در مرحله بعدی «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین، تمرکز بر روی آزادسازی دونباس خواهد بود.

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از صف هشت مایلی (۱۳ کیلومتری) کاروان نظامی ارتش روسیه به سمت مناطق شرقی و جنوبی اوکراین خبر داده است. مقامات اوکراینی می‌گویند که نبرد اصلی اکنون در شرق اوکراین در جریان است و توپخانه سنگین در سرتاسر منطقه دونباس در حال تبادل آتش است.

یونیسف: نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی در ۶ هفته آواره شده‌اند

نیویورک- ایرنا- یک مقام صندوق کودکان سازمان ملل ( یونیسف) اعلام کرد نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی تنها در ۶ هفته آواره شده اند و نزدیک به نیمی از کودکانی که در اوکراین باقی مانده اند، ممکن است با ناامنی غذایی مواجه شوند.

"مانوئل فونتین" مدیر امور اضطراری یونیسف روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع حفظ صلح و امنیت اوکراین افزود: از ۳.۲ میلیون کودکی که تخمین زده می‌شود در اوکراین باقی مانده‌اند، نزدیک به نیمی از آنها ممکن است با خطر کمبود غذا مواجه باشند.

وی تصریح کرد حملات به زیرساخت های آب و برق باعث شده است که حدود ۱.۴ میلیون نفر در اوکراین به آب دسترسی نداشته باشند. ۴.۶ میلیون نفر دیگر فقط دسترسی محدودی به منابع آب تمیز دارند.

وی افزود: تنها در شش هفته، نزدیک به دو سوم کل کودکان اوکراینی آواره شده اند. آنها مجبور شده اند همه چیز از جمله  خانه، مدارس، و اغلب اعضای خانواده خود را رها کنند.

فونتین ادامه داد: وضعیت کودکان در اوکراین در شهرهای ماریوپول و خرسون بدتر است. در این مناطق، کودکان و خانواده‌هایشان  هفته‌ها است که بدون آب لوله‌کشی و سرویس‌های بهداشتی، عرضه منظم غذا و مراقبت‌های پزشکی به سر می‌برند. آنها در خانه ها و زیر زمین خود پناه گرفته اند و منتظر پایان بمباران و خشونت هستند.

مدیر امور اضطراری یونیسف همچنین از وجود مواد منفجره باقی مانده یا عمل نکرده که می تواند کودکان را در معرض مرگ و جراحت قرار دهد و همچنین اختلال در آموزش کودکان در سراسر اوکراین ابراز نگرانی  کرد.

وی توضیح داد: تعطیلی مدارس در سراسر اوکراین بر یادگیری  ۵.۷ میلیون کودک در سن مدرسه و ۱.۵ میلیون دانش آموز در آموزش عالی تأثیر می گذارد.

این مقام یونیسف اظهار داشت: در منطقه دونباس، یک نسل کامل از کودکان در طول هشت سال گذشته شاهد نابودی زندگی و تحصیلات خود بوده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن،  پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد