مذاکره‌ جدید چین با طالبان/ دستورات جدید رهبر طالبان

کد خبر: 1135983

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از مذاکره شرکت چینی برای استخراج معدن مس افغانستان خبر داد.

مذاکره‌ جدید چین با طالبان/ دستورات جدید رهبر طالبان

روزنامه‌ «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد که شرکت چینی در حال مذاکره با طالبان برای استخراج معدن مس عینک لوگر است.

این روزنامه در عین حال در گزارشی که امروز (دوشنبه، ۲۳ اسفند) منتشر کرده، نوشته است که پکن در حال مذاکره برای آغاز کار روی ذخایر نفت و گاز در شمال افغانستان نیز است.

وال‌استریت ژونال نوشته است که چین پس از خروج ایالات متحده از افغانستان به‌دنبال ثروت معدنی این کشور است.

چندی پیش هم گزارش شده بود که سرمایه‌گذاران چینی درباره‌ مس عینک لوگر با طالبان گفت‌وگو کرده‌اند. در گذشته هم شرکت چینی برای استخراج این معدن قرارداد امضا کرده بود.

 رسانه‌های چینی هم نوشته بودند که تاجران این کشور برای بررسی معادن لیتیم به افغانستان آمده‌اند.

لیتیم و مس منابع مهمی‌ در فناوری‌های باتری خودروهای برقی و گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌روند.

افغانستان سرشار از معادن زیر زمینی است که طی سال‌های اخیر به‌دلیل جنگ و بی‌ثباتی دست‌نخورده باقی مانده و یا هم به‌شکل قاچاق از سوی زورمندان استخراج شده است./فارس

 دستورات جدید رهبر طالبان به اعضای این گروه

ملاهبت‌الله رهبر طالبان در پیامی از اعضای این گروه خواست تا در تمامی امور عدل و انصاف را رعایت کرده و از قوم‌پرستی، منطقه‌‍‌پرستی، زبان‌پرستی و رفاقت‌پرستی بطور جدی خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان در پیامی 14 ماده‌ای به مقامات و نیروهای هیئت حاکمه افغانستان از آن‌ها خواست تا از قوم‌پرستی، منطقه‌‍‌پرستی، زبان‌پرستی و رفاقت‌پرستی بطور جدی خودداری کنند.

وی با تاکید بر رعایت عدل و انصاف در تمامی امورات تاکید کرد که امتیازدهی به افراد باید از روی تقوا و امانت‌داری باشد و از حرکاتی که سبب بی‌اعتمادی می‌شود، پرهیز گردد.

آخوندزاده همچنین با تاکید بر عدم خیانت در بیت‌المال از طالبان خواست تا امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنند و از مداخله در امور یکدیگر خودداری نمایند.

رئیس طالبان پیش از این نیز در یک گردهمایی با مسئولان و مقامات طالبان در قندهار توصیه‌ای 18 ماده‌ای را به آن‌ها ارائه کرده بود.

وی همچنین در توصیه‌های بعدی نیز گفته بود که مسئولان و والی‌های طالبان برای جلوگیری از مهاجرت از افغانستان با مردم دیدارهای مستقیم داشته باشند و برای یافتن راه‌حل مشکلات آن‌ها کمک کنند.

آخوندزاده همچنین خواسته بود تا آنها «تلاش‌های خود را برای تدابیر بیشتر امنیتی ادامه دهند تا کسی فرصت ارعاب و ترساندن دیگران را نداشته باشدو خصوصاً هیچکس در برابر خدمات و فعالیت‌های تجار، کسبه‌کاران، و متخصصین موانع ایجاد نکند».

رهبر طالبان همچنین با صدور فرمانی درباره حقوق زنان تاکید کرده بود که رضایت دختران برای ازدواج ضروری است و هیچکس نمی‌تواند زنی را مجبور به ازدواج کند.

 وزیر خارجه طالبان: زمان نجات منطقه از اختلافات سیاسی و جنگ فرا رسیده است

وزیر خارجه طالبان در دیدار با همتای ازبکستانی خود تاکید کرد که زمان اعتماد به‌یکدیگر فرارسیده تا مردم کشورهای منطقه در امنیت زندگی کنند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان در دیدار با همتای ازبکستانی خود در حاشیه‌ نشست آنتالیا بر اعتماد میان کشورهای منطقه و حل اختلافات سیاسی و جنگ تاکید کرد.

متقی با اشاره به تحول سریع کشورهای منطقه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفت که اکنون زمان اعتماد کردن به همدیگر و نجات منطقه از تاثیرات منفی اختلافات سیاسی و جنگ فرا رسیده است.

وزارت خارجه طالبان در این خصوص اعلام کرد که وزرای خارجه دو کشور بر روی گسترش روابط تجاری و اقتصادی و تسهیل در روابط آینده‌ خود نیز گفت‌‌وگو کرده‌اند.

همچنین در این دیدار، کاملوف وزیر خارجه ازبکستان نیز با تاکید بر امنیت و وحدت در افغانستان، گفت که اکنون فرصتی خوب برای کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی است تا تجارت، انتقال انرژی، حمل‌ونقل و سایر پروژه‌های بزرگ اقتصادی را عملی کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها