تحولات اوکراین؛ زلنسکی: آماده مذاکرات با روسیه هستیم/واشنگتن: به اوکراین برای پیوستن به ناتو فشار نمی‌آوریم/ یونانی‌های ساکن اوکراین: روس‌ها غیر نظامیان را نمی‌کشند

کد خبر: 1135501

رئیس جمهور اوکراین روز شنبه گفت که دولت اوکراین آماده مذاکره با روسیه است.

تحولات اوکراین؛ زلنسکی: آماده مذاکرات با روسیه هستیم/واشنگتن: به اوکراین برای پیوستن به ناتو فشار نمی‌آوریم/ یونانی‌های ساکن اوکراین: روس‌ها غیر نظامیان را نمی‌کشند

در هفدهمین روز از  درگیری‌ها در اوکراین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان خواست تا کی‌یف را تحت فشار قرار داده تا جنایت‌های نژادپرستان اوکراینی را متوقف کنند.

19:38- اوکراین: محاصره ماریوپل به بدترین فاجعه انسانی جهان مبدل شده است

وزیر خارجه اوکراین گفت که محاصره شهر «ماریوپل» به بزرگترین فاجعه انسانی در کره زمین مبدل شده است.

بر اساس مستندات در طول بیش از ۶ سال حمله ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه مردم یمن ۱۷۰۹۷ نفر شهید و ۲۷۴۹۶ تن دیگر از غیر نظامیان مجروح شده‌اند این در حالی است که آمارهای غیررسمی بسیار بیشتر از این عددهاست.

در افغانستان نیز شمار بسیاری از مردم این کشور طی دوران اشغال آن توسط آمریکا جان خود را از دست دادند که با سکوت نهادهای بین‌المللی مواجه شد.

 اوکراین: محاصره ماریوپل به بدترین فاجعه انسانی جهان مبدل شده است

وزیر خارجه اوکراین مدعی شد که محاصره شهر «ماریوپل» به بزرگترین فاجعه انسانی در کره زمین مبدل شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه اوکراین غروب شنبه به وقت تهران مدعی شد که محاصره شهر «ماریوپل» به بزرگترین فاجعه انسانی در کره زمین مبدل شده است.

«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در توییتی نوشت: «ماریوپل محاصره شده، اکنون بدترین فاجعه انسانی روی کره زمین است. طی ۱۲ روز،  ۱۵۸۲ غیرنظامی کشته شده و در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شدند. پوتین که نمی‌تواند ارتش اوکراین را شکست دهد، افراد غیرمسلح را بمباران  و کمک‌های بشردوستانه را مسدود می‌کند. برای جلوگیری از جنایات جنگی روسیه به هواپیما نیاز داریم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس مستندات در طول بیش از ۶ سال حمله ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه مردم یمن ۱۷۰۹۷ نفر شهید و ۲۷۴۹۶ تن دیگر از غیر نظامیان مجروح شده‌اند.

چندی پیش «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گزارشی از شش سال یورش ائتلاف سعودی به یمن گفت که جنگنده‌های سعودی در شش سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار بار یمن را بمباران کرده‌اند، با این حال صدها عملیات هوایی طی سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۶ در این آمار نیامده است. همچنین از ابتدای سال میلادی جاری هزار بار مناطق مختلف یمن مورد حمله جنگنده‌های سعودی واقع شده‌اند.

 در افغانستان نیز شمار بسیاری از مردم بی دفاع این کشور در پی حملات پهپادی ارتش آمریکا جان خود را از دست دادند که با سکوت نهادهای بین‌المللی مواجه شد.

تنها در یک نمونه، در  یکشنبه ۷ شهریور یک پهپاد آمریکایی به خانه‌ای در منطقه خواجه «بوغرا» در منطقه پانزدهم پلیس کابل حمله کرد که در نتیجه آن ۱۰ تن از اعضای یک خانواده کشته شدند. رئیس سازمان تروریستی سنتکام در اعترافی بی‌رمق به کشتار ۱۰ غیرنظامی افغان در حمله هوایی اخیر به کابل، آن حمله را فقط «اشتباهی غم‌انگیز» توصیف کرد. (جزئیات بیشتر)

 

از سوی دیگر دولتمردان آمریکایی در اوج شیوع کرونا در جهان  علی رغم ادعا در زمینه ارائه تسهیلاتی برای ارسال دارو به ایران در این مسیر سنگ اندازی می‌کردند به طوریکه  یک  خبرگزاری آمریکایی  با رد ادعای واشنگتن مبنی بر عدم تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بخش پزشکی ایران نوشت شرکت‌های بین‌المللی از بیم تحریم‌ها حتی در انجام معاملات قانونی با ایران نیز محتاط عمل می‌کنند.

«اولیور واندکاستیلی» مدیر سازمان کمک رسانی بین‌المللی ویژه ایران که دفاتر اصلی آن در «لندن» و «واشنگتن دی سی» است در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت، یکی از مشکلات کمک رسانی بین‌المللی شفاف سازی مسائل حقوقی مربوط به تحریم‌ها جهت اطمینان از ورود لوازم پزشکی و داروها به ایران است.

این مقام سازمان مذکور در ادامه گفت، این امر موجب کاسته شدن از واکنشهای پزشکی در هفته‌های نخستین شیوع ویروس کرونای جدید شد.

آسوشیتدپرس  نوشت، آمریکا میگوید کمکهای بشر دوستانه و پزشکی معاف از تحریمها هستند، اما دیده بان حقوق بشرسازمان ملل اعلام کرده که قوانین آمریکا بر دسترسی ایران به تجهیزات مهم از قبیل دستگاه اکسیژن مصنوعی، سی تی اسکن و تجهیزات ضد عفونی کننده اثر گذاشته است.

به نوشته این منبع خبری آمریکایی، شرکت‌های بین‌المللی از بیم تحریمهای آمریکا حتی در انجام معاملات قانونی با ایران محتاط عمل می‌کنند.

 شکار دو پهپاد بیرقدار ارتش اوکراین توسط پدافند روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه پنج هدف هوایی از جمله چند فروند پهپاد «بیرقدار» و موشک تاکتیکی ارتش اوکراین را حین پروازسرنگون کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه پنج هدف هوایی از جمله چند فروند پهپاد «بیرقدار» ارتش اوکراین را حین پرواز سرنگون کردند.

به نوشه وبگاه «دیفنس نت» سرلشکر «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «در طول روز، نیروی هوایی و پدافند هوایی نیروهای هوافضای روسیه پنج هواپیمای بدون سرنشین اوکراین را در هوا سرنگون کردند که دو فروند آن پهپاد بیرقدار و یک موشک تاکتیکی "توچکایو" بود.»

ترکیه قبل از شروی درگیری‌های روسیه با اوکراین، کی‌یف را به پهپادهای بیرقدار مجهز کرد. ترکیه مدعی است که پهپاد بیرقدار در میان پیشرفته‌ترین  پهپاد جهان قرار دارد. این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند ۱۵۰ کیلوگرم (بیش از ۳۳۰ پوند) بار راحمل کرده و قابلیت پرواز ۲۴ ساعته را دارد. این پهپادها  در نبردهای لیبی، سوریه و قره باغ نیز حضور داشتند.

در رویدادی دیگر مرتبط با تحولات اوکراین رئیس دستگاه فضانوردی روسیه هشدار داده است که اگر تحریم‌های جنگ اوکراین لغو نشوند، ایستگاه فضایی بین‌المللی ممکن است به زمین سقوط کند.

 «دیمیتری روگوزین» رئیس بخش فضانوردی روسیه، نقشه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایستگاه فضایی بین‌المللی در چه نقطه ای پرواز م‌ کند، به این معنی که در صورت سقوط از مدار این ایستگاه فضایی، روسیه در معرض خطر کمتری خواهد بود.این در حالی است که  ایالات متحده مدعی است که هنوز بر ایستگاه کنترل دارد.

روگوزین گفت که روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پشتیبانی حیاتی را به آمریکا از جمله اکسیژن ارائه می‌دهد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشارکت پنج آژانس فضایی و ۱۵ کشور از جمله ژاپن، روسیه و ایالات متحده ساخته و در سال ۱۹۹۸ به فضا پرتاب شد. فضانوردان روسی و سایر فضانوردان باید به عنوان یک تیم با یکدیگر کار کنند تا  این ایستگاه فضایی بین المللی قغادر به فعالیت باشد.

19:14- شکار دو پهپاد بیرقدار ارتش اوکراین توسط پدافند روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه پنج هدف هوایی از جمله چند فروند پهپاد «بیرقدار» و موشک تاکتیکی ارتش اوکراین را حین پروازسرنگون کرد.

19:04- مسکو: گفت‌وگوها با اوکراین ویدئویی ادامه داد

ریاست جمهور روسیه اعلام کرد که گفت‌وگوها با اوکراین از طریق ویدئو ادامه خواهد یافت.

18:44- الیزه: روسیه تمایلی برای توقف جنگ ندارد

کاخ الیزه پس از گفت‌وگوی تلفنی ماکرون، شولتز و پوتین اعلام کرد که روسیه تا زمانی که اهدافش را محقق نکند تمایلی برای توقف جنگ در اوکراین ندارد.

18:29- کشته شدن 1300 نظامی اوکراینی از ابتدای جنگ

رئیس جمهور اوکراین خبر داد که از ابتدای حمله روسیه به این کشور، حدود 1300 نظامی اوکراینی کشته شده‌اند.

18:15- رئیس جمهور صربستان: به ناتو نخواهیم پیوست

«الکساندر ووچیچ»رئیس جمهور صربستان روز شنبه گفت  این کشور به ائتلاف ناتو نخواهد پیوست.

17:45- واکنش نخست‌وزیر کرواسی به سقوط یک پهپاد از مبدأ اوکراین در این کشور

نخست وزیر کرواسی گفت پهپاد ناشناسی که در پایتخت این کشور سقوط کرده نشانگر نیاز به افزایش همکاری میان اعضای ناتو است.

17:40- زلنسکی: آماده مذاکرات با روسیه هستیم

رئیس جمهور اوکراین گفت که آماده مذاکرات با روسیه بوده ابراز امیدواری کرد که مسیر صلح عملی شود.

وی افزود: مسئولیت بخشی از بحران انسانی در اوکراین بر عهده غرب است که حریم هوایی اوکراین را بسته اعلام نکردند./فارس

رئیس جمهور منطقه دونتسک؛

هزاران جنگجو آماده پیوستن به دونتسک برای مبارزه با اوکراین هستند

رئیس جمهور منطقه دونتسک اوکراین در اظهاراتی تاکید کرد که هزاران جنگجو برای مبارزه با اوکراین به ما می‌پیوندند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دنیس پوشیلین، رئیس جمهور جمهوری خلق دونتسک در شرق اوکراین اعلام کرد، انتظار دارد هزاران جنگجو برای نبرد با نیروهای اوکراینی به این منطقه بیایند.

این اظهارات پوشیلین که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد بعد از آن مطرح می‌شود که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه، اعلام کرد که بیش از ۱۶ هزار جنگجو در خاورمیانه درخواست کرده‌اند که به ارتش روسیه در جنگ با اوکراین بپیوندند.

حدود ۲ هفته پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پی درخواست رسمی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای حمایت روسیه در مقابله با ارتش اوکراین، از آغاز حمله به اوکراین خبر داد. پوتین تاکید کرد که روسیه برنامه‌ای برای اشغال اراضی اوکراین ندارد و توضیح داد که هدف روسیه محافظت از افرادی است که طی ۸ سال مورد سو استفاده و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته‌اند.

 یونانی‌های ساکن اوکراین: روس‌ها به ما کمک کرده و غیر نظامیان را نمی‌کشند

ساکنان یونانی تبار یک منطقه در اوکراین با رد ادعای غرب در زمینه کشته شدن غیرنظامیان از سوی نیروهای روس اذعان داشتند، روس‌ها تبعیض قائل نشدند و حتی به ما غذا دادند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، ‌همزمان با تصرف روستای یونانی نشین«سارتانا» در ۱۷ کیلومتری شهر بندری «ماریوپول» توسط نیروهای روسیه ساکنان این منطقه با رد ادعای رسانه‌های غربی اذعان کردند که نیروی روس پس از ورود به منطقه نه تنها به سمت آن‌ها تیراندازی نکردند، بلکه به آن‌ها کمک کرده و غذا بین این افراد توزیع کردند.

روزنامه یونانی «گریک سیتی تایمز»  روز شنبه گفت‌وگوی خبرنگار رسانه‌های روسی با شهروندان این منطقه  را منتشر کرد و ساکنان سارتانا پاسخ دادند: «هیچ کس در اینجا کسی را نمی‌کشد. روس‌ها کسی را نمی‌کشند. هیچ کس در اینجا به غیرنظامیان شلیک نمی‌کند.»

ساکنان این منطقه گفتند: «به محض اینکه روس‌ها به اینجا آمدند، بلافاصله به ما کمک کردند. اکنون هیچ کس از ما نمی‌‌پرسد که آیا شما اوکراینی هستید یا یونانی و به چه زبانی صحبت می‌کنید.»

آنها ادامه دادند: «روس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند، در حالی که اوکراینی‌ها تبعیض قائل می‌شدند و ما را مجبو می‌کردند که فقط اوکراینی صحبت کنیم.»

یکی از بانوان یونانی تبار ساکن این منطقه نیز گفت که وی و همراهانش به مدت دو هفته زیرزمین مخفی شده بودند و زمانی که روس‌ها وارد شدند آنها را اذیت نکرده و حتی به آن‌ها غذا دادند. به گفته این افراد، گردان «آزوف»، یک واحد نئونازی از گارد جمهوریخواه اوکراین تحت فرماندهی وزارت کشور، در ماریوپل مستقر بود غیر اوکراینی زبان‌ها از جمله یونانی‌ها را مورد تبعیض، آزار و شکنجه قرار می‌داد.

تنها چند روز قبل از اینکه نیروهای روسی شروع به عبور از اوکراین کنند، گردان آزوف یک یونانی را کشت و دو نفر دیگر را فقط به دلیل صحبت به زبان روسی تیرباران کرد.

وزارت دفاع روسیه  نیز با اعلام نابودی حدود ۲۴۰۰ تأسیسات نظامی اوکراینی در عملیات نظامی ویژه این کشور، گفت ملی‌گرایان اوکراینی از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای، ابتدا تاکید کرد که ۶ گذرگاه بشردوستانه را از شهرهای کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی به سمت شهرهای دیگر برای خروج غیرنظامیان اوکراینی از مناطق درگیری گشوده است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دنباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

آمادگی فرانسه برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه

شبکه فرانسوی BFMT گزارش داد که پاریس در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه در ساعات آینده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، شبکه فرانسوی BFMT گزارش داد که پاریس در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه در ساعات آینده است.

این شبکه اعلام کرد: کاخ الیزه پیشتر طی گفت‌وگوی تلفنی میان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تمایل خود را برای پایان دادن به جنگ نشان نداده است.

این شبکه به نقل از دفتر رئیس جمهور فرانسه افزود: بنابراین، در ساعات آینده تحریم‌های جدیدی را اتخاذ خواهیم کرد.

ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران فرانسه و آلمان طی یک تماس تلفنی سه جانبه که روز شنبه انجام شد، مسائل مربوط به وضعیت انسانی در مناطق عملیات نظامی روسیه را مطرح کردند.

این در حالی است که وبگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی نوشت که نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین توصیه کرده است که پیشنهاد مسکو برای توقف درگیری‌ها را بپذیرد. همچنین اعلام شده است که این گفتگوی تلفنی به ابتکار طرف اسرائیلی در روز سه شنبه انجام شده است. به گفته یک منبع رسانه‌ای، زلنسکی و مشاورانش از پیشنهاد بنت استقبال نکرده‌اند.

واشنگتن: به اوکراین برای پیوستن به ناتو فشار نمی‌آوریم

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به اوکراین یا هیچ کشور دیگری برای پیوستن یا نپیوستن به ناتو فشار نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هیچ فشاری بر کی یف برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وارد نخواهد کرد.

یکی از مقامات این وزارتخانه اعلام کرد: ما در مورد موضع سایر اعضای ناتو اظهار نظر نخواهیم کرد، اما دائماً تاکید می‌کنیم که کشورهای مستقل حق دارند اتحادهای خود را انتخاب و تصمیمات امنیتی خود را اتخاذ کنند.

وی افزود: ما در این جنگ گفتیم که به اوکراین یا هیچ کشور دیگری برای پیوستن یا نپیوستن به ناتو فشار نمی‌آوریم.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در سخنانی گفت: هیچ اجماع یا شهامتی از سوی ناتو در قبال اوکراین وجود ندارد. کشورهای غربی به اندازه کافی در مذاکرات صلح مشارکت نمی‌کنند.

زلنسکی با اعلام آمادگی برای برگزاری مذاکرات با روسیه افزود، که به نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای برگزاری مذاکره با روسیه در بیت المقدس پیشنهاد داده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد