آمریکا روسیه را تحریم کرد/واکنش روسیه

کد خبر: 1131543

رئیس جمهور آمریکا در خصوص تازه‌ترین تحولات در زمینه تنش روسیه و اوکراین، از تداوم تحریم‌های روسیه و حمایت از ناتو خبر داد.

آمریکا روسیه را تحریم کرد/واکنش روسیه

رئیس جمهور آمریکا شبانگاه سه شنبه به وقت تهران در سخنانی از اقدام قاطع علیه اقتصاد روسیه خبر داد و افزود که ایالات متحده همراه با متحدانش از قلمروی ناتو محافظت می‌کند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت که با آلمان همکاری می‌کنیم تا مطمئن شویم پروژه خط لوله گازی «نورد استریم -۲» پیش نخواهد رفت. وی در ادامه از تحریم دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد و افزود، اقدام قاطع علیه اقتصاد روسیه اتخاذ می‌کنیم.

 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه از تحریم یک بانک نظامی روسیه، «وینشیکنوم‌ بانک» ابر شرکت  خدمات مالی و بانکداری دولتی روسیه و برخی نخبگان این کشور در روزهای آینده خبر داد. 

جو بایدن در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «قصد جنگ با روسیه را نداریم، اما می‌خواهیم این پیام را برسانیم که به همراه متحدانمان از هر ذره از قلمروی ناتو دفاع می‌کنیم.»

 

رئیس جمهور ایالات متحده، روسیه به انجام عملیات «پرچم دروغین» متهم کرد و گفت، در صورت پیش روی روسیه، این کشور خود مسئول خواهد بود. 

بایدن همچنین با ادعای آغاز اشغال اوکراین از سوی روسیه گفت: «نیروهای بیشتری از آمریکا در منطقه بالتیک و در استونی، لتونی و لیتوانی مستقر خواهند شد.»

 رئیس جمهور آمریکا افزود: «البته، هنوز برای استفاده از گزینه دیپلماسی و جلوگیری از بدترین سناریو در اوکراین  زمان وجود دارد.»

وزارت خارجه روسیه شبانگاه سه شنبه به وقت تهران نسبت به  تحریم‌های اتحادیه اروپا بابت تنش با اوکراین واکنش نشان داد و آن‌ها را محکوم کرد.  دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که تحریم‌های جدید غرب غیرقانونی است.

رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با به رسمیت شناختن  استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دستور داد نیروهای روسیه در این مناطق مستقر شوند تا از آنها برابر اقدام نظامی احتمالی نیروهای اوکراینی دفاع کنند.

به رسمیت شناختن این مناطق در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین مسکو و ناتو صورت گرفت، ائتلاف نظامی که مسکو آن را به تضعیف امنیت ملی خود از طریق گسترش به سمت شرق در اروپا متهم می‌کند.

ایالات متحده و متحدانش پیشنهاد روسیه برای تعلیق گسترش ناتو و عقب‌نشینی از حضور نظامی خود در این قاره را رد کرده‌اند. در عوض، آنها مسکو را به برنامه ریزی برای جنگ علیه اوکراین متهم کردند.

حامیان خارجی کی‌یف هواپیماهای مملو از تسلیحات پیشرفته را به اوکراین ارسال کرده و مدعی شدند که برای دفاع از کشور برابر روسیه به آنها نیاز است. مسکو، اما اعلام کرده  این محموله‌ها برای تقویت توانایی‌های ارتش اوکراین در آماده‌سازی برای حمله به جدایی طلبان بوده است./فارس

روسیه: تحریم‌های غرب غیرقانونی است

فارس/ دستگاه دیپلماسی روسیه تحریم‌های تازه غرب به دلیل مسائل اوکراین را غیرقانونی خواند.

وزارت خارجه روسیه شبانگاه سه‌شنبه نسبت به تحریم‌های اتحادیه اروپا بابت تنش با اوکراین واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که تحریم‌های جدید غرب غیرقانونی است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه‌شنبه گفت که این اتحادیه به اتفاق آرا با بسته تحریم‌های جدیدی روسیه موافقت کرده است. وی که پس از نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، مدعی شد که این تحریم‌ها آسیب زیادی به روسیه وارد خواهد کرد.

بورل گفت: «این تحریم‌ها ۲۷ فرد و نهاد را که در نقض حق حاکمیت اوکراین نقش داشتند، هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها توانایی روسیه برای رسیدن به بازارهای مالی را هدف قرار داده است».

وی گفت: «نیروهای روسیه در حال حاضر در اراضی اوکراین هستند و این به معنای لغو توافق‌های مینسک است. از اوکراین درخواستی مبنی بر حمایت از این کشور در برابر حملات سایبری دریافت کردیم و تیمی برای حمایت از کی‌یف اعزام خواهیم کرد».

صدر اعظم آلمان نیز گفت که در صورت نیاز، اتحادیه اروپا و آلمان می‌توانند تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش دهند.

در رویداد دیپلماتیک مرتبط دیگر با روسیه، وزارت خارجه روسیه از خارج ساختن دیپلمات‌های خود از «کی‌یف» خبر داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که در اسرع وقت کارکنان خود را از سفارت روسیه در کی‌یف خارج می‌کند.

پیشتر، «آندری رودنکو» معاون وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفته بود: «روسیه امکان خروج دیپلمات‌های خود از اوکراین را برای محافظت از آنها برابر تحریکات احتمالی کی یف و کشورهای ثالث رد نمی‌کند.»

معاون وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «اخیرا آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی از تخلیه پرسنل سفارت خود از کی‌یف خبر داده اند. بدیهی است به این دلیل است که همکاران غربی ما ظاهراً چیزی را می‌دانند که ما نمی‌دانیم یا در حال آماده سازی برای کاری هستند. با توجه به این وضعیت، ما نیز این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت دیپلمات‌های خود در اوکراین انجام دهیم.»

وزارت امور خارجه اوکراین روز سه شنبه کاردار خود در روسیه را به دلیل به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» توسط روسیه خارج کرد و آلمان نیز سفیر روسیه در برلین را به وزارت خارجه فراخواند.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده که با توجه به اتخاذ تصمیمات غیرقانونی توسط رهبری روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال تشکل‌های ایجاد شده توسط این کشور، «واسیل پوکوتیلو» کاردار اوکراین در روسیه به کی‌یف فراخوانده شد.

رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دستور داد نیروهای روسیه در این مناطق مستقر شوند تا از آنها برابر اقدام نظامی احتمالی نیروهای اوکراینی دفاع کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد