اخبار افغانستان/حضور رهبر طالبان در ولایت قندهار/ طالبان برداشت پول نقد از بانک ها را محدود کرد

کد خبر: 1091206

خبر‌ها حاکی از آن است که ملا هبت‌‎الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در ولایت قندهار به سر می‌برد.

اخبار افغانستان/حضور رهبر طالبان در ولایت قندهار/
طالبان برداشت پول نقد از بانک ها را محدود کرد

برخی منابع گفته اند که ملا هبت‌‎الله آخندزاده رهبر گروه طالبان از چهار روز پیش در ولایت قندهار به سر می‌برد.

گفته می شود که ملا هبت‌الله آخندزاده، هم اکنون با سران طالبان در مورد وضعیت افغانستان و ایجاد نظام آینده گفتگو دارد.

گروه طالبان تاکنون این خبر را تایید یا رد نکرده است.

این در حالی است که پیش از این شماری دیگری از رهبران طالبان به شمول ملا عبدالغنی، برادر معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، انس حقانی و سراج‌الدین حقانی از اعضای رهبری گروه طالبان به افغانستان آمده و با شماری از سیاسیون در مورد تشکیل حکومت آینده، دیدار‌هایی داشته اند.

گفتنی است که طالبان پس از فرار محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین از افغانستان وارد کابل شدند و کنترل ارگ ریاست جمهوری را به دست گرفتند.

گروه طالبان تاکنون حکومت جدید را اعلام نکرده، اما گفته که به دنبال تشکیل یک حکومت همه شمول است.

 

طالبان برداشت پول نقد از بانک ها را محدود کرد

بانک مرکزی افغانستان میزان برداشت پول برای هر فرد را به ۲۰۰ دالر (۲۰ هزار افغانی) در هفته محدود کرده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، طبق دستور بانک مرکزی افغانستان، بانک‌ها ۲۰ هزار افغانی و یا ۲۰۰ دالر امریکایی از حساب‌های مشتریان در یک هفته برایشان می‌پردازد.

بانک مرکزی افغانستان به بانک‌های خصوصی این کشور دستور داده است که فعالیت‌هایشان را از سر بگیرند و همچنین میزان برداشت پول را نیز برای هر فرد به ۲۰۰ دالر (۲۰ هزار افغانی) در هفته محدود کرده است.

در پی به قدرت رسیدن طالبان در اواسط ماه جاری میلادی، نظام بانکی افغانستان تعطیل شد. مشکلات مالی متعاقب این وضعیت برپایی اعتراضاتی  در شهر کابل علیه تعطیل شدن بانک‌ها را در پی داشت.

بانک مرکزی افغانستان گفته است که محدودیت برداشت پول همچنین نسبت به بانک‌های بین‌المللی نیز اعلام شده و یک اقدام موقتی است.

 سفیر مسکو: طالبان می‌تواند پنجشیر را ظرف چند ساعت بگیرد

طبق برخی گزارش‌ها، سفیر روسیه در افغانستان اعلام کرد که طالبان می‌تواند ظرف چند ساعت بر ولایت پنجشیر مسلط شود اما برای جلوگیری از خونریزی‌، این اقدام را انجام نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی رسانه‌ها از قبیل «هندوستان تایمز» خبر دادند «دیمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در افغانستان گفت، طالبان توانایی کنترل پنجشیر و تسلط بر این ولایت را دارد.

در گزارش وبگاه «هندوستان نیوز هاب» آمده است: «دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه مستقر در کابل پایتخت افغانستان، حالا علنی در حال حمایت از طالبان است و به شورشیان افغانستانی هشدار داد که طالبان می‌تواند ظرف چند ساعت بر پنجشیر مسلط شود».

این رسانه هندی افزود: «پنجشیر به بزرگ‌ترین مرکز گروه‌های مخالف طالبان تبدیل شده است. امرالله صالح معاون رئیس‌جمهور برکنار شده افغانستان و احمد مسعود رهبری شورشیان را در این منطقه برعهده دارند».

ولایت پنجشیر تنها ولایتی در افغانستان است که طالبان بعد از سرنگونی دولت اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق این کشور هنوز نتوانسته بر آن تسلط یابد.

طبق گزارش هندوستان نیوز هاب، سفیر روسیه در افغانستان در یک برنامه در شبکه یوتیوب اعلام کرد: آنها (نیروهای طالبان) می‌توانند ظرف یک روز یا حتی چند ساعت پنجشیر را بگیرند اما این کار را برای اجتناب از خونریزی انجام نمی‌دهند.

طبق گزارش هندوستان نیوز هاب، دیمیتری ژیرنوف افزود که وضعیت در ولایت پنجشیر تاکنون عادی و آرام بوده است.

اظهارات منتسب به سفیر مسکو در کابل در شرایطی منتشر شده که «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که مسکو باید با دولت جدید افغانستان روابط برقرار کند.

 کابلوف با بیان اینکه «ما باید با این وضعیت جدید و دولت جدید در افغانستان روابط ایجاد کنیم»، تاکید کرد مسکو هشت سال می‌شود که با نمایندگان گروه طالبان، در تماس است

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد