بازتاب ورود طالبان به کابل/انگلیس به تنهایی نمی‌تواند کاری کند

کد خبر: 1087579

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به انتقادات نمایندگان پارلمان این کشور، آمریکا را مقصر وضع پیش آمده در افغانستان دانست و گفت، انگلیس به تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

 بازتاب ورود طالبان به کابل/انگلیس به تنهایی نمی‌تواند کاری کند

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه از رویکرد آمریکا درخصوص خروج نیروهای نظامی از افغانستان به‌شدت انتقاد کرد.

والاس در یادداشتی در روزنامه «ساندی تلگراف»، انتقادات اخیر نمایندگان پارلمان از عملکرد انگلیس درخصوص «شکست در رهبری [مأموریت نظامی] و خیانت به افغانستان» را رد کرد.

به گزارش فارس، وزیر دفاع انگلیس گفت، هنگامی که آمریکایی‌ها قصد خروج از افغانستان را اعلام کرد، جانشینی برای خود در این کشور مشخص نکرد و نیروهای انگلیسی نیز به‌تنهایی قادر به مدیریت اوضاع نبود.

والاس توضیح داد: «یک نیروی یک‌سویه می‌توانست سریعاً به عنوان یک نیروی اشغالگر تلقی شود و فارغ از اینکه کشور اعزام کننده این نیروها چقدر قدرتمند باشد، تاریخ به ما نشان داده است که در افغانستان چه به سرشان خواهد آمد».

او در ادامه گفت: «متکبرانه است که فکر کنیم می‌توانیم به‌طور یک‌جانبه مسائل افغانستان را حل کنیم. راه‌حل این مسئله نیازمند چندملیتی بودن این نیروها است و اینکه ملت‌های درگیر، تمام ابزارهای ملت‌سازی را از جمله قدرت سخت، قدرت نرم، کمک خارجی و اتحاد سیاسی را فراهم کنند. از همین رو باید واقع‌بین باشیم که مدیریت چنین مسائلی که دهه‌ها طول می‌کشد و یک شبه محقق نخواهد شد».

والاس افزود: «هنگامی که آمریکا توافق [با طالبان] و خروج [از افغانستان] را اعلام کرد، تلاش کردم دیگرانی را بیابم که جای آن‌ها را پر کنند. اما فایده‌ای نداشت. جوامع درمانده و پارلمان‌های کشوری پس از دیگری، [بیان داشتند] که میلی به این کار ندارند. این مسئله زمانی دشوارتر شد که در توافق [آمریکا و طالبان] اینگونه اظهار شد که آن‌ها پیروز شده‌اند. حتی قبل از این توافق، به عنوان وزیر دفاع مصمم بودم که هرگز نباید آرایش‌بندی ما دوباره به شکلی باشد که گزینه‌های ما محدود باشند».

نمایندگان پارلمان انگلیس که از زمان حمله آمریکا به افغانستان، عضو این مجلس بوده‌اند اعلام کردند، تصمیم لندن برای قطع حمایت نظامی از دولت مستقر در کابل، تمامی «دستاوردهای» دو دهه قبل را از بین می‌برد.

«جانی مرسر» که چند ماه پیش از سمت مشاور وزیر دفاع استعفا کرد به بی‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم مشاهده نابودی تمام آنچه اینقدر سخت برای به دست آوردن آن و ایجادش در افغانستان تلاش کرده‌ایم به شدت تحقیرآمیز است».

«تام تانگنهات»، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس گفته بحران فعلی را می‌توان نتیجه اشتباهات تک تک سه رئیس‌جمهور قبلی آمریکا دانست. او اضافه کرد این تصور «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه افغانستان بعد از خروج نظامیان غربی می‌تواند به امنیت داخلی دست پیدا کند اشتباه است.

«راری استیوارت» از مشاوران سابق کابینه انگلیس که اقدام به تأسیس یک خیریه در کابل کرده بود گفت: «ایران و روسیه خلأ موجود را پر خواهند کرد، پاکستان هم در خلایی که ما به جا گذاشته‌ایم حضور دارد.»

«فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه اسبق انگلیس انگشت اتهام را به سمت واشنگتن نشانه گرفت. او در گفت‌وگو با رادیو تایمز گفت: «فکر می‌کنم که باید صادقانه گفت خروج در این مقطع زمانی نتیجه یک سوءقضاوت از سوی بایدن بوده است».

اظهارات وزیر دفاع انگلیس در حالی صورت می‌گیرند که این کشور در حال اعزام حدود ششصد نظامی به افغانستان است تا خروج شهروندان انگلیسی از این کشور را میسر کنند. امروز (یکشنبه) گزارش شد که یک فروند هواپیمای هرکولس حامل دیپلمات‌ها و شهروندان انگلیسی، فرودگاه کابل را ترک کرده است.

«لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل روز شنبه اعلام کرد تعداد دیپلمات‌ها و مقامات دولتی انگلیس در افغانستان از حدود پانصد نفر به «چند ده» نفر کاهش یافته است. گفته می‌شود با شتاب گرفتن تحرک طالبان برای تصرف کابل، بریستو عصر دوشنبه افغانستان را ترک خواهد کرد.

 

 سناتور جمهوری‌خواه: بایدن با خروج بدون برنامه‌ریزی از افغانستان موجب تحقیر آمریکا شد

در ادامه هجمه‌ها به دولت بایدن به دلیل تحولات اخیر افغانستان، سناتور جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا تأکید کرد که سیاست بایدن در خروج بدون برنامه ریزی از افغانستان موجب تحقیر آمریکا شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تام کاتن» سناتور جمهور‌خواه عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز گذشته (شنبه) با انتشار توییتی در واکنش به تحولات روزهای اخیر افغانستان و پیش‌روی طالبان در تقریباً تمامی شهرهای این کشور غرب آسیا تأکید کرد که شکست مفتضحانه در افغانستان نتیجه عقب‌نشینی بدون برنامه‌ریزی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

وی در این پیام توییتری با انتقاد از سیاست خروج بی‌موقع نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت: «شکست مفتضحانه در افغانستان قابل پیش‌بینی نبود، پیش‌بینی شده بود. عقب‌نشینی بدون برنامه‌ریزی جو بایدن در حال حاضر موجب تحقیر آمریکا شده است و هزاران آمریکایی که در کابل هستند را در معرض خطر قرار داده است.

کاتن همچنین در ادامه از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا زمان تأمین امنیت کارکنان آمریکایی، «تمامی مبارزان طالبان» در نزدیکی کابل را نابود کند.

وی در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور تا زمانی که بتوانیم هموطنان آمریکایی خود را نجات دهیم، می‌بایست حداقل نیروهای هوایی آمریکا را برای نابودی تمامی مبارزان طالبان در حومه کابل آزاد بگذارد. هرچیزی کمتر از این، ناتوانی بیشتر بایدن برای جهان را تأیید می‌کند».

طی روزهای اخیر، موجی از هجمه‌ها روانه بایدن شده است تا سیاست‌های وی در قبال افغانستان را زیرسؤال قرار دهد.

پیش از این نیز، «میچ مک کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا و سناتور «لیندسی گراهام» نیز با انتقاد از سیاست‌های دولت بایدن در قبال افغانستان درباره تسلط طالبان بر شهرهای افغانستان هشدار داده بودند.

مک کانل روز پنجشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای گفت: «افغانستان به سوی یک فاجعه عظیم، قابل پیش‌بینی و قابل پیشگیری پیش می‌رود و تلاش‌های سورئال دولت آمریکا برای دفاع از سیاست‌های گستاخانه رئیس‌جمهور بایدن، صراحتاً تحقیرآمیز است».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در اظهارنظری مشابه با انتقاد از بایدن گفته بود: «چه بی‌آبرویی است زمانی که طالبان پرچم خود را بر فراز سفارتخانه آمریکا در کابل بالا آورد. این شکست کامل از طریق ضعف، بی‌کفایتی و ناسازگاری کامل راهبردی است».

«کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را «ناشیانه» توصیف کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در افغانستان ادامه داد: «من به شدت از سوء مدیریت دولت بایدن در خروج ناشیانه از افغانستان نگران هستم. همچون خروج شکست‌خورده‌ وی از عراق، این نیز برای ملت ما شرم‌آور است».

به دنبال موجی از انتقادات از دولت فعلی آمریکا، بایدن روز گذشته در بیانیه‌ای به طالبان هشدار داد در صورتیکه امنیت کارکنان آمریکا در افغانستان را در معرض خطر قرار دهند، با واکنش سریع و محکم ارتش آمریکا روبرو خواهند شد.

وی همچنین طرحی را برای خروج کارکنان آمریکا از افغانستان ارائه داد و مجوز ورود پنج هزار نظامی آمریکایی برای کمک به خروج آمریکایی‌ها از افغانستان صادر کرد.

گزارش‌های رسانه‌ها از ورود طالبان به افغانستان خبر می‌دهد و طبق جدیدترین اخبار، «علی احمد جلالی» وزیر اسبق کشور افغانستان و همچنین سفیر افغانستان در آلمان هم‌اکنون به عنوان رئیس دولت موقت افغانستان منصوب شده است.

پیش‌روی‌های سریع طالبان در افغانستان طی روزهای اخیر واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته است و مسکو نیز در تازه‌ترین واکنش خود به این تحولات خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت و صدور قطعنامه در افغانستان برای ترغیب طرف‌های درگیر برای حضور در میز مذاکرات به منظور جلوگیری از خونریزی گسترده در این کشور غرب آسیا شده است.

 قریشی: پس از ایام عاشورا با همسایگان افغانستان رایزنی خواهم کرد

وزیر امور خارجه پاکستان از رایزنی با همسایگان افغانستان پس از ایام عاشورای حسینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس؛ «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان از رایزنی با همسایگان افغانستان پس از ایام عاشورای حسینی خبر داد.

وی افزود: ما هرگز در امور داخلی افغانستان دخالت نکرده و قصد انجام این کار را نداریم. ما در افغانستان هیچ ذینفعی نداریم.

به گفته وی، هیچ راه حل نظامی برای مشکل افغانستان وجود ندارد و موضع پاکستان توسط جهان به رسمیت شناخته شده است. مسئله افغانستان باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

وزیر امور خارجه پاکستان یادآور شد: این لحظات و زمان، در واقع آزمایش مقامات افغانستان است. مردم این کشور خواهان صلح و ثبات بوده و پاکستان نیز بخشی از روند صلح افغانستان است. اسلام‌آباد همیشه سعی کرده نقش مثبتی ایفا کند.

وی افزود: با هماهنگی «عمران خان» نخست وزیر، پس از عاشورا با همسایگان افغانستان تماس خواهم گرفت. گزارش شده وزیر امور خارجه انگلیس قرار است با من تماس بگیرد و عصر امروز با وی رایزنی خواهد شد.

به گفته قریشی، آینده افغانستان متعلق به خود مردم این کشور است. هر فرد پاکستانی یا هر شخص دیگری که بخواهد از افغانستان خارج شود ، پاکستان می تواند این امر را تسهیل کند.

 رسانه چینی: تحولات افغانستان نشان داد که آمریکا غیرقابل اعتماد و فاسد است

یک رسانه چینی با بررسی ابعاد تحولات سریع در افغانستان نوشت که ایالات متحده مسئول وقایع افغانستان و تجزیه احتمالی این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال حملات طالبان به سراسر افغانستان در روزهای گذشته و درهم ریخته شدن آرامش نسبی در این کشور که آمریکا مدعی برپایی آن بود، یک رسانه انگلیسی زبان چین تصمیمات ایالات متحده را سبب دگرگونی سیاسی و نظامی در افغانستان دانست.

وبگاه «سی جی تی ان» چاپ چین روز یکشنبه نوشت، ناظران غربی از این وضعیت شوکه شده‌اند زیرا فکر می‌کردند که دولت افغانستان در کابل و ارتش ملی افغانستان حتی پس از خروج کامل ارتش ایالات متحده تا پایان ماه  جاری، همچنان بر موضع خود خواهند ایستاد اما پیش بینی‌ها بر اساس چندین فرضیه غلط بود. حمایت هوایی آمریکا در کمک به کنترل کابل بر کشور بسیار مهم بود. ایالات متحده هر زمان که طالبان را در هر نقطه از کشور تجمع می کرد و تهدیدی برای دولت محسوب می شد، بمباران م‌یکرد.

به نوشته این رسانه، بمباران‌های هوایی آمریکا در افغانستان بیشتر شبیه شمشیر دولبه و نوعی ماموریت سطحی تا نبرد با شبه نظامیان بود. از سویی دیگر،شمار قابل توجهی از نیروهای ارتش افغانستان نشان دادند که علی‌رغم اینکه ایالات متحده صدها میلیارد دلار برای آموزش آنها سرمایه گذاری کرده، اما هنوز صلاحیت دفاع از کشور را ندارند.

چندین گزارش از افغانستان نشان می‌هد که بسیاری از پرسنل ارتش افغانستان یا بدون جنگ تسلیم طالبان شده اند یا هنگامی که جنگ بسیار شدید شده است به سرعت فرار کردند. این نشان دهنده ضعف اصلی ارتش افغانستان است، یعنی اینکه یک ببر کاغذی بود که در تمام مدت توسط نیروی هوایی آمریکا پشتیبانی می‌شد اما متشکل از بسیاری از افرادی بود که فقط برای دریافت حقوق کار می‌کردند.

به نوشته این رسانه، ایالات متحده بیش از 2 تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرد، اما این کشور واقعاً چیزی برای نشان دادن ندارد. بازرس ویژه بازسازی افغانستان سال گذشته گزارش داد که دست کم 19 میلیارد دلار بر اثر کلاهبرداری و سوء استفاده از بین رفته است.

نکته مهم این است که افغانستان تقریباً به مکان فساد نظامی ایالات متحده تبدیل شده است. این امر نه تنها بر خلاف اهداف اعلام شده نظامی-سیاسی آمریکا در این کشور بود، بلکه تلاش‌های بازسازی اجتماعی-اقتصادی افغانستان را نیز ناتوان کرد .

همچنین، برنامه خروج نظامی آمریکا  در حالی که به دلایل زیادی مدتی طولانی به تاخیر افتاده بود اما بسیار غیرمسئولانه انجام شد زیرا این امر فقط طالبان را تشویق کرد تا فوراً حمله کنند و خلاء امنیتی ایجاد شده توسط ایالات متحده را پر کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که دولت  «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت افغانستان را به دلایل نامشخص و غیر مرتبط با اهداف اعلام شده ترک کند.

اینک خلأ امنیتی قابل پیش بینی که ایالات متحده ایجاد کرده، ناگزیر انواع بازیگران غیر دولتی از جمله تروریست‌هایی مانند القاعده و داعش که در افغانستان فعال بوده‌اند را به خود جلب خواهد کرد.

در خاتمه این تحلیل آمده است، واضح است که ایالات متحده مسئول تجزیه افغانستان است وهر آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد مستقیماً به ایالات متحده مرتبط است. ایالات متحده اینک به عنوان یک سلطه تک قطبی در دو دهه پیش دیده نمی‌شود ، اما اکنون به عنوان یک قدرت رو به زوال، غیرقابل اعتماد ، فاسد و شکست خورده در نظر گرفته می‌شود.

روایت آسوشیتدپرس از اعلام موجودیت طالبان در افغانستان

یک مقام طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که طالبان به زودی موجودیت خود را به عنوان امارت اسلامی افغانستان از محل کاخ ریاست جمهوری این کشور اعلام خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این عنوان برای زمانی است که دولت تحت سلطه طالبان توسط نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۱ از قدرت کنار رفتند.  

ورود طالبان به کاخ ریاست جمهوری پس از خروج محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان از کشور اتفاق افتاد.  

دو مقام آگاه به اسوشیتدپرس گفتند که اشرف غنی همراه با حمدالله محیب مشاور امنیت ملی وی و دومین مشاور نزدیک به وی از کشور خارج شدند.

یک مقام ارشد وزارت کشور افغانستان گفت که غنی کشور را به مقصد تاجیکستان ترک کرد. دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز در مورد خروج غنی از کشور اعلام کرد که به دلایل امنیتی نمی‌تواند درباره تحرکات اشرف غنی اظهار نظر کند.

یک نماینده طالبان بیان کرد که این گروه به دنبال یافتن مکان حضور اشرف غنی است.

 واکنش مقام عراقی به تحولات افغانستان: نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد

رئیس فراکسیون جنبش عراقی «صادقون» در واکنش به تحولات افغانستان گفت که خروج رئیس‌جمهور این کشور نشان می‌دهد که آمریکاییها قابل اعتماد نیستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عدنان فیحان الدیلمی» رئیس فراکسیون جنبش عراقی «صادقون» شاخه سیاسی گروه مقاومت «عصائب اهل الحق» به تحولات افغانستان واکنش نشان داد.

الدیلمی با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «آنچه امروز در افغانستان رخ داده، مؤید آن چیزی است که ما همیشه گفته‌ایم و می‌گوییم که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد».

14000524000946_Test_NewPhotoFree

 

وی با هشتگ «آمریکا امت‌ها را ویران می‌کند»، ادامه داد: «هر کس به آنان (آمریکاییها) اعتماد کند، مانند شترمرغی است که سر خود را در خاک فرو برده و گمان می‌کند که از خود محافظت کرده است».

این مقام عراقی تصریح کرد، آمریکا در سال ۲۰۰۱ طالبان را سرنگون می‌کند و طی 20 سال به نیروهای مسلح افغانستان، کمکهای مستشاری و تسلیحاتی می‌داد تا با طالبان مقابله کنند».

فیحان خاطرنشان کرد، اما نتیجه این کمکها، فروپاشی و فرار نظامیان افغانستان و میلیونها آواره و بازگشت طالبان شد.

این مسئول عراقی خطاب به مردم عراق گفت که از الحشد الشعبی حفاظت و از آنان دفاع کنند؛ زیرا الحشد، تنها گزینه برای جلوگیری از فریب آمریکاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد، آمریکایی‌ها باز خواهند گشت تا بار دیگر عراق را تحویل بعثی‌ها بدهند. خون‌های تجربه سال ۲۰۱۴ (حمله داعش و اشغال مساحتهای گسترده از خاک عراق) هنوز خشک نشده است.

در همین ارتباط، شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گزارش داد که اشرف غنی افغانستان را ترک کرده است. این شبکه خبری به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد رییس‌جمهور افغانستان از این کشور خارج شد.

این در حالی است که وال استریت ژورنال خبر داده بود دولت افغانستان و واشنگتن از طالبان خواسته‌اند تا ورود به کابل را تا 2 هفته به‌تاخیر بیاندازند. این روزنامه آمریکایی گزارش داد که اشرف غنی امروز برای مشورت به سفارت آمریکا رفته است.

یک مقام افغان هم گفت که دولت افغانستان و واشنگتن از طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت دو هفته تا زمان توافق بر سر دولت به تأخیر بیندازند.

این در حالی است که  «بسم الله محمدی»، سرپرست وزارت دفاع افغانستان امروز (یکشنبه) درباره وضعیت امنیتی کابل گفت: وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند که با نظامیان افغان در جهت تامین کابل همکاری کنند.

وی افزود: روز گذشته اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با رهبران سیاسی دیدار و تمام اختیارات را به آنها داد و قرار است هیاتی برای گفتگو درباره آینده سیاسی افغانستان فردا به دوحه برود.

قطر بر حمایت خود از انتقال صلح آمیز قدرت در افغانستان تأکید کرد

وزارت خارجه قطر با صدور یک بیانیه حمایت دوحه از روند انتقال مسالمت آمیز قدرت میان طرف های درگیر در افغانستان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات این کشور به طور دقیق تمام تحولات در کابل را رصد می‌کنند.

وزارت خارجه قطر در این بیانیه ضمن دعوت از تمامی طرف‌ها برای اجرای یک آتش بس دائمی تأکید کرد که دوحه حمایت خود را از انتقال قدرت به طور مسالمت‌آمیز در افغانستان اعلام می‌دارد.

قطر همچنین اشاره کرد که تعهد خود را نسبت به همکاری با سازمان ملل و دیگر طرف‌های بین المللی درگیر در پرونده افغانستان حفظ خواهد کرد.

پیش‌تر «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان، با انتشار پیامی ویدئویی در صفحه شخصی خود در فیسبوک، ضمن انتقاد از «اشرف غنی» رئیس جمهور فراری این کشور، وی را رئیس جمهور سابق خطاب کرد.

بر اساس این گزارش، عبدالله همچنین از مردم افغانستان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

وی همچنین از نیروهای امنیتی افغانستان درخواست کرد تا تلاش خود را برای تأمین امنیت داخلی کشور به ویژه کابل به کار گیرند.

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین از نیروهای طالبان درخواست کرد تا بدون ورود به شهر، اجازه دهند تا گفتگوها مسیر خود را طی کرده و از این طریق، آرامش مردم حفظ شده و لطمه‌ای به امنیت کابل وارد نشود.

 بازتاب ورود طالبان به کابل در میان شخصیت‌های عراقی

به اعتقاد عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق آن چه که در افغانستان رخ داده سقوط بزرگ، آشکار و تاریخی آمریکا بوده و بدتر از شکست ویتنام است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه الفرات به نقل از فادی الشمری عضو دفتر سیاسی جریان حکمت عراق گفت: پیامی که آمریکا معمولا سعی در ارسال آن دارد آن است که پشت متحدان سیاسی خود و دولت‌ها و سازمان‌های متحد خود را به عنوان بخشی از ساختار نظام تک قطبی جهانی خالی نخواهد کرد.

اما آمریکا حدود 2 هزار میلیارد دلار از زمان سرنگون کردن طالبان در افغانستان هزینه کرده است، این رقم سوای هزینه‌های جنگ است که به کلی بر باد رفتند، پس می‌توان حجم شکست داخلی که این دولت اکنون تجربه می‌کند را تجسم کرد و با وجود آن که ماشین تبلیغاتی این کشور سعی در وارونه جلوه دادن حقایق دارد اما این حقایق قابل کتمان نیستند.

به اعتقاد این سیاستمدار عراقی، کشورش نیز از این متغیرهای موجود در بازی بین المللی در امان نیست گرچه می‌تواند از آن برای محو بقایای اشغالگری استفاده کند.

عمار حکیم رئیس این جریان نیز از تمامی احزاب و گروه‌های افغانستانی خواست برای خدمت به مردم افغانستان با یکدیگر همسو شوند.

کاظم الوائلی فعال سیاسی و رسانه‌ای عراقی هم با اشاره به فرار اشرف غنی از افغانستان گفت: اگر او عمر خود را در افغانستان سپری می کرد و گذرنامه ای جز گذرنامه افغانستانی نداشت حتما خود را مجبور به مقاومت می‌دید و در کشورش باقی می‌ماند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد